Controleurs NMBS kunnen zwartrijders vaak niet beboeten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
odul

Controleurs NMBS kunnen zwartrijders vaak niet beboeten

Bericht door odul »

De controleurs van de NMBS en de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zitten met de handen in het haar. Als zwartrijders weigeren hun identiteit kenbaar te maken, kunnen ze enkel de politie erbij roepen. Maar agenten mogen de namen van de overtreders niet doorgeven aan de controleurs. Op die manier kunnen de vervoersmaatschappijen zwartrijders amper nog beboeten.

De controleurs zijn niet bevoegd om van een overtreder de identiteitskaart te eisen. Agenten kunnen desnoods wel een pv opstellen. "Het is geen nieuw standpunt', aldus de woordvoerster van de federale politie. "Onze juridische dienst heeft gewoon de wet uitgelegd."

Wel kunnen de MIVB en de NMBS zich wenden tot het plaatselijke parket om te vragen of de identiteit van de zwartrijder wordt vrijgegeven, maar een niet erg motiverende enorme administratieve rompslomp zal sowieso volgen.
Beëdigde ambtenaren

"Treinbegeleiders die zwartrijders betrappen, kunnen op de trein een regeling treffen en een boete uitschrijven. Het zijn beëdigde ambtenaren, dus ze hebben die bevoegdheid", aldus NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. Maar als de zwartrijder zijn identiteit niet bekend wil maken, kan ook de spoorwegpolitie daar niets aan doen.

Anonieme werknemers van de NMBS beweren dat er heel wat zwartrijders op die manier vrijuit gaan. Securail, de veiligheidsdienst van de NMBS, zit wel aan de onderhandelingstafel met de politie om een oplossing te vinden.

Bij De Lijn kennen ze het probleem niet. "Onze controleurs mogen verbaliseren en mensen staande houden tot de politie ter plaatse komt", weet woordvoerder Tom Van de Vreken. " We hebben nog geen meldingen dat er na tussenkomst van de politie een probleem zou ontstaan."

GVA

Het is België een publiek geheim dat 'overtreders' allerhande hun rechten beter kennen ( of willen kennen) dan hun plichten.

Ik denk dat veel TB op den duur de 'zwartrijders' gewoon laten doen.
Meestal uit eigen veiligheid.
Hoe kan je u immers hard maken als zij 'de wet' mee hebben.
Ze lachen je vierkant uit.

Uit de trein gooien is de enige oplossing, maar ook dat is niet niet wat het moet zijn.
Ik zat ooit eens op een bomvolle trein van Antwerpen naar Brussel. Een man weigerde zen biljet of identiteit te tonen aan een 'vrouwelijke' TB.
Oké zei de vrouw dan stoppen we in Mechelen en ga je er daar uit.
Maar dat gebeurde niet in één twee drie, veiligheidsmensen van de NMBS er bij Politie enz..

Gevolg was wel dat we daar 20 minuten vertraging op liepen.
Voor mij niet zo'n probleem, ik weet dat ik een ruime marge moet inbouwen voor een aansluiting ( we moesten de TGV naar Frankrijk nemen)
Maar niet iedereen doet dat, dus velen zijn hun aansluitingen kwijt, en dan zwijg ik nog van de treinen die achter ons stil staan..

Je kan je dan afvragen wie straf je het meest, die honderden reizigers die het vertrek van hun vakantie, hun afspraken enz...mislopen, of die éne flauwe plezante die na die 20 minuten gewoon een volgende trein neemt of rustig in Mechelen gaat wandelen.
apestaart

Re: Controleurs NMBS kunnen zwartrijders vaak niet beboeten

Bericht door apestaart »

Hoe is dat bij de TEC?
Hebben die controleurs ook beperkte bevoegdheden?
treinbruno

Bericht door treinbruno »

Demmm ik heb net mijn abonnement vernieuwt :mrgreen:
dat ze het vooral nog wat meer duidelijk gaan maken in de media :roll:
Afbeelding
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Complimenten voor de media! Heel slim om dit zo naar buiten te brengen! Ga zo door! :D

