ombouw 2750

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
trainman

ombouw 2750

Bericht door trainman »

De nieuwe 'op de baan' is uit.
Er wordt nog maar eens een ombouw van de 2750 uit de doeken gedaan. Steeds weer begint men over de aanpassing van buffers en koppeling : aan één zijde zou een automatische koppeling worden aangebracht om aan een stam M6'en gekoppeld te worden.
Kan er mij eens iemand uitleggen wat er moelijk aan is om een lokomotief aan een stel wagons te koppelen ? En terwijl men dus eindelijk voorziet om in trek-duw te gaan rijden (als de stuurrijtuigen ooit eens geleverd worden) moet die lok per sé een automatische koppeling krijgen.

De logica hiervan ontgaat me nog steeds.
Steven

Bericht door Steven »

als je zo een stam hebt van loc, (5 tal)rijtuigen en stuurrijtuig, kan je 2 van dergelijke elementen snel koppelen als het uiteinde van de loc een snelkoppeling heeft a la break, zodoende kan je heel snel van samenstellingen veranderen zonder dat er een rangeerbediende bij moet zijn, in zwitserland kennen ze dit systeem al langer en in nederland rijden er ook zo al treinen rond heb ik willen zien :-)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ja, oké, maar het is toch niet echt handig moesten ze maar aan één zijde de buffers wegnemen en een automatische koppeling plaatsen!

Ik zeg het je! Ze gaan daar nog veel miserie mee hebben!
Steven

Bericht door Steven »

Trainspotterke schreef:Ja, oké, maar het is toch niet echt handig moesten ze maar aan één zijde de buffers wegnemen en een automatische koppeling plaatsen!

Ik zeg het je! Ze gaan daar nog veel miserie mee hebben!
het moet maar aan 1 zijde omdat de andere zijde 100% van de tijd aan die rijtuigen gekoppeld ga worden, in zwitserland hebben ze om die reden de re450 reeks :-) locs met maar 1 stuurpost :-)
Shrek

Bericht door Shrek »

de stuurrijtuigen van de I11 en M4 blijven toch ook altijd in dezelfde richtig staan dus waarom zou het met locs niet kunnen :P
Steven

Bericht door Steven »

het is idd de bedoeling van vaste samenstellingen te maken, een soort vast trekduw, die eventueel met een andere eenheid kan gekoppeld worden via die snelkoppeling die er dan zal opstaan, de stuurrijtuigen zouden die ook moeten krijgen normaal
trainman

Bericht door trainman »

Ik blijf het een rare kronkel vinden dat een dergelijk stel nu ineens met automatische koppelingen moet worden uitgerust. Hoveel van dergelijke stellen denkt men dan te maken ? Elk steeds voorzien van een type 27, die dan voor niet veel anders meer dienstig kan zijn ? Dure grap als je het mij vraagt. Enerzijds tekort aan lokomotieven en langs de andere kant universele lokomotieven (zo hebben ze deze machines toch aangeschaft) waarvan de inzetmogelijkheden sterk worden beperkt en die men permanent aan een stam wagens koppelt.
Als het zo een permanent gekoppeld systeem moet vormen, waarom dan ineens geen (dubbeldeks) motorstellen aanschaffen ?
Shrek

Bericht door Shrek »

tjah, de oorspronkelijke bedoeling was 13-nen ervoor te hangen. van vooruit denken kennen ze bij de nmbs niet zoveel :wink:
TBbart

Bericht door TBbart »

pff, vind het toch ook maar bizar... en gaan ze dan reeks 27 splitsen in goederen en reizigers? aja hé... vind het raar dat ze zoveel moeite doen om rangeerders uit te sparen :?
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Dat gaat allemaal goed lukken, tot er eens (omwille van een omleiding of zo) zo'n M6-stel of aangepaste 21 verkeerd georiënteerd wordt. Dan moet men heel dat stel eerst helemaal gaan driehoeken!
Bert

Bericht door Bert »

De draaischijf van vroeger terug plaatsen :twisted: :lol:
msts.be

Bericht door msts.be »

Trainspotterke schreef:Dat gaat allemaal goed lukken, tot er eens (omwille van een omleiding of zo) zo'n M6-stel of aangepaste 21 verkeerd georiënteerd wordt. Dan moet men heel dat stel eerst helemaal gaan driehoeken!
Tja , dat moet men nu toch ook doen in Luxemburg als een HLE20/HLE13 aan de kop hangt van een M6-ram en men die dan aan de andere kant moet plakken ? Een HLE13 kan dit wel op eigen kracht door langs de 25kV sporen te rijden , een HLE20 kan dit niet , gezien die enkel maar op 3kV werkt en er in Luxemburg maar 2 omschakelbare sporen zijn , en dan moet een rangeerloc van de CFL heel die ram driehoeken ..
Steven

Bericht door Steven »

jullie hebben het echt ni door he, da stel moet nooit gedriehoekt worden, als langs ene zijde de lok en langs andere kant dat stuurrtijtuig een snelkoppeling GF heeft dan kan je zo een samenstelling beschouwen als een motorstel met steeds de zelfde samenstelling dus aan beide uiteinde is dan een GF koppeling en zodoende kan je snel koppelen en ontkoppelen, een beetje de voordelen van een motorstel en dat van een gesleepte trein samen
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef:jullie hebben het echt ni door he, da stel moet nooit gedriehoekt worden, als langs ene zijde de lok en langs andere kant dat stuurrtijtuig een snelkoppeling GF heeft dan kan je zo een samenstelling beschouwen als een motorstel met steeds de zelfde samenstelling dus aan beide uiteinde is dan een GF koppeling en zodoende kan je snel koppelen en ontkoppelen, een beetje de voordelen van een motorstel en dat van een gesleepte trein samen
ik denk dat ze het wel gaan doen zoals de IC-A en de L leuven-mechelen-gent en het stuurrijtuig steeds aan dezelfde kant houden :P
ik zou begot ni weten hoe zon locomotief ooit omgedraait raakt :roll: en als het dan toch 1 uitzonderlijke keer gebeurd is een driehoekske ook weer geen ramp he, er zijn meer dan genoeg plaatsten waar da kan :wink:
trainman

Bericht door trainman »

Heb het artikeltje nog eens gelezen... De automatische GF-koppeling zou langs de kant van de rijtuigen geplaatst worden, dus dat verhaal van automatisch koppelbare stellen rammelt ook.

Stel nu dat het nog zou kloppen, dan zou je in bepaalde gevallen dus zo 2 stellen koppelen. Stel 1 = lok + 5 wagens. Stel 2 idem, dus krijgen we een trein met 1 lok, dan 5 wagens, dan opnieuw een lok en dan terug 5 wagens. Dergelijke samenstellingen hebben we in Belgie nog niet gezien denk ik. :roll:
Plaats reactie