Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
Maandag was ik naar het concert van Muse in het Sportpaleis te A'pen. Na het concert nam ik de premetro terug naar het centraal station. Daar aangekomen was het 23u20 dus haastte ik mij naar perron 5B om de IR naar Brussel nog te halen. Toen ik kwam aanlopen, zag ik dat de TBG nog op het perron stond en een beetje verdwaasd keek.
Net vroeg er ook een man aan hem of dit de trein naar Brussel was. Het antwoord luidde 'hopelijk'. De TBG verklaarde dat de trein zonder TB niet echt zou kunnen vertrekken.
Ik bleef dus op het perron staan om de kat wat uit de boom te kijken. Toen er twee minuten later omgeroepen werd dat reizigers met bestemming Brussel én Gent die trein moesten nemen, stapte ik ook in. Nog enkele minuten later stapte de TBG in en ging naar de stuurpost van de sprinter. Hij riep om dat de trein afgeschaft was en de reizigers zicht moesten wenden tot de dienstregelingen. Nogal vreemd dat enkele minuten ervoor nog omgeroepen werd dat de trein wél reed.
In ieder geval bleek de volgende trein naar Brussel de IR van een uur later (om 0u24 dus). Ik ben op perron 12 gaan zitten en wachtte de trein af. (De reizigers naar Gent konden de L-trein naar Sint-Niklaas nemen, werd nog omgeroepen.)
Een veertigtal minuten later kwam dan de IR-trein aan. Natuurlijk stond het perron vol mensen (er was die dag blijkbaar ook miserie met de Benelux door zelfmoorden in Nederland?). Laten we het erop houden dat het lekker gezellig was in de break. Door de mensenmassa zijn we dan ook met vijf minuten vertraging vertrokken. Tijdens de rit ging de TBG trouwens al rond om te melden dat reizigers met een andere bestemming dan Brussel een taxi aangeboden kregen in Brussel Zuid.
De rit verliep verder probleemloos, tot net buiten Schaarbeek. Daar waren we rond 1u20. We stonden plots stil. Na een kwartier werd (pas) omgeroepen dat we voor een rood sein stonden en we op de hoogte gehouden zouden worden "van de verdere evolutie". Na een halfuur nog altijd niets... De TBG was wel even langsgekomen, maar kon niets nieuws melden.
Een tiental minuten later riep ie nog 's om dat we nog steeds voor een rood sein stonden en er "iets" ons verhinderde om door te rijden.
Is het nu zó moeilijk om een deftige reden daarvoor te geven? Zeker om 2u 's nachts kun je op maar weinig begrip rekenen als je stilstaat net buiten Schaarbeek. Er zijn daar tientallen sporen en in de drie kwartier die we er al stonden was er geen enkele trein langsgereden.
Na drie kwartier reed er dan plots een lege Thalys voorbij op het spoor naast ons, ook richting Brussel. Wat leidde tot nog meer onbegrip. Zeker aangezien wij daarna nog tien minuten hebben stilgestaan.
Kortom, ik ben met 55 minuten vertraging om 2u30 in Brussel Centraal aangekomen. De nmbs moet écht wel iets gaan doen aan de communicatie. En als het dan om iets beschamends gaat, dan zij het zo. Jullie kunnen je ook wel voorstellen wat voor indianenverhalen onwetende reizigers beginnen te verzinnen.
Net vroeg er ook een man aan hem of dit de trein naar Brussel was. Het antwoord luidde 'hopelijk'. De TBG verklaarde dat de trein zonder TB niet echt zou kunnen vertrekken.
Ik bleef dus op het perron staan om de kat wat uit de boom te kijken. Toen er twee minuten later omgeroepen werd dat reizigers met bestemming Brussel én Gent die trein moesten nemen, stapte ik ook in. Nog enkele minuten later stapte de TBG in en ging naar de stuurpost van de sprinter. Hij riep om dat de trein afgeschaft was en de reizigers zicht moesten wenden tot de dienstregelingen. Nogal vreemd dat enkele minuten ervoor nog omgeroepen werd dat de trein wél reed.
In ieder geval bleek de volgende trein naar Brussel de IR van een uur later (om 0u24 dus). Ik ben op perron 12 gaan zitten en wachtte de trein af. (De reizigers naar Gent konden de L-trein naar Sint-Niklaas nemen, werd nog omgeroepen.)
