Prutsers. Ik vind hun eigen mobiele versie van Railtime ongelofelijk onhandig.De lancering van Trein België verliep zonder problemen. Wel ontvingen we via-via berichten dat NMBS (de Belgische treinmaatschappij) niet blij zou zijn met de applicatie, maar direct contact vanuit NMBS bleef uit. Uiteindelijk bereikte op 9 september ons (via e-mail) een bericht van Apple dat zij schriftelijk een klacht hadden ontvangen van SNCB (de Franse naam voor NMBS) en Infrabel (de beheerder van de infrastructuur van het Belgische spoornet). Daarbij werden wij vriendelijk verzocht de applicatie zelf uit de App Store te halen. Bijgevoegd was een fax (in het Frans) van de advocaten van SNCB & Infrabel met datum 21 augustus. Het heeft dus nog enkele weken geduurd voordat Apple actie heeft ondernomen op basis van de claim.
Terwijl wij het nieuws lieten bezinken en nog aan het bedenken waren wat voor actie we hierop wilden ondernemen, werd op 11 september – slechts 2 dagen na de eerdere e-mail – de app door Apple zelf uit de App Store gehaald. In de e-mail van Apple melden zij dat ze het spijtig vinden dat het conflict niet op een vriendelijke voet opgelost kon worden. Ons een raadsel, gezien wij niet eens de kans kregen om in discussie te gaan. Apple heeft blijkbaar gehoor gegeven aan de klacht van NMBS, zonder dit te verifiëren of onderzoeken.
De claim volgens de brief van de advocaten is als volgt: de applicatie Trein België zou het intellectueel eigendom van de treinmaatschappij schenden, door gebruik te maken van de informatie op de NMBS-websites. Het verkrijgen van een dergelijk recht op informatie die voortvloeit uit noodzakelijkheid (zoals dienstregelingen) zou echter niet mogelijk moeten zijn. Daarnaast publiceren zij deze informatie openlijk op hun website en zou Trein België beschouwd kunnen worden als niet meer dan een ‘browser’ voor de NMBS website.
...
Via een bron binnen NMBS hebben wij vernomen dat zij zelf pas over minstens een jaar met één of meer mobiele applicaties gaan komen, waarbij tevens nog niet zeker is of hier een iPhone-app bij zal horen. Het moge duidelijk zijn dat NMBS niet om haar klanten geeft door een applicatie te weren die tegemoet komt aan de sterke verlangens van haar klanten. Sinds het verdwijnen van Trein België uit de App Store krijgen wij vele reacties van Belgen die graag de app zouden willen downloaden, echter wordt dit door NMBS niet mogelijk gemaakt.
NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
http://www.iphoneclub.nl/41111/het-verh ... in-belgie/
Re: NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
Gaan ze dan ook van iedereen die de app wel heeft afgehaald verlangen dat hij/zij die app gaat verwijderen?
Re: NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
Absoluut typisch. Of mag er niet geklaagd worden over IT-incompetentie bij...?
mvg!
JJN
mvg!
JJN
Re: NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
Het enige dat ze bereiken met dergelijke DDR-achtige praktijken is weer een hele groep mensen die zich tegen de NMBS zullen keren.
En dan maar klagen dat iedereen in dit land altijd tegen de NMBS is.
En dan maar klagen dat iedereen in dit land altijd tegen de NMBS is.
Re: NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
Dit slaat echt nergens op! Dit toont nog maar eens aan dat er echt incompetente mensen aan de top van de NMBS zitten.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
dat ze de app dan toch genminste voor jailbreakers beschikbaar maken...

Re: NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
Niet te schatten!
Ze hadden die ontwikkelaars moeten aanspreken, hun applicatie over te kopen en desnoods die mannen aannemen om andere applicaties te maken.
En zo kon men besparen door geen extra kosten te maken om iets zelf te ontwikkelen.
Ze hadden die ontwikkelaars moeten aanspreken, hun applicatie over te kopen en desnoods die mannen aannemen om andere applicaties te maken.
En zo kon men besparen door geen extra kosten te maken om iets zelf te ontwikkelen.
Re: NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
Misschien hadden ze net een bestelling geplaatst om voor veel geld zo een applicatie te laten ontwikkelen.... en gezicht verliezen mag niet.Bibke schreef:Niet te schatten!
Ze hadden die ontwikkelaars moeten aanspreken, hun applicatie over te kopen en desnoods die mannen aannemen om andere applicaties te maken.
En zo kon men besparen door geen extra kosten te maken om iets zelf te ontwikkelen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
Ze moeten al die juristen die daar rondlopen toch ook kunnen bezighouden.dentheo schreef:Misschien hadden ze net een bestelling geplaatst om voor veel geld zo een applicatie te laten ontwikkelen.... en gezicht verliezen mag niet.Bibke schreef:Niet te schatten!
Ze hadden die ontwikkelaars moeten aanspreken, hun applicatie over te kopen en desnoods die mannen aannemen om andere applicaties te maken.
En zo kon men besparen door geen extra kosten te maken om iets zelf te ontwikkelen.
Re: NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
Geld schijnt weinig rol te spelen bij de ICT-afdeling Syntigo van de NMBS.Bibke schreef:En zo kon men besparen door geen extra kosten te maken om iets zelf te ontwikkelen.
Onlangs hebben ze nog heel het glasvezelnetwerk van Scarlet overgekocht (1400 km) aan een onbekende prijs.
Re: NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
De NS was anders ook niet echt blij met de Trein-applicatie... maar die staat, een jaar later, nog steeds in de App Store. Kennelijk hebben Stevense en de NS een soort-van overeenkomst bereikt. Vraag ik me af waarom de NMBS dat niet doet... mij lijkt het een eer als een 3rd party een applicatie bouwt voor míjn dienstverlening.
Re: NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
Ik vraag me ook af waarom het altijd zo bekrompen moet gaan bij de NMBS. Bij de SNCF kan het wel! SNCF Direct is daar een goed voorbeeld van!
http://itunes.apple.com/be/app/sncf-dir ... 38197?mt=8
http://itunes.apple.com/be/app/sncf-dir ... 38197?mt=8