Waarom nog een ticket kopen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dcr

Waarom nog een ticket kopen?

Bericht door dcr »

VTM-Nieuws (website)

* NMBS mag geen boetes opleggen

De NMBS mag geen boete van 200 euro opleggen aan iemand die zonder ticket de trein neemt. Dat heeft een politierechter in Verviers beslist. Een man was 4 keer betrapt zonder ticket. Omdat hij de boetes weigerde te betalen moest hij voor de rechter verschijnen.

De NMBS eiste meer dan 800 euro aan boetes, maar de rechter ging daar niet op in. Hij vindt dat het niet de taak is van de spoormaatschappij om zo'n boetes op te leggen.
Rare redenering....
Hobbes

Re: Waarom nog een ticket kopen?

Bericht door Hobbes »

Ze zoudeb mr de rechter eens een weekske moeten meesturen op de probleemlijnen. Ben eens benieuwd of hij dan nog zo'n belachelijke praat verkoopt.
KB

Bericht door KB »

Het lijkt me ook vreemd, maar het is niet noodzakelijk de schuld van de rechter dat hij een dergelijke uitspraak doet, het kan ook dat de wetgeving onvolledig en/of onduidelijk is.
L'union fait la force.
Steven

Bericht door Steven »

De spoorweg spreekt niet van boetes maar van een toeslag toch wel een fout van die rechter of is het in het Frans een beetje anders.
Beesty

Bericht door Beesty »

Steven schreef:De spoorweg spreekt niet van boetes maar van een toeslag toch wel een fout van die rechter of is het in het Frans een beetje anders.
Neeneen Steven, de spoorweg spreekt van een toeslag op hun SIV panelen, maar in de wet betreft het weldegelijk een 'administratieve sanctie' .. (of boete in de volksmond) :)
Niet dat ik deze uitspraak toejuich, integendeel!
Maar het is nu eenmaal zo .. in de wet betreft het een geldboete en gevangenisstraf die voorzien is voor alle inbreuken waar de NMBS een administratieve sanctie kan voor opleggen. (Bekijk het een beetje als een onmiddellijke inning in het verkeer).
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Maar zoals ik lees op http://www.deredactie.be vecht de rechter het principe niet aan, en is die kerel wel degelijk veroordeeld. Enkel vindt de rechter het aangerekende meerbedrag (boete of hoe het ook heet) te hoog in vergelijking met de prijs van het niet-betaalde ticket.

Dus als ik dat goed versta zegt het vonnis enerzijds dat de NMBS wel degelijk gelijk heeft want de man moet betalen, maar wordt er tegelijk ook gezegd dat de NMBS haar boetes moet milderen. Lijkt mij een behoorlijk evenwichtig vonnis, voorzover ik daar zicht op heb.

[[ Nabedenking: natuurlijk weer typisch voor de NMBS om weliswaar niet akkoord te zijn met het vonnis, maar toch de beroepstermijn te laten verstrijken zonder iets te doen. ]]
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
haamu

Bericht door haamu »

jan_olieslagers schreef:Maar zoals ik lees op http://www.deredactie.be vecht de rechter het principe niet aan, en is die kerel wel degelijk veroordeeld. Enkel vindt de rechter het aangerekende meerbedrag (boete of hoe het ook heet) te hoog in vergelijking met de prijs van het niet-betaalde ticket.

Dus als ik dat goed versta zegt het vonnis enerzijds dat de NMBS wel degelijk gelijk heeft want de man moet betalen, maar wordt er tegelijk ook gezegd dat de NMBS haar boetes moet milderen. Lijkt mij een behoorlijk evenwichtig vonnis, voorzover ik daar zicht op heb.

[[ Nabedenking: natuurlijk weer typisch voor de NMBS om weliswaar niet akkoord te zijn met het vonnis, maar toch de beroepstermijn te laten verstrijken zonder iets te doen. ]]
Maar zo'n boete is toch niet onmiddellijke €200? Ik dacht dat die opliep afhankelijk van hoe lang het duurt eer je betaalt of hoeveel inbreuken je al hebt gepleegd?
Steven

Bericht door Steven »

De max toeslag is 200 euro per geval. Maar als je er een sport van maakt om zwart te rijden loopt alles samen wel eens op. Dit geval is er dus ook zo eentje. Voor iemand die blijft volharden in de boosheid heb ik nooit compassie.
Asterix

Bericht door Asterix »

800€ om 4 keer zwart te rijden lijkt mij een beetje te veel van het goede. Te meer omdat de schade voor de NMBS nooit dit bedrag zal omvatten. Het opleggen van administratieve sancties moet in een rechtsstaat zoveel mogelijk worden overgelaten aan de bevoegde overheidsinstanties, niet aan aanbieders van een openbare dienst. 'Boetes' zouden m.i. al helemaal exclusief tot het domein van de rechterlijke macht moeten toebehoren.
Steven

Bericht door Steven »