Een veertigtal minuten later kwam dan de IR-trein aan. Natuurlijk stond het perron vol mensen (er was die dag blijkbaar ook miserie met de Benelux door zelfmoorden in Nederland?). Laten we het erop houden dat het lekker gezellig was in de break. Door de mensenmassa zijn we dan ook met vijf minuten vertraging vertrokken. Tijdens de rit ging de TBG trouwens al rond om te melden dat reizigers met een andere bestemming dan Brussel een taxi aangeboden kregen in Brussel Zuid.
De rit verliep verder probleemloos, tot net buiten Schaarbeek. Daar waren we rond 1u20. We stonden plots stil. Na een kwartier werd (pas) omgeroepen dat we voor een rood sein stonden en we op de hoogte gehouden zouden worden "van de verdere evolutie". Na een halfuur nog altijd niets... De TBG was wel even langsgekomen, maar kon niets nieuws melden.
Een tiental minuten later riep ie nog 's om dat we nog steeds voor een rood sein stonden en er "iets" ons verhinderde om door te rijden.
Is het nu zó moeilijk om een deftige reden daarvoor te geven? Zeker om 2u 's nachts kun je op maar weinig begrip rekenen als je stilstaat net buiten Schaarbeek. Er zijn daar tientallen sporen en in de drie kwartier die we er al stonden was er geen enkele trein langsgereden.
Na drie kwartier reed er dan plots een lege Thalys voorbij op het spoor naast ons, ook richting Brussel. Wat leidde tot nog meer onbegrip. Zeker aangezien wij daarna nog tien minuten hebben stilgestaan.
Kortom, ik ben met 55 minuten vertraging om 2u30 in Brussel Centraal aangekomen. De nmbs moet écht wel iets gaan doen aan de communicatie. En als het dan om iets beschamends gaat, dan zij het zo. Jullie kunnen je ook wel voorstellen wat voor indianenverhalen onwetende reizigers beginnen te verzinnen.
Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
er staat alvast geen verklaring in PassengersWeb of in ArtWeb
dat er goede info moet zijn ga ik mee akkoord, maar met goede info gaat je trein nog niet verder rijden, bovendien zijn zaken als "er liggen nog voldoende sporen langs den andere kant" en "er reed op een gegeven moment een Thalys langs" natuurlijk compleet irrelevant, aangezien die Thalys uit een andere richting komt en dus misschien geen last kan hebben van het probleem dat gaande was (of misschien zelfs ook, wie weet stond die daar ook in Brussel-Noord een uur te schilderen), en die andere sporen, je kan niet zomaar de trein oppakken en neerzetten op een ander spoor
de bestuurder kan eventueel ook door het rood gereden zijn waardoor deze moet wachten op begeleiding of vervanging om nog door te mogen rijden
en ik denk niet dat er zo snel gezegd wordt "omdat de bestuurder door het rood gereden is, staan we hier nu even stil en wachten we op een vervanger want de bestuurder mag geen meter meer rijden"
dat er goede info moet zijn ga ik mee akkoord, maar met goede info gaat je trein nog niet verder rijden, bovendien zijn zaken als "er liggen nog voldoende sporen langs den andere kant" en "er reed op een gegeven moment een Thalys langs" natuurlijk compleet irrelevant, aangezien die Thalys uit een andere richting komt en dus misschien geen last kan hebben van het probleem dat gaande was (of misschien zelfs ook, wie weet stond die daar ook in Brussel-Noord een uur te schilderen), en die andere sporen, je kan niet zomaar de trein oppakken en neerzetten op een ander spoor
de bestuurder kan eventueel ook door het rood gereden zijn waardoor deze moet wachten op begeleiding of vervanging om nog door te mogen rijden
en ik denk niet dat er zo snel gezegd wordt "omdat de bestuurder door het rood gereden is, staan we hier nu even stil en wachten we op een vervanger want de bestuurder mag geen meter meer rijden"
Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
De Thalys reed in dezelfde richting als wij... Vandaar dat ik schreef 'ook richting Brussel'.Kristofke schreef:er staat alvast geen verklaring in PassengersWeb of in ArtWeb
dat er goede info moet zijn ga ik mee akkoord, maar met goede info gaat je trein nog niet verder rijden, bovendien zijn zaken als "er liggen nog voldoende sporen langs den andere kant" en "er reed op een gegeven moment een Thalys langs" natuurlijk compleet irrelevant, aangezien die Thalys uit een andere richting komt en dus misschien geen last kan hebben van het probleem dat gaande was (of misschien zelfs ook, wie weet stond die daar ook in Brussel-Noord een uur te schilderen), en die andere sporen, je kan niet zomaar de trein oppakken en neerzetten op een ander spoor
