Pagina 1 van 2

Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 02:05
door Wimpie
In gent word deze morgen om 6uur de viaduct naar brugge geopend, reizigerstreinen zullen over het viaduct rijden en de goederen treinen onder het viaduct. Het viaduct zorgt ervoor dat reizigerstreinen vlotter kunnen in en uit rijden in het station van gent sint pieters. Volgens een woordvoerder van infrabel zou dit moeten zorgen voor een vlotter treinverkeer. Mede omdat er binnen een paar jaar er 4 sporen richting brugge zouden komen. Het viaduct is een soort verkeerswisselaar, waardoor treinen vlugger zullen kunnen binnen rijden in het station van gent st pieters. Via het viaduct zouden treinen tegen 160km/u kunnen binnen rijden, terwijl dit nu door de wissels beperkt wordt door een snelheid van 60/km/u

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 11:31
door dentheo
Wimpie schreef:In gent word deze morgen om 6uur de viaduct naar brugge geopend, reizigerstreinen zullen over het viaduct rijden en de goederen treinen onder het viaduct. Het viaduct zorgt ervoor dat reizigerstreinen vlotter kunnen in en uit rijden in het station van gent sint pieters. Volgens een woordvoerder van infrabel zou dit moeten zorgen voor een vlotter treinverkeer. Mede omdat er binnen een paar jaar er 4 sporen richting brugge zouden komen. Het viaduct is een soort verkeerswisselaar, waardoor treinen vlugger zullen kunnen binnen rijden in het station van gent st pieters. Via het viaduct zouden treinen tegen 160km/u kunnen binnen rijden, terwijl dit nu door de wissels beperkt wordt door een snelheid van 60/km/u

Hallo...160km station binnenrijden ? Hoeveel treinen rijden er door Gent - St Pieter aan 160 kmh ??

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 12:09
door trainfreak
dentheo schreef:
Wimpie schreef:In gent word deze morgen om 6uur de viaduct naar brugge geopend, reizigerstreinen zullen over het viaduct rijden en de goederen treinen onder het viaduct. Het viaduct zorgt ervoor dat reizigerstreinen vlotter kunnen in en uit rijden in het station van gent sint pieters. Volgens een woordvoerder van infrabel zou dit moeten zorgen voor een vlotter treinverkeer. Mede omdat er binnen een paar jaar er 4 sporen richting brugge zouden komen. Het viaduct is een soort verkeerswisselaar, waardoor treinen vlugger zullen kunnen binnen rijden in het station van gent st pieters. Via het viaduct zouden treinen tegen 160km/u kunnen binnen rijden, terwijl dit nu door de wissels beperkt wordt door een snelheid van 60/km/u

Hallo...160km station binnenrijden ? Hoeveel treinen rijden er door Gent - St Pieter aan 160 kmh ??
Geen??
Maar nu kan men wel sneller tot aan het perron rijden.
Waar vroeger de snelheid 60 was, kan men nu langer tegen 160 doorrijden

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 12:16
door K V B
Wimpie schreef:In gent word deze morgen om 6uur de viaduct naar brugge geopend, reizigerstreinen zullen over het viaduct rijden en de goederen treinen onder het viaduct. Het viaduct zorgt ervoor dat reizigerstreinen vlotter kunnen in en uit rijden in het station van gent sint pieters. Volgens een woordvoerder van infrabel zou dit moeten zorgen voor een vlotter treinverkeer. Mede omdat er binnen een paar jaar er 4 sporen richting brugge zouden komen. Het viaduct is een soort verkeerswisselaar, waardoor treinen vlugger zullen kunnen binnen rijden in het station van gent st pieters. Via het viaduct zouden treinen tegen 160km/u kunnen binnen rijden, terwijl dit nu door de wissels beperkt wordt door een snelheid van 60/km/u
Gaan we daar wat van zien in de dienstregeling?

