NMBS blokkeert treinplanner-applicaties
Geplaatst: 27 okt 2009, 14:34
http://www.iphoneclub.nl/41111/het-verh ... in-belgie/
Prutsers. Ik vind hun eigen mobiele versie van Railtime ongelofelijk onhandig.De lancering van Trein België verliep zonder problemen. Wel ontvingen we via-via berichten dat NMBS (de Belgische treinmaatschappij) niet blij zou zijn met de applicatie, maar direct contact vanuit NMBS bleef uit. Uiteindelijk bereikte op 9 september ons (via e-mail) een bericht van Apple dat zij schriftelijk een klacht hadden ontvangen van SNCB (de Franse naam voor NMBS) en Infrabel (de beheerder van de infrastructuur van het Belgische spoornet). Daarbij werden wij vriendelijk verzocht de applicatie zelf uit de App Store te halen. Bijgevoegd was een fax (in het Frans) van de advocaten van SNCB & Infrabel met datum 21 augustus. Het heeft dus nog enkele weken geduurd voordat Apple actie heeft ondernomen op basis van de claim.
Terwijl wij het nieuws lieten bezinken en nog aan het bedenken waren wat voor actie we hierop wilden ondernemen, werd op 11 september – slechts 2 dagen na de eerdere e-mail – de app door Apple zelf uit de App Store gehaald. In de e-mail van Apple melden zij dat ze het spijtig vinden dat het conflict niet op een vriendelijke voet opgelost kon worden. Ons een raadsel, gezien wij niet eens de kans kregen om in discussie te gaan. Apple heeft blijkbaar gehoor gegeven aan de klacht van NMBS, zonder dit te verifiëren of onderzoeken.
De claim volgens de brief van de advocaten is als volgt: de applicatie Trein België zou het intellectueel eigendom van de treinmaatschappij schenden, door gebruik te maken van de informatie op de NMBS-websites. Het verkrijgen van een dergelijk recht op informatie die voortvloeit uit noodzakelijkheid (zoals dienstregelingen) zou echter niet mogelijk moeten zijn. Daarnaast publiceren zij deze informatie openlijk op hun website en zou Trein België beschouwd kunnen worden als niet meer dan een ‘browser’ voor de NMBS website.
...
Via een bron binnen NMBS hebben wij vernomen dat zij zelf pas over minstens een jaar met één of meer mobiele applicaties gaan komen, waarbij tevens nog niet zeker is of hier een iPhone-app bij zal horen. Het moge duidelijk zijn dat NMBS niet om haar klanten geeft door een applicatie te weren die tegemoet komt aan de sterke verlangens van haar klanten. Sinds het verdwijnen van Trein België uit de App Store krijgen wij vele reacties van Belgen die graag de app zouden willen downloaden, echter wordt dit door NMBS niet mogelijk gemaakt.