de bestuurder kan eventueel ook door het rood gereden zijn waardoor deze moet wachten op begeleiding of vervanging om nog door te mogen rijden
en ik denk niet dat er zo snel gezegd wordt "omdat de bestuurder door het rood gereden is, staan we hier nu even stil en wachten we op een vervanger want de bestuurder mag geen meter meer rijden"
Ze kunnen toch gewoon zeggen 'door een fout van de bestuurder' of 'door een menselijke fout'. Meer hoeft daar niet bij. Ok, je hebt volkomen gelijk dat het dan niet sneller gaat, maar je kunt er wel begrip voor hebben. En eventueel een schatting van hoe lang het zou duren? Zoals die vervanging waarover je het hebt. Ze kunnen dan toch wel inschatten hoe lang het zou duren eer er een andere TB zal zijn.
En dat ze niet zomaar een trein van spoor kunnen verplaatsen weet ik wel, maar de doorsneereiziger niet. Dat zijn die indianenverhalen als 'kan ie niet gewoon door 't rood rijden?', 'zijn ze misschien in slaap gevallen in't seinhuis?'.
Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
maar het erge is net dat de NMBS niet wil dat de klant altijd de waarheid weet 
ik heb stapels oorzaken intern die ik naar de klant toe moet verbloemen dat het nog maar weinig te maken heeft met de echte oorzaak
ivm die Thalys, dat had ik idd niet gelezen van die richting Brussel
als enkel het sein in storing staat dan had de vertraging niet zo lang geduurd want dan had de bestuurder mogen doorrijden na het toepassen van enkele korte procedures
er kan eventueel een wissel in storing zijn gevallen, dat er iets tussen de naald zit, dan moet er ook een onderstationschef afkomen om deze te controleren etc etc, er kan hier nog een lange lijst van eventuele oorzaken gepost worden (ik zal alvast overmorgen op het werk wel eens kijken of er in artemis 4 geen verklaring staat, die is niet toegankelijk hier thuis)
en idd dat je in een laatste trein zat, zal er ook wel voor gezorgd hebben dat het allemaal iets langer heeft geduurd -> minder personeel aanwezig om in te grijpen, en de druk verlaagt wegens geen vertragingen voor andere treinen

ik heb stapels oorzaken intern die ik naar de klant toe moet verbloemen dat het nog maar weinig te maken heeft met de echte oorzaak
ivm die Thalys, dat had ik idd niet gelezen van die richting Brussel
als enkel het sein in storing staat dan had de vertraging niet zo lang geduurd want dan had de bestuurder mogen doorrijden na het toepassen van enkele korte procedures
er kan eventueel een wissel in storing zijn gevallen, dat er iets tussen de naald zit, dan moet er ook een onderstationschef afkomen om deze te controleren etc etc, er kan hier nog een lange lijst van eventuele oorzaken gepost worden (ik zal alvast overmorgen op het werk wel eens kijken of er in artemis 4 geen verklaring staat, die is niet toegankelijk hier thuis)
en idd dat je in een laatste trein zat, zal er ook wel voor gezorgd hebben dat het allemaal iets langer heeft geduurd -> minder personeel aanwezig om in te grijpen, en de druk verlaagt wegens geen vertragingen voor andere treinen
Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
Hah, alvast bedankt voor je reactie. Je hoeft idd niet alle mogelijke oorzaken te geven, was ook niet het doel van mijn post.Kristofke schreef:maar het erge is net dat de NMBS niet wil dat de klant altijd de waarheid weet
ik heb stapels oorzaken intern die ik naar de klant toe moet verbloemen dat het nog maar weinig te maken heeft met de echte oorzaak
ivm die Thalys, dat had ik idd niet gelezen van die richting Brussel
als enkel het sein in storing staat dan had de vertraging niet zo lang geduurd want dan had de bestuurder mogen doorrijden na het toepassen van enkele korte procedures
er kan eventueel een wissel in storing zijn gevallen, dat er iets tussen de naald zit, dan moet er ook een onderstationschef afkomen om deze te controleren etc etc, er kan hier nog een lange lijst van eventuele oorzaken gepost worden (ik zal alvast overmorgen op het werk wel eens kijken of er in artemis 4 geen verklaring staat, die is niet toegankelijk hier thuis)
en idd dat je in een laatste trein zat, zal er ook wel voor gezorgd hebben dat het allemaal iets langer heeft geduurd -> minder personeel aanwezig om in te grijpen, en de druk verlaagt wegens geen vertragingen voor andere treinen
Maar bv. in het geval van die storing in de wissel... Dat kan nu toch gemeld worden aan de passagiers?