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 12:35
door Knipex
<hier> een sporenplan en foto's (04/2009)

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 12:47
door celtjan
K V B schreef:
Wimpie schreef:In gent word deze morgen om 6uur de viaduct naar brugge geopend, reizigerstreinen zullen over het viaduct rijden en de goederen treinen onder het viaduct. Het viaduct zorgt ervoor dat reizigerstreinen vlotter kunnen in en uit rijden in het station van gent sint pieters. Volgens een woordvoerder van infrabel zou dit moeten zorgen voor een vlotter treinverkeer. Mede omdat er binnen een paar jaar er 4 sporen richting brugge zouden komen. Het viaduct is een soort verkeerswisselaar, waardoor treinen vlugger zullen kunnen binnen rijden in het station van gent st pieters. Via het viaduct zouden treinen tegen 160km/u kunnen binnen rijden, terwijl dit nu door de wissels beperkt wordt door een snelheid van 60/km/u
Gaan we daar wat van zien in de dienstregeling?
Waarom altijd de dienstregeling altijd krap laten aanpassen?
Waarom deze niet behouden? Zo heb je immers wat reserve om vertragingen in te lopen/vermijden?

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 15:29
door dentheo
trainfreak schreef:
Geen??
Maar nu kan men wel sneller tot aan het perron rijden.
Waar vroeger de snelheid 60 was, kan men nu langer tegen 160 doorrijden
Is de snelheid in de wisselstraten ook veranderd ? Of is de wisselstraat nu korter dan vroeger ?

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 15:42
door groentje
celtjan schreef:
K V B schreef:
Wimpie schreef:In gent word deze morgen om 6uur de viaduct naar brugge geopend, reizigerstreinen zullen over het viaduct rijden en de goederen treinen onder het viaduct. Het viaduct zorgt ervoor dat reizigerstreinen vlotter kunnen in en uit rijden in het station van gent sint pieters. Volgens een woordvoerder van infrabel zou dit moeten zorgen voor een vlotter treinverkeer. Mede omdat er binnen een paar jaar er 4 sporen richting brugge zouden komen. Het viaduct is een soort verkeerswisselaar, waardoor treinen vlugger zullen kunnen binnen rijden in het station van gent st pieters. Via het viaduct zouden treinen tegen 160km/u kunnen binnen rijden, terwijl dit nu door de wissels beperkt wordt door een snelheid van 60/km/u
Gaan we daar wat van zien in de dienstregeling?
Waarom altijd de dienstregeling altijd krap laten aanpassen?
Waarom deze niet behouden? Zo heb je immers wat reserve om vertragingen in te lopen/vermijden?
Omdat de huidige dienstregeling vaak al een hoop buffer heeft. Je kan op den duur buffer blijven toevoegen tot je helemaal stilstaat.

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 15:54
door trainfreak
dentheo schreef:
trainfreak schreef:
Geen??
Maar nu kan men wel sneller tot aan het perron rijden.
Waar vroeger de snelheid 60 was, kan men nu langer tegen 160 doorrijden
Is de snelheid in de wisselstraten ook veranderd ? Of is de wisselstraat nu korter dan vroeger ?
De juiste omstandigheden ken ik niet.
Maar ik veronderstel dat de wisselstraten nu tot een minimum zijn beperkt zodat men sneller direct de lijn opkan.
En het 'trage spoor' richting Brugge gaat onder het viaduct door.

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 16:29
door K V B
celtjan schreef:
K V B schreef:
Wimpie schreef:In gent word deze morgen om 6uur de viaduct naar brugge geopend, reizigerstreinen zullen over het viaduct rijden en de goederen treinen onder het viaduct. Het viaduct zorgt ervoor dat reizigerstreinen vlotter kunnen in en uit rijden in het station van gent sint pieters. Volgens een woordvoerder van infrabel zou dit moeten zorgen voor een vlotter treinverkeer. Mede omdat er binnen een paar jaar er 4 sporen richting brugge zouden komen. Het viaduct is een soort verkeerswisselaar, waardoor treinen vlugger zullen kunnen binnen rijden in het station van gent st pieters. Via het viaduct zouden treinen tegen 160km/u kunnen binnen rijden, terwijl dit nu door de wissels beperkt wordt door een snelheid van 60/km/u
Gaan we daar wat van zien in de dienstregeling?
Waarom altijd de dienstregeling altijd krap laten aanpassen?
Waarom deze niet behouden? Zo heb je immers wat reserve om vertragingen in te lopen/vermijden?
Waarom een dure investering doen en daar de reiziger niks voor geven?

