Controleurs NMBS kunnen zwartrijders vaak niet beboeten
Geplaatst: 03 dec 2009, 09:37
De controleurs van de NMBS en de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zitten met de handen in het haar. Als zwartrijders weigeren hun identiteit kenbaar te maken, kunnen ze enkel de politie erbij roepen. Maar agenten mogen de namen van de overtreders niet doorgeven aan de controleurs. Op die manier kunnen de vervoersmaatschappijen zwartrijders amper nog beboeten.