Ik snap zeer zeker dat sommige dingen te gevoelig zijn. Maar geef er dan een draai aan zodat het een voldoende reden is en niet gewoon 'er zal "iets" de doorrit blokkeren

Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
Hallo,
"Erg, hiiiiieeeel erg".
Groeten,
Bart W.
Hoe zei Tienpondt dat ook weer in de Collega's ???Kristofke schreef:...en de druk verlaagd wegens geen vertragingen voor andere treinen
"Erg, hiiiiieeeel erg".
Groeten,
Bart W.
Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
Soms weten de bestuurders of treinbegeleiders zelf niet wat het probleem is dus dan moeten ze iets uit hun duim zuigen.
heb ik dinsdag ook meegemaakt den IR 3317(M5) met 15min vertraging vertrokken uit Brussel in Mechelen moeten wachten om de vertraagde Benelux naar Amsterdam voor te laten, Onze trein was beperkt tot Berchem, moest de TB mijn moeder niet ingelicht dat de Benelux voorrang had en dat onze trein beperkt was tot Antwerpen Berchem dan hadden wij het nooit geweten aangezien RDV ons niet verwittigde. Men moeder had dan omgeroepen dat de reizigers voor Antwerpen-Centraal op het zelfde perron te Mechelen konden overstappen op de IC trein naar Antwerpen/Amsterdam. In Nekkerspoel problemen met de deuren gehad er ging na 5seconde's ongeveer 5 deuren dicht zonder enig sluitingsbevel. Maar die trein was de dag ervoor al afgeschaft. De 3317 IR Brussel-Antwerpen staat er voor gekent als probleem trein.
heb ik dinsdag ook meegemaakt den IR 3317(M5) met 15min vertraging vertrokken uit Brussel in Mechelen moeten wachten om de vertraagde Benelux naar Amsterdam voor te laten, Onze trein was beperkt tot Berchem, moest de TB mijn moeder niet ingelicht dat de Benelux voorrang had en dat onze trein beperkt was tot Antwerpen Berchem dan hadden wij het nooit geweten aangezien RDV ons niet verwittigde. Men moeder had dan omgeroepen dat de reizigers voor Antwerpen-Centraal op het zelfde perron te Mechelen konden overstappen op de IC trein naar Antwerpen/Amsterdam. In Nekkerspoel problemen met de deuren gehad er ging na 5seconde's ongeveer 5 deuren dicht zonder enig sluitingsbevel. Maar die trein was de dag ervoor al afgeschaft. De 3317 IR Brussel-Antwerpen staat er voor gekent als probleem trein.
Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
Even opgezocht...
3145 (Antw-Bru van 23:24) staat genoteerd als afgeschaft tussen Antw-Centraal en Berchem, de reizigers zijn verwezen naar 3146 (die van 0:24).
3146 was opgehouden voor Brussel wegens een in beide standen gestoorde wissel, en kon zijn rit maar verder zetten na het klauwen ervan.
