Turnhout

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Miske

Turnhout

Bericht door Miske »

Ik ben een gewone blinde reiziger, heb niet zoveel verstand van die technische dingen die ik hier soms lees, haha.

Ik neem meestal als vertrek/eindstation de trein van Turnhout, soms naar/vanuit Antwerpen, soms naar/vanuit Brussel.

Het valt mij op dat er vaak zoveel vertraging zit op die treinen; meestal echt +5 minuten.

Hoe komt dat toch, ook tijdens niet-piekuren?

En waarom staat de trein in Tielen dikwijls zo lang stil totdat een andere trein is gekruist?

Ik neem op wisselende uren/momenten de trein en ik moet zeggen dat toch wel 7 op de 10 treinen vertraging oplopen, zowel op de heen- als op de terugweg.

Voor mij persoonlijk is het niet zooooo'n gigantisch probleem, alleen heb ik zeker vanuit Turnhout maar 1 bus per uur naar huis, en normaliter is dat een perfecte aansluiting, maar bij + 5 minuten vertraging mis ik dus ook die bus, hetgeen dus wel een vervelend iets is :).
Steven

Re: Turnhout

Bericht door Steven »

In Tielen wachten is vrij eenvoudig te verklaren. Tussen Tielen en Herentals langs de ene kant en tussen Tielen en Turnhout langs de andere kant ligt er maar 1 spoor ipv twee, als dat spoor al bezet is moet de trein die in Tielen staat wachten tot het spoor vrij is.
Miske

Bericht door Miske »

Steven schreef:In Tielen wachten is vrij eenvoudig te verklaren. Tussen Tielen en Herentals langs de ene kant en tussen Tielen en Turnhout langs de andere kant ligt er maar 1 spoor ipv twee, als dat spoor al bezet is moet de trein die in Tielen staat wachten tot het spoor vrij is.
Aha dat is duidelijk! Kunnen ze daar dan geen 2 sporen maken, of is dat al ergens gepland?
groentje

Bericht door groentje »

Een vertraging is vaak het gevolg van een opeenstapeling van redenen, en kan zich vaak lang verderzetten op lijnen als lijn 15 naar Turnhout, die gedeeltelijk enkelsporig zijn. Dan kan er, zoals Steven zegt, maar in 1 richting tegelijkertijd gereden worden, en als er maar enkele minuten worden voorzien om te kruisen, dan is de minste vertraging van de tegenligger voldoende om de eigen trein ook vertraging te geven.
Wellicht heb je ook wel al gehoord over de brand in het seinhuis van Herentals, waardoor heel wat bedrijfsmogelijkheden die we anders wel hebben, nu niet beschikbaar zijn, al betert het wel (langzaam).
Een verdubbeling van de sporen, daar is inderdaad al over nagedacht, maar is natuurlijk vrij duur, alleen al door de plaatsen waar je mensen moet onteigenen om plaats te maken voor een extra spoor.
Steven

Bericht door Steven »

In principe moet op die lijn geen enkele grond afgestaan worden, die lijn is ooit dubbelsporig geweest. Dat de mensen hun tuintjes illegaal zijn gaan vergroten met een stukje van de bedding is dan weer een andere zaak.
Miske

Bericht door Miske »

groentje schreef:Een vertraging is vaak het gevolg van een opeenstapeling van redenen, en kan zich vaak lang verderzetten op lijnen als lijn 15 naar Turnhout, die gedeeltelijk enkelsporig zijn. Dan kan er, zoals Steven zegt, maar in 1 richting tegelijkertijd gereden worden, en als er maar enkele minuten worden voorzien om te kruisen, dan is de minste vertraging van de tegenligger voldoende om de eigen trein ook vertraging te geven.
Wellicht heb je ook wel al gehoord over de brand in het seinhuis van Herentals, waardoor heel wat bedrijfsmogelijkheden die we anders wel hebben, nu niet beschikbaar zijn, al betert het wel (langzaam).
Een verdubbeling van de sporen, daar is inderdaad al over nagedacht, maar is natuurlijk vrij duur, alleen al door de plaatsen waar je mensen moet onteigenen om plaats te maken voor een extra spoor.
Jep, het wachten in Tielen heeft er zeker mee te maken!