Is toch duidelijk aangegeven dat zwartrijden een toeslag kan geven tot 200 euro, dus vind je het normaal dat die mensen die zulke zaken doen hun ding mogen doen.
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Is toch duidelijk aangegeven dat zwartrijden een toeslag kan geven tot 200 euro, dus vind je het normaal dat die mensen die zulke zaken doen hun ding mogen doen.
Nee, ik vind dat niet normaal. Ik vind het ook abnormaal dat de dag van vandaag 101 instanties pretenderen dat ze jan-en-alleman een eigen systeem van regeltjes en sancties bij overtreding kunnen opleggen. Te meer heb ik er een probleem mee omdat de NMBS nog steeds niet het principe van 'recht van verhaal' kent. Wat je ook mag schrijven naar de klantendienst, men doet absoluut niet de moeite om te communiceren of actie te ondernemen tegen de gestelde problemen of onrechtvaardigheden. Nee, dan heb ik toch liever dat betrokken partij en rechter niet één-en-dezelfde instantie zijn....
Steven

Bericht door Steven »

Dus dan moet er een privé instantie de mensen op de trein controleren als ik uw lijn zo effe kan doortrekken??!! Wat is er mis aan de TBG die een vaststelling doet voor zwartrijden. Bij onmiddellijke betaling is dit ergens iets van een 12,5 euro dacht ik. Indien onvoldoende geld op zak komt dat op 62,5 euro, het is pas nadien dat er hogere bedragen volgen indien aan het eerste geen gevolg is gegeven. Het feit dat ze van een zelfde persoon gelijkaardige feiten kunnen voorleggen is toch vrij duidelijk, welk verhaal ga je tegen zoiets inbrengen dat die mens vrij kan spreken. Het feit dat je uw toeslag laat oplopen tot 200 euro wil dus al zeggen dat er iets serieus scheef zit.
Asterix

Bericht door Asterix »

Ik heb het net moeilijk met dat getrapt systeem. Ook al ben je als reiziger niet akkoord, je kan nergens je verhaal kwijt (want dienstverlening kent de NMBS klantendienst nog steeds niet) en ondertussen lopen de bedragen maar op. Uiteindelijk zou je al zelf naar de rechter moeten stappen om de sneeuwbal te stoppen. Ik vind dat niet minder dan maffiatoestanden. Idem dito voor die pesterij van mensen het vijfvoudige (!) te laten betalen indien ze niet meteen cash kunnen neertellen. Dat is ronduit crimineel en niets minder dan machtsmisbruik, het spijt me zeer. Indien die 12.50€ niet worden betaald, moet men maar naar de vrederechter stappen en daar het geld gaan opeisen, zoals private parkeerbedrijven bij retributies ook moeten doen.
groentje

Bericht door groentje »

Dat grote verschil tussen onmiddellijk betalen en binnen een vastgestelde termijn is inderdaad amper te verantwoorden, ofwel laat je een boete betalen voor zwartrijden, ofwel laat je een administratieve kost betalen omdat de verwerking door de tbg moet gebeuren, maar het verschil tussen op de trein betalen of binnen een vastgestelde termijn is bij de haren gesleurd.
Maar als boetes ontradend moeten werken, moeten de bedragen ook hoog genoeg zijn. En het verschil moet net groot genoeg zijn om mensen aan te zetten te kiezen voor het 'goedkopere' tarief, door gewoon in orde te zijn.
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:Ik heb het net moeilijk met dat getrapt systeem. Ook al ben je als reiziger niet akkoord, je kan nergens je verhaal kwijt (want dienstverlening kent de NMBS klantendienst nog steeds niet) en ondertussen lopen de bedragen maar op. Uiteindelijk zou je al zelf naar de rechter moeten stappen om de sneeuwbal te stoppen. Ik vind dat niet minder dan maffiatoestanden. Idem dito voor die pesterij van mensen het vijfvoudige (!) te laten betalen indien ze niet meteen cash kunnen neertellen. Dat is ronduit crimineel en niets minder dan machtsmisbruik, het spijt me zeer. Indien die 12.50€ niet worden betaald, moet men maar naar de vrederechter stappen en daar het geld gaan opeisen, zoals private parkeerbedrijven bij retributies ook moeten doen.
Heb je al eens bekeken welke bedragen er in het buitenland circuleren. De Zwitsers starten onmiddellijk met 80 CHF (ook oplopend bij herhalen van de fout) of te ongeveer 50 euro, in Nederland is het op slag 35 euro zonder commentaar, niet in orde = niet in orde. Eigenlijk zijn we in ons landje nog te soepel als je ziet hoe slecht je er van afkomt in de ons omringende landen. Dat zegt al veel waarom mensen het gewoon laten voor wat het is en dan kom je tot verhalen zoals hierboven. Zorg toch gewoon dat je in orde bent zeg ik dan altijd dan hoeven dergelijke discussies zelfs niet. Hier in België mag en kan je alles in vraag stellen en je ziet tot wat voor uitspraken het dan komt.
Plaats reactie