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 17:19
door Shrek
Er liggen nu, vanuit brugge komende, voor het viaduct 2 wissels waardoor je langs de trage sporen in de grote wisselstraat geraakt. De snelle sporen over het viaduct geven maar toegang tot enkele perrons :wink:

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 17:25
door nahoj
K V B schreef:
celtjan schreef:
K V B schreef: Gaan we daar wat van zien in de dienstregeling?
Waarom altijd de dienstregeling altijd krap laten aanpassen?
Waarom deze niet behouden? Zo heb je immers wat reserve om vertragingen in te lopen/vermijden?
Waarom een dure investering doen en daar de reiziger niks voor geven?
Inderdaad: dergelijke enorme investeringen dienen niet om het spoorpersoneel wat extra tijdsbuffer te geven, maar om de mobiliteit te verbeteren.

Deze werken kaderen ook in de heraanleg van alle wisselstraten van Gent-Sint-Pieters, die gelijk lopen met de modernisering van het station zelf, en waarbij de treinen in beide richtingen aan 90km/u door het station zullen kunnen rijden, en 120km/u op L50A (spoor 10 en 12). Dat zal allemaal wel nog een jaar of 10 duren...

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 18:54
door dentheo
nahoj schreef: Deze werken kaderen ook in de heraanleg van alle wisselstraten van Gent-Sint-Pieters, die gelijk lopen met de modernisering van het station zelf, en waarbij de treinen in beide richtingen aan 90km/u door het station zullen kunnen rijden, en 120km/u op L50A (spoor 10 en 12). Dat zal allemaal wel nog een jaar of 10 duren...
Zou men dan treinen gaan inleggen die NIET in Gent stoppen ?

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 19:18
door b-loc
dentheo schreef:
nahoj schreef: Deze werken kaderen ook in de heraanleg van alle wisselstraten van Gent-Sint-Pieters, die gelijk lopen met de modernisering van het station zelf, en waarbij de treinen in beide richtingen aan 90km/u door het station zullen kunnen rijden, en 120km/u op L50A (spoor 10 en 12). Dat zal allemaal wel nog een jaar of 10 duren...
Zou men dan treinen gaan inleggen die NIET in Gent stoppen ?
Luxemburg-blankenberge express

Re: Spoorviaduct Gent open

Geplaatst: 23 nov 2009, 19:30
door HLE 2302
dentheo schreef:
Wimpie schreef:In gent word deze morgen om 6uur de viaduct naar brugge geopend, reizigerstreinen zullen over het viaduct rijden en de goederen treinen onder het viaduct. Het viaduct zorgt ervoor dat reizigerstreinen vlotter kunnen in en uit rijden in het station van gent sint pieters. Volgens een woordvoerder van infrabel zou dit moeten zorgen voor een vlotter treinverkeer. Mede omdat er binnen een paar jaar er 4 sporen richting brugge zouden komen. Het viaduct is een soort verkeerswisselaar, waardoor treinen vlugger zullen kunnen binnen rijden in het station van gent st pieters. Via het viaduct zouden treinen tegen 160km/u kunnen binnen rijden, terwijl dit nu door de wissels beperkt wordt door een snelheid van 60/km/u

Hallo...160km station binnenrijden ? Hoeveel treinen rijden er door Gent - St Pieter aan 160 kmh ??
Dat is vooral voor een voller binnenrijden/buitenrijden, een 13 met 12 rijtuigen kan dan gemakkelijk aan 100km/h binnenrijden in Gent-St-Pieters, 27+M6 ook, AM 96 misschien zelfs nog iets sneller ... dit wel zonder dat het gevaarlijk of onconfortabel is voor de reiziger uiteraard ... maar als je remmen vast staan bij het binnenrijden is 100 km/h op zo'n groot perron zeker geen probleem ... en dat heeft uiteraard tijdwinst (als je met 12 rijtuigen moet binnenrijden aan 40 ofzo ...)

greetz 2302