Hallo allemaal
Ik ben aangeworven als eerste technicus bij de NMBS. Nu had ik nog een paar vraagjes.
Ik zou het liefst aan de bovenleidingen en onderstations willen werken. Is mss iemand die mij kan vertellen wat de voor en nadelen van deze functie kunnen zijn. Of zijn er mss mensen die een andere funtie als technicus hebben en hier iets meer over kunnen vertellen. Welk zijn de loonbarema`s voor deze functie?
Omdat ik tegen maastricht woon zou ik op termijn het liefst in Hasselt willen werken. Is luik trouwens ook een optie, of moet je hier perfect tweetalig voor zijn.
Ik heb het forum al eens goed doorgelezen en ik heb gemerkt dat er over de funtie van technicus nog niet veel geschreven is, maar ik hoop toch dat er enkelen zijn die mij kunnen verderhelpen.
Groeten
Stijn
eerste technicus
Re: eerste technicus
Ik heb geen persoonlijke ervaring, ik krijg ze alleen regelmatig aan de lijn om werken uit te voeren.
Het grootste nadeel is natuurlijk het risico, blijf je aan de bovenleiding plakken omdat er nog 'sap' op stond, dan is de kans zeer klein dat je het nog kan navertellen. Er zijn dan ook uitgebreide procedures om aan de bovenleiding te mogen werken, met beveiligingen door het verkeer te verhinderen, de stroom te snijden en de bovenleiding met de grond te verbinden.
De meeste grote werven vinden plaats in het weekend en 's nachts, daar houd je best rekening mee. Daar staat natuurlijk wel een vergoeding tegenover, en regelmatig vrij hebben tijdens de week, om boodschappen te doen of andere afspraken 'tijdens de kantooruren' kan ook wel handig zijn, maar dat moet je voor jezelf uitmaken. Maar het meeste werk gebeurt overdag, tijdens de gewone werkuren, hoor.
Het is fysiek behoorlijk zwaar, lijkt me, om in weer en wind bovenop een werktrein aan de bovenleiding te werken. Maar ik ken voldoende mensen die zot zouden worden van op een bureautje te werken, dus als je graag buiten bent, laat je je daar niet door afschrikken.
Ik heb er geen zicht op of de overplaatsingen in jouw kader vlot zijn, maar volgens mij zal je wel in Hasselt kunnen gaan werken binnen afzienbare tijd. Luik is een Franstalige post, en derhalve 'onbestaande' voor jou als je op de Nederlandstalige taalrol staat.
Het grootste nadeel is natuurlijk het risico, blijf je aan de bovenleiding plakken omdat er nog 'sap' op stond, dan is de kans zeer klein dat je het nog kan navertellen. Er zijn dan ook uitgebreide procedures om aan de bovenleiding te mogen werken, met beveiligingen door het verkeer te verhinderen, de stroom te snijden en de bovenleiding met de grond te verbinden.
De meeste grote werven vinden plaats in het weekend en 's nachts, daar houd je best rekening mee. Daar staat natuurlijk wel een vergoeding tegenover, en regelmatig vrij hebben tijdens de week, om boodschappen te doen of andere afspraken 'tijdens de kantooruren' kan ook wel handig zijn, maar dat moet je voor jezelf uitmaken. Maar het meeste werk gebeurt overdag, tijdens de gewone werkuren, hoor.
Het is fysiek behoorlijk zwaar, lijkt me, om in weer en wind bovenop een werktrein aan de bovenleiding te werken. Maar ik ken voldoende mensen die zot zouden worden van op een bureautje te werken, dus als je graag buiten bent, laat je je daar niet door afschrikken.
Ik heb er geen zicht op of de overplaatsingen in jouw kader vlot zijn, maar volgens mij zal je wel in Hasselt kunnen gaan werken binnen afzienbare tijd. Luik is een Franstalige post, en derhalve 'onbestaande' voor jou als je op de Nederlandstalige taalrol staat.
citaat : Het grootste nadeel is natuurlijk het risico, blijf je aan de bovenleiding plakken omdat er nog 'sap' op stond,
Om dat risico dan ook de beperken zijn er procedure die gevolgd moeten worden. Zo zal de bovenleiding geaard worden als er werken (aan de bovenleiding) zijn. Als je visueel heb gecontroleerd dat de aarde aanwezig is dan heb je het risico uitgesloten dat er nog spanning aanwezig is.
Het volgen van procedures is hier een vereiste.
Om dat risico dan ook de beperken zijn er procedure die gevolgd moeten worden. Zo zal de bovenleiding geaard worden als er werken (aan de bovenleiding) zijn. Als je visueel heb gecontroleerd dat de aarde aanwezig is dan heb je het risico uitgesloten dat er nog spanning aanwezig is.
Het volgen van procedures is hier een vereiste.
Uiteraard. Normaal kan er niemand getroffen worden doordat er nog (rest)stroom aanwezig was, maar ondanks dat het reglementair onmogelijk is, gebeurt het nog te vaak. Je blijft heel erg vaak afhankelijk van de maatregelen die anderen moeten nemen, en erop vertrouwen dat ze dat ook hebben gedaan als ze je dat zeggen...
Ongevallen blijven altijd mogelijk, door vergissingen of vergetelheden. Alleen zijn de gevolgen potentieel veel ernstiger dan wanneer veel andere mensen een fout maken...
Ongevallen blijven altijd mogelijk, door vergissingen of vergetelheden. Alleen zijn de gevolgen potentieel veel ernstiger dan wanneer veel andere mensen een fout maken...
Bedankt voor de informatie en de snelle reacties!
Heeft er mss iemand een idee hoelang de opleiding ongeveer kan duren?
Weet iemand wat de loonbarema's van een eerste technicus zijn?
En kan je je ancienniteit meenemen als je in het onderwijs gewerkt hebt?
Ik weet dat loon niet het belangrijkste is bij een job, maar ben hier toch nieuwsgierig naar.
Groeten
Stijn
Heeft er mss iemand een idee hoelang de opleiding ongeveer kan duren?
Weet iemand wat de loonbarema's van een eerste technicus zijn?
En kan je je ancienniteit meenemen als je in het onderwijs gewerkt hebt?
Ik weet dat loon niet het belangrijkste is bij een job, maar ben hier toch nieuwsgierig naar.
Groeten
Stijn