Maar, vaak is de vertraging (zeker vanuit Brussel) al eerder opgelopen tot enkele minuten (of veel meer).

Misschien neem ik wel op de verkeerde momenten een trein, hahaha.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Steven schreef:In principe moet op die lijn geen enkele grond afgestaan worden, die lijn is ooit dubbelsporig geweest. Dat de mensen hun tuintjes illegaal zijn gaan vergroten met een stukje van de bedding is dan weer een andere zaak.
Hallo,

Voor zover ik weet is lijn 29 nooit dubbelsporig geweest.
Ken jij historische bronnen waaruit zou blijken van wel, Steven?

Vriendelijke groet,

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Steven

Bericht door Steven »

Bronnen niet maar wel fysieke restanten. Als je vooraan in de stuurpost van een trein zit en je gaat is mee over de lijn zal je merken dat vele infra (bruggen, overwegen en bedding) op vele plaatsen nog typische kenmerken vertoont van een dubbelsporig baanvak.
filipdemeyere

Bericht door filipdemeyere »

Het kan ook zijn dat de infrastructuur toen zo gebouwd werd dat een toekomstige verdubbeling mogelijk werd zonder eerst al die infrastructuur te moeten aanpassen. Die indruk krijg ik van Google Earth.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Het is inderdaad zo dat bij de aanleg van een enkelsporige lijn de infrastructuur vaak vanaf het begin aangelegd werd met het oog op een mogelijke verdubbeling. Vooral de bruggen. Vanaf een bepaald moment werd dat zelfs verplicht door de staat, bij het toekennen van concessies. En de bruggenhoofden van lijn 24 (aangelegd door de Duitsers) zijn zelfs voorzien op vier sporen (die er nooit geweest zijn).

Maar als Steven zegt dat het zelfs bij de overwegen te zien is - dat is een andere zaak. Dat zou er toch op wijzen dat de lijn ooit effectief dubbelsporig geweest is. Alleen heb ik daar nog nergens iets over gevonden. Niet in het boek "150 jaar spoorwegen in de Kempen" en ook niet op de historische spoorkaart van de GTF. En het verkeer op lijn 29 is in het verleden ook nooit erg druk geweest...

Ik ben benieuwd of iemand bijkomende informatie heeft daarover?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Steven

Bericht door Steven »

Ik kan ook nergens info vinden. Maar overwegsignalisatie staat/stond verder dan de klassieke afstand aan meerdere overwegen (er zijn recentelijk veel aanpassingen geweest en ik weet niet of mijn uitleg nu nog klopt).
Feit is dat ik dit altijd gedacht heb op basis van deze visuele aspecten. Wat niet wil zeggen dat ik daardoor 100% juist ben.
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Steven schreef:Bronnen niet maar wel fysieke restanten. Als je vooraan in de stuurpost van een trein zit en je gaat is mee over de lijn zal je merken dat vele infra (bruggen, overwegen en bedding) op vele plaatsen nog typische kenmerken vertoont van een dubbelsporig baanvak.
dat moet dan al van heel lang geleden zijn. Mijn modeder herrinnert dat ze voor de eerste keer daar de trein namen en later aan het spoor woonden end at er vanaf 1964 zeker geen dubbelspoor was
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Deze site vermeld dat er geen dubbelspoor geweest is: http://users.telenet.be/brail/lijn/lijn29.htm
Adler

Bericht door Adler »

trainfreak schreef:Deze site vermeld dat er geen dubbelspoor geweest is: http://users.telenet.be/brail/lijn/lijn29.htm
Volgens mij geeft die site de huidige situatie weer.
Ik denk dat je het antwoord vindt in het boek "150 jaar spoorwegen in de Kempen" dat ik helaas niet bezit.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Er staat dat er geen dubbelspoor is, en dat de lijn ook nooit op enkelspoor is gebracht..
Plaats reactie