Hallo,
Deze treinen bestaan meestal uit een 10-16tal rijtuigen, meestal bijna allen I10 en 2 I6.
Verder komt het voor dat er eens een DMS bagagewagen meerijdt, of dat een deel van de samenstelling gevormd is uit I6 ligrijtuigen.
Voor samenstellingen zie: www.nachtzug.be
Groeten,
Joris De Mol
De eerste Intersoctrein van 2010 is vandaag om 18u28 in Brussel Zuid vertrokken richting Sierre/Zwitserland.
Op kop was het de 1357 die voor de nodige trekkracht zorgde.
Drie zitrijtuigen i6B
aangevuld met 6 of 7(ik heb het niet zo goed kunnen tellen) i6Bc rijtuigen, echter alles in zitpositie opgesteld.
intersoctreinen, wat voor treinen zijn dat precies? Waar voor staat die naam? http://www.youtube.com/watch?v=5oEZn-CveLg op dit filmpje tel ik 16 rijtuigen, ik dacht dat er een maximale samenstelling (de langste trein dak ik zag in België was de ic naar Oostende met 12 rijtuigen dacht ik I11) was (ofja de perrons zijn toch te kort om zo'n lange trein te bedienen of vergis ik mij?
grtn
Voor binnenlandse treinen ligt de limiet inderdaad op 12 rijtuigen, voor internationaal verkeer bestaat deze limiet niet.
Intersoc is de vakantiedienst van de christelijke mutualiteit (of kortweg CM). Deze dienst heeft zowel jongeren als gezinsvakanties.
De jongerenvakanties hebben verschillende bestemmingen in europa en worden uitgewerkt door de jeugddienst van de CM. Voor de vakanties richting Zwitserland gaat jeugddienst (Gekend onder de naam kazou, voordien J&G) via Intersoc werken met chartertreinen. Ze huren dus een volledige trein af volgens het aantal vakantiegangers+leiding. Deze trein doet dan in België een klein toer waarin de verschillende groepen via een aantal grote stations opgepikt worden. Daarna zet deze speciale trein dan zijn reis verder richting Alpen.
De gezinsvakanties organiseren ze volledig zelf en daarbij hebben de mensen de keuze om met de trein te gaan, richting Zwitserland gebeurd dit door aan de reguliere trein meestal een extra rijtuig aan te hangen (mensen kunnen ook gewoon met de auto gaan).
bobke schreef: op dit filmpje tel ik 16 rijtuigen, ik dacht dat er een maximale samenstelling (de langste trein dak ik zag in België was de ic naar Oostende met 12 rijtuigen dacht ik I11) was (ofja de perrons zijn toch te kort om zo'n lange trein te bedienen of vergis ik mij?
De langste perrons zijn veel langer dan 12 rijtuigen. In grote stations als Leuven of Brussel-zuid heb je soms perrons van 500 meter (=20 rijtuigen). Dit geldt echter niet voor alle perrons, daarom vraagt zo'n trein een speciale planning. Dit kan je dus niet doen voor alle treinen in normale binnenlandse dienst, vandaar het maximum van 12. Technisch gezien zou een binnenlandse trein dus ook langer kunnen worden, het is alleen moeilijker te organiseren
En ik kan het me voorstellen. Ben toen ik 13 was ook naar Zwitseland geweest met cm met de trein. Maar die trein rijdt toch niet voortdurend heen en weer (voortdurend in gebruik)? Worden die rijtuigen dan ook nog gebruikt door bv de nmbs zelf nog of?
bobke schreef:
En ik kan het me voorstellen. Ben toen ik 13 was ook naar Zwitseland geweest met cm met de trein. Maar die trein rijdt toch niet voortdurend heen en weer (voortdurend in gebruik)? Worden die rijtuigen dan ook nog gebruikt door bv de nmbs zelf nog of?
Ja, het zijn gewone I6/I10 rijtuigen, die doen ook gewoon dienst in sommige P-treinen of de IR naar luxemburg