Hallo,
Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar de frequentie van onderhoudswerkzaamheden op sporen.
Sinds een aantal jaren pendel ik elke dag van Halle naar Brussel en omgekeerd. Het valt me op dat jaar na jaar de trein harder schokt als we aan een wat hogere snelheid rijden. Op de snelle lijnen, waar men sneller als 120 km/u rijdt, daar voel je quasi niets.
Ook is het de hele herfst slippen op die lijn 26, zeker tussen Beersel en Moensberg.
Worden rails terug ge-recht en geslepen ?
Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk ?
Hoe vaak gebeurd er onderhoud op een spoor
Re: Hoe vaak gebeurd er onderhoud op een spoor
Over de spoorwerken kan ik niks vertellen ... want daar weet ik dus niks van.Pendelaar schreef:Hallo,
Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar de frequentie van onderhoudswerkzaamheden op sporen.
Sinds een aantal jaren pendel ik elke dag van Halle naar Brussel en omgekeerd. Het valt me op dat jaar na jaar de trein harder schokt als we aan een wat hogere snelheid rijden. Op de snelle lijnen, waar men sneller als 120 km/u rijdt, daar voel je quasi niets.
Ook is het de hele herfst slippen op die lijn 26, zeker tussen Beersel en Moensberg.
Worden rails terug ge-recht en geslepen ?
Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk ?

Maar het slippen en schuiven heeft niet alles te maken met de rails hoor ... ook regen,vorst èn voorral bladeren zijn een slechte combinatie ...
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Hoe vaak gebeurd er onderhoud op een spoor
hier is een film over het slijpen van de sporen:
http://www.youtube.com/watch?v=UBlKSlKV3jM
normaal staat er nog ergens op youtube hetzelfde (overdag) maar ik kan het niet direct vinden mss dat iemand anders het weet?
http://www.youtube.com/watch?v=UBlKSlKV3jM
normaal staat er nog ergens op youtube hetzelfde (overdag) maar ik kan het niet direct vinden mss dat iemand anders het weet?
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoe vaak gebeurd er onderhoud op een spoor
zoals bij alles wat met transport te maken heeft heb je preventieve interventies en interventies die iets "herstellen"
Het herstellen of terug in goede orde brengen gebeurt na signalementen van de gebruiker of na preventieve interventies.
Indien een treinbestuurder een dipje in het spoor signaleert zal de onderhoudsploeg uitrukken voor dit te kontrolen. En zullen ze, indien nodig lokale manule tamping doen. (ballast onderstekken dmv van vibraties.
Preventieve ingrepen zijn visuele inspecties om anomalien te ontdeken betreffende defixatie klemmen , staat van het spoor enz. Er zullen ook ultrasone inspecties gebeuren met een mobiel apparraat op gevoelige plekken zoals wissels en uitzettingstoestellen te controleren. Met de nieuwe technieken van spoorwegtoestellen is het minder of niet meer nodig om deze wissels dagelijks te smeren ( gebruik van Oostenrijkse rollagers).
Kleurverschillen in de ballast geven ook indikaties dat er iets fout is met het spoor en ballast.
Daarnaast gaat elk bedrijf op regelmatige tijdstippen hun sporen laten verifieren op gebied van barsten,geometrie en vorm van het bovenste van de spoorstaf. Afhankelijk van deze resultaten zal onmiddelijk of op een later tijdstip een interventie gebeuren om de fout te verhelpen.
Om onnodige slijtage van wielbanden en spoor te voorkomen zal ieder bedrijf ook zijn spoor laten slijpen.
Deze intervals van inspektie zijn afhankelijk van de ton/km die spoor moet verdragen. Alsook de max snelheid waarop er mag gereden worden speelt een rol. Een HSL met 300Km/h maar met minder T/km zal frequenter geinspecteerd worden.Maar het preventief onderhoud van het spoor behelst ook de dienst signalisatie voor bv de kontaktpunten op wissels, terugstroomkabel en ander controle verbindingen
Het herstellen of terug in goede orde brengen gebeurt na signalementen van de gebruiker of na preventieve interventies.
Indien een treinbestuurder een dipje in het spoor signaleert zal de onderhoudsploeg uitrukken voor dit te kontrolen. En zullen ze, indien nodig lokale manule tamping doen. (ballast onderstekken dmv van vibraties.
Preventieve ingrepen zijn visuele inspecties om anomalien te ontdeken betreffende defixatie klemmen , staat van het spoor enz. Er zullen ook ultrasone inspecties gebeuren met een mobiel apparraat op gevoelige plekken zoals wissels en uitzettingstoestellen te controleren. Met de nieuwe technieken van spoorwegtoestellen is het minder of niet meer nodig om deze wissels dagelijks te smeren ( gebruik van Oostenrijkse rollagers).
Kleurverschillen in de ballast geven ook indikaties dat er iets fout is met het spoor en ballast.
Daarnaast gaat elk bedrijf op regelmatige tijdstippen hun sporen laten verifieren op gebied van barsten,geometrie en vorm van het bovenste van de spoorstaf. Afhankelijk van deze resultaten zal onmiddelijk of op een later tijdstip een interventie gebeuren om de fout te verhelpen.
Om onnodige slijtage van wielbanden en spoor te voorkomen zal ieder bedrijf ook zijn spoor laten slijpen.
Deze intervals van inspektie zijn afhankelijk van de ton/km die spoor moet verdragen. Alsook de max snelheid waarop er mag gereden worden speelt een rol. Een HSL met 300Km/h maar met minder T/km zal frequenter geinspecteerd worden.Maar het preventief onderhoud van het spoor behelst ook de dienst signalisatie voor bv de kontaktpunten op wissels, terugstroomkabel en ander controle verbindingen
Re: Hoe vaak gebeurd er onderhoud op een spoor
@tomdg
Wauw, wat een vonkenregen bij dat slijpen !
Hebben ze geen angst voor bermbrandjes ? Ik vermoed dat er dan alleen geslepen wordt tijdens de natte seizoenen.
Wauw, wat een vonkenregen bij dat slijpen !
Hebben ze geen angst voor bermbrandjes ? Ik vermoed dat er dan alleen geslepen wordt tijdens de natte seizoenen.
Re: Hoe vaak gebeurd er onderhoud op een spoor
dat zou in principe geen probleem mogen geven, bij dergelijk slijpwerken spreken we van koudvuur.Pendelaar schreef:@tomdg
Wauw, wat een vonkenregen bij dat slijpen !
Hebben ze geen angst voor bermbrandjes ? Ik vermoed dat er dan alleen geslepen wordt tijdens de natte seizoenen.