Hallo allemaal
Ik ben aangeworven als eerste technicus bij de NMBS. Nu had ik nog een paar vraagjes.
Ik zou het liefst aan de bovenleidingen en onderstations willen werken. Is mss iemand die mij kan vertellen wat de voor en nadelen van deze functie kunnen zijn. Of zijn er mss mensen die een andere funtie als technicus hebben en hier iets meer over kunnen vertellen. Welk zijn de loonbarema`s voor deze functie?
Omdat ik tegen maastricht woon zou ik op termijn het liefst in Hasselt willen werken. Is luik trouwens ook een optie, of moet je hier perfect tweetalig voor zijn.
Ik heb het forum al eens goed doorgelezen en ik heb gemerkt dat er over de funtie van technicus nog niet veel geschreven is, maar ik hoop toch dat er enkelen zijn die mij kunnen verderhelpen.
Groeten
Stijn
eerste technicus
Re: eerste technicus
Ik heb geen persoonlijke ervaring, ik krijg ze alleen regelmatig aan de lijn om werken uit te voeren.
Het grootste nadeel is natuurlijk het risico, blijf je aan de bovenleiding plakken omdat er nog 'sap' op stond, dan is de kans zeer klein dat je het nog kan navertellen. Er zijn dan ook uitgebreide procedures om aan de bovenleiding te mogen werken, met beveiligingen door het verkeer te verhinderen, de stroom te snijden en de bovenleiding met de grond te verbinden.
De meeste grote werven vinden plaats in het weekend en 's nachts, daar houd je best rekening mee. Daar staat natuurlijk wel een vergoeding tegenover, en regelmatig vrij hebben tijdens de week, om boodschappen te doen of andere afspraken 'tijdens de kantooruren' kan ook wel handig zijn, maar dat moet je voor jezelf uitmaken. Maar het meeste werk gebeurt overdag, tijdens de gewone werkuren, hoor.
Het is fysiek behoorlijk zwaar, lijkt me, om in weer en wind bovenop een werktrein aan de bovenleiding te werken. Maar ik ken voldoende mensen die zot zouden worden van op een bureautje te werken, dus als je graag buiten bent, laat je je daar niet door afschrikken.