Van toen ik een jaar of 5 was, herinner ik mij nog dat een 22, 23 of 25'er de diensten verzekerde tussen Sint-Niklaas & Mechelen (- Leuven). Deze passeerden elkaar in het station van Temse. In Sint-Niklaas reed de loc op de brug om van richting te veranderen.
Heeft iemand foto's over deze lijn?
Oude foto's lijn 54
Re: Oude foto's lijn 54
Dat zal dan wel met een P-treintje geweest zijn zeker ?
greetz 2302
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Nope die reden de ganse dag door. Ik spreek wel over de periode eind jaren '80.

Ergens in de jaren 1992-1995 is er ook een korte periode geweest dat alle IR-treinen St-Niklaas - Leuven gereden werden door HLE + M2-rijtuigen. De loc moest toen inderdaad omlopen in St-Niklaas en Leuven voor de frontwissel.
Paul
Paul
Dit was idd. zo eind jaren '80 en ook nog begin jaren '90 voor de IR verbinding Sint-Niklaas - Leuven. Van de M2's herinner ik mij vooral nog het binnenregenen langs de schuifvenstertjes, de brandlucht bij het remmen en haast onmogelijk open te krijgen buitendeuren als het koud was.
Voor de P-treinen werd er toen nog met K3 rijtuigen en lok 22/23 gereden als ik mij niet vergis. In de zomer hadden die dan de ganse namiddag in de zon staan bakken, dat was pas zweten in de avondspits! Deze rijtuigen hadden nog volledig manuele en scharnierende buitendeuren.
In het weekend reden de IR's met klassieke stelletjes en later met duikbrillen.
Voor de P-treinen werd er toen nog met K3 rijtuigen en lok 22/23 gereden als ik mij niet vergis. In de zomer hadden die dan de ganse namiddag in de zon staan bakken, dat was pas zweten in de avondspits! Deze rijtuigen hadden nog volledig manuele en scharnierende buitendeuren.
In het weekend reden de IR's met klassieke stelletjes en later met duikbrillen.
Klopt niet helemaal. Ik heb het even opgezocht in mijn notities.q149 schreef:Dit was idd. zo eind jaren '80 en ook nog begin jaren '90 voor de IR verbinding Sint-Niklaas - Leuven.
De IR-verbinding Sint-Niklaas - Leuven werd met HLE25 + M2-rijtuigen gereden vanaf einde mei 1993 tot einde januari 1996. Tijdens het weekend reden er duikbrillen.
Voordien, van 1985 (toen lijn 54 geëlektrificeerd werd) tot 1993 waren het klassiekjes. De P-treinen werden toen gereden met HLE22/25 + K-rijtuigen.
Vanaf 29 januari 1996 werden de IR-treinen weer gereden met klassiekjes en/of duikbrillen. HLE + M2-rijtuigen deden nog enige tijd de P-treinen.
In 2000 kwamen de breaks in dienst op lijn 54.
Paul
Paul,
Nu je deze data zo mooi oplijst - en er van uitgaand dat ze correct zijn - herinner ik me dit inderdaad ook zo. Dus je hebt gelijk. Ik heb nl. eind jaren '80 - eerste helft jaren '90 met tussenpozen gependeld op deze lijn, vandaar dat ik het een beetje dooreen haalde allemaal.
Wat ik wel zeker weet is dat de K-rijtuigen met HLE 22/25 ook in de periode 94-95 nog dienden in P-treinen.
Werd er in de periode 85-93 permanent met klassiekjes gereden, dus ook in het weekend? Ik meen mij vaag ter herinneren dat het toen in het weekend HLE 22/25 met M2's waren?
Ik heb helaas geen notities
hiervan.
Nu je deze data zo mooi oplijst - en er van uitgaand dat ze correct zijn - herinner ik me dit inderdaad ook zo. Dus je hebt gelijk. Ik heb nl. eind jaren '80 - eerste helft jaren '90 met tussenpozen gependeld op deze lijn, vandaar dat ik het een beetje dooreen haalde allemaal.
Wat ik wel zeker weet is dat de K-rijtuigen met HLE 22/25 ook in de periode 94-95 nog dienden in P-treinen.
Werd er in de periode 85-93 permanent met klassiekjes gereden, dus ook in het weekend? Ik meen mij vaag ter herinneren dat het toen in het weekend HLE 22/25 met M2's waren?
Ik heb helaas geen notities

Ik betwijfel het, maar ik heb geen notities over de materieelinzet tijdens het weekend in die periode. Maar het lijkt me toch weinig waarschijnlijk dat men toen in het weekend voor een 'loggere' exploitatie met gesleepte stellen zou hebben gekozen. De M2-rijtuigen die vanaf 1993 op lijn 54 ingezet werden, waren toen pas teruggekeerd uit Nederland. NS had ze enkele jaren gehuurd om ze in te zetten op de verbinding Roosendaal - Zwolle.q149 schreef:Werd er in de periode 85-93 permanent met klassiekjes gereden, dus ook in het weekend? Ik meen mij vaag ter herinneren dat het toen in het weekend HLE 22/25 met M2's waren?
Paul