...
:|
Steve

Bericht door Steve »

En voor de MIVB klopt het nog niet eens half. Controleurs erkend door het betrokken ministerie (en dat zijn er meer en meer) hebben wél de nodige bevoegdheden. Maar in de artikelen die de laatste dagen verschenen zijn, wordt "vergeten" te melden dat er in elke controleploeg minstens één controleur zit die de nodige bevoegdheden heeft...
Nils

Bericht door Nils »

MIVB-reiziger schreef:En voor de MIVB klopt het nog niet eens half. Controleurs erkend door het betrokken ministerie (en dat zijn er meer en meer) hebben wél de nodige bevoegdheden. Maar in de artikelen die de laatste dagen verschenen zijn, wordt "vergeten" te melden dat er in elke controleploeg minstens één controleur zit die de nodige bevoegdheden heeft...
Hetzelfde geld voor de NMBS, ook daar heeft de oudere generatie treinbegeleiders wel degelijk de nodige bevoegdheden om een id-kaart te vragen. Bovendien, wie zig wijgert te identificeren loopt nog altijd het risico opgehaald te worden door de politie, die dan een pv op maakt, waarna de nmbs via bevoegde instanties dan toch nog de schuld kan opeisen...
Steven

Bericht door Steven »

Ze verlengen enkel hun eigen lijdensweg en maken hun eigen miserie enkel groter. Maar je zal altijd mensen hebben die daar op kicken zeker?
wooter

Bericht door wooter »

Maar wat zijn die bevoegdheden? Want met de bevoegdheid om identificatie te vragen ben je nog niks als de zwartrijder gaat lopen. En als je dan de bevoegdheid hebt om een staandehouding te plegen, welke bevoegdheid heb je dan als de zwartrijder toch gaat lopen?
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Ik dacht dat sommige Tb een mandaat hebben. Hun namen verschijnen regelmatig in het Belgisch Staatsblad.
Steven

Bericht door Steven »

RIDCO schreef:Ik dacht dat sommige Tb een mandaat hebben. Hun namen verschijnen regelmatig in het Belgisch Staatsblad.
enkel TBG, geen TB
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Inderdaad, vergissing van mij, moet zijn Tbg
Bart

Bericht door Bart »

Steven schreef: enkel TBG, geen TB
Het zou nochtans geen slecht idee zijn, om dat ook aan bestuurders te geven.
Zodat we eindelijk degene die het nodig vinden, om voor je neus door een gesloten overweg te lopen, kunnen laten betalen.
Ik erger me er dood aan.
260689

Bericht door 260689 »

TBG's zijn bevoegd om de ID kaart te vragen aan reizigers die niet in orde zijn, reizigers met een campus, school, reflex treinkaart kunnen bij eventuele controle hun ID kaart tonen. De BSC is verplicht de ID kaart te vragen bij een treinkaart, legimitatiebewijs en vrijkaart van de nmbs.
dentheo

Bericht door dentheo »

MIVB-reiziger schreef:En voor de MIVB klopt het nog niet eens half. Controleurs erkend door het betrokken ministerie (en dat zijn er meer en meer) hebben wél de nodige bevoegdheden. Maar in de artikelen die de laatste dagen verschenen zijn, wordt "vergeten" te melden dat er in elke controleploeg minstens één controleur zit die de nodige bevoegdheden heeft...
En welke papieren moeten wij van hem te zien krijgen om dat te bewijzen ??
Theo
Groeten vanop de Heide
RIDCO

Bericht door RIDCO »

De controleurs met een mandaat hebben een erkenningskaart en zullen die ook wel tonen. Dus geen verwijten naar de brave man zijn hoofd slingeren en evenmin bedreigingen, of dat wordt "smaad tegenover een openbaar ambtenaar tijdens het uitoefenen van zijn dienst".
Plaats reactie