Mijns inziens zou men die wisselstoring meteen moeten kunnen meedelen aan de reizigers. Waarom dit niet gebeurd is, is mij niet duidelijk (mag het niet wegens te technisch of zo? weet de tbs niet wat de oorzaak is? -> kan ik mij moeilijk voorstellen; hij zal ook willen weten waarom hij een uur later thuis zal zijn)
3145 (Antw-Bru van 23:24) staat genoteerd als afgeschaft tussen Antw-Centraal en Berchem, de reizigers zijn verwezen naar 3146 (die van 0:24).
3146 was opgehouden voor Brussel wegens een in beide standen gestoorde wissel, en kon zijn rit maar verder zetten na het klauwen ervan.
Mijns inziens zou men die wisselstoring meteen moeten kunnen meedelen aan de reizigers. Waarom dit niet gebeurd is, is mij niet duidelijk (mag het niet wegens te technisch of zo? weet de tbs niet wat de oorzaak is? -> kan ik mij moeilijk voorstellen; hij zal ook willen weten waarom hij een uur later thuis zal zijn)
Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
En Berchem?nahoj schreef:Even opgezocht...
3145 (Antw-Bru van 23:24) staat genoteerd als afgeschaft tussen Antw-Centraal en Berchem, de reizigers zijn verwezen naar 3146 (die van 0:24).
Waarom hebben ze ons dat niet met een andere trein naar Berchem gestuurd?

Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
Zou dat niet al te laat geweest zijn? De eerstvolgende trein die vertrekt is die naar Mol en die vertrekt om 23.34u. De laatste IC trein naar Brussel was die van 23.17u naar Charleroi Zuid.haamu schreef:En Berchem?nahoj schreef:Even opgezocht...
3145 (Antw-Bru van 23:24) staat genoteerd als afgeschaft tussen Antw-Centraal en Berchem, de reizigers zijn verwezen naar 3146 (die van 0:24).
Waarom hebben ze ons dat niet met een andere trein naar Berchem gestuurd?




Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
Informeren in zeeeeer belangrijk, maar 'juist' informeren is veeeeeel belangrijker.
Vooral als je de 'tijd' van het ongemak erop moet plakken. Zoiets kan men nooit juist inschatten.
Stel, men zegt dat de trein een vertraging van 15 minuten zal oplopen.
Jij belt naar huis om te zeggen dat je 15 min later bent, maar de vertraging loopt op, en je kan weer naar huis bellen...enz.
Dat gaat pas tot frustratie leiden. Dan beter een vertraging van onbepaalde duur vermelden.
Vooral als je de 'tijd' van het ongemak erop moet plakken. Zoiets kan men nooit juist inschatten.
Stel, men zegt dat de trein een vertraging van 15 minuten zal oplopen.
Jij belt naar huis om te zeggen dat je 15 min later bent, maar de vertraging loopt op, en je kan weer naar huis bellen...enz.
Dat gaat pas tot frustratie leiden. Dan beter een vertraging van onbepaalde duur vermelden.
Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
vertragingen zijn zeer complex en de informaticasystemen zijn ook niet altijd volledig juist in hun berekening
zo kan er nog altijd geen rekening gehouden worden met evenwichtstreinen, materiaal van een rit kan blijkbaar niet gekoppeld worden aan een nieuwe rit (alhoewel men wél kan zien welke ritten een bepaald soort materiaal op een dag heeft afgelegd), waardoor ik soms zelf moet kijken om te zien waar een bepaalde trein blijft, en dan blijkt deze nog niet vertrokken te zijn, maar het systeem geeft geen vertraging aan voor die trein omdat het van niets weet hoe lang dit zou kunnen duren
dat samen met het feit dat artemis vaak vertragingen cumuleert waar dat niet nodig is (wanneer een nieuwe invoeging van een vertraging onverwachts zorgt voor de verdubbeling ervan terwijl dat niet het geval is), is dit de grootste frustratie bij de informatieverschaffing naar de klanten toe
vandaag weeral een trein gehad die zonder vertraging in het systeem stond, al wel op mijn speakerlijst, maar niet op het OKB te vinden was, dan ga je zoeken blijkt deze trein nog niet eens vertrokken te zijn en moet er telefonisch contact opgenomen worden met de blok van vertrek om te vragen wat er scheelt
men probeert zulke zaken op te lossen door speakers te concentreren in verschillende seinhuizen samen met een infocoördinator die zulke zaken ziet en opzoekt voordat we het zelf opmerken of er achter moeten gaan zoeken
die aanpak werkt, echter is die hervorming nog maar net van start gegaan en zal het nog wel even duren
zo kan er nog altijd geen rekening gehouden worden met evenwichtstreinen, materiaal van een rit kan blijkbaar niet gekoppeld worden aan een nieuwe rit (alhoewel men wél kan zien welke ritten een bepaald soort materiaal op een dag heeft afgelegd), waardoor ik soms zelf moet kijken om te zien waar een bepaalde trein blijft, en dan blijkt deze nog niet vertrokken te zijn, maar het systeem geeft geen vertraging aan voor die trein omdat het van niets weet hoe lang dit zou kunnen duren
dat samen met het feit dat artemis vaak vertragingen cumuleert waar dat niet nodig is (wanneer een nieuwe invoeging van een vertraging onverwachts zorgt voor de verdubbeling ervan terwijl dat niet het geval is), is dit de grootste frustratie bij de informatieverschaffing naar de klanten toe
vandaag weeral een trein gehad die zonder vertraging in het systeem stond, al wel op mijn speakerlijst, maar niet op het OKB te vinden was, dan ga je zoeken blijkt deze trein nog niet eens vertrokken te zijn en moet er telefonisch contact opgenomen worden met de blok van vertrek om te vragen wat er scheelt
men probeert zulke zaken op te lossen door speakers te concentreren in verschillende seinhuizen samen met een infocoördinator die zulke zaken ziet en opzoekt voordat we het zelf opmerken of er achter moeten gaan zoeken
die aanpak werkt, echter is die hervorming nog maar net van start gegaan en zal het nog wel even duren
Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
Zou de moeite niet geweest zijn, toen ik daar aankwam om 23u40 na het concert van muse stond de trein van 23u30 nog als afgeschaft op de schermen, die heeft dus effectief niet gereden. Dat ze ons in de trein met 3 TBG niet kunnen vertellen dat de wissels gestoord zijn vond ik eigenlijk schandalig. Verder dan 'We staan voor een rood sein' kwamen ze niet. Qua informatie was dit weer een dikke nul, moest heel de trein geweten hebben dat de wissel net voor onze trein geblokkeerd was, hadden ze wel op wat meer begrip kunnen rekenen.haamu schreef:En Berchem?nahoj schreef:Even opgezocht...
3145 (Antw-Bru van 23:24) staat genoteerd als afgeschaft tussen Antw-Centraal en Berchem, de reizigers zijn verwezen naar 3146 (die van 0:24).
Waarom hebben ze ons dat niet met een andere trein naar Berchem gestuurd?
Het ergste vond ik eigenlijk nog dat we in Brussel-Zuid, mijn eindbestemming, met 59 minuten en 35 seconden vertraging aankwamen, waardoor ik niet eens iets van mijn geld terugkrijg

Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
Ook leuk: "Vertraging te bepalen". Wat moet je als reiziger met zo een flauwekul?
Ik vraag steevast de TBG de reden van vertraging en dan krijg ik vaak een normale, te begrijpen uitleg. Als men dat nu gewoon eens zou omroepen, er zou al heel wat frustratie wegvallen. Het is een beetje zoals de file en de verkeersinformatie: een file is maar half zo erg als ze op de radio wordt gemeld, samen met de oorzaak. Dan weet je ten minste dat er iemand mee bezig is.
Ik vraag steevast de TBG de reden van vertraging en dan krijg ik vaak een normale, te begrijpen uitleg. Als men dat nu gewoon eens zou omroepen, er zou al heel wat frustratie wegvallen. Het is een beetje zoals de file en de verkeersinformatie: een file is maar half zo erg als ze op de radio wordt gemeld, samen met de oorzaak. Dan weet je ten minste dat er iemand mee bezig is.

Re: Gebrekkige info leidt tot onbegrip en irritatie
Als je op de schermen de tekst "vertraging te bepalen" ziet kan je er al vanuit gaan dat er ergens een aanrijding of zo gebeurd is. Kortweg men is afhankelijk van derden om de trein terug aan het rijden te krijgen. Omdat men niet weet op hoeveel tijd dit zal lukken plaatst men dergelijke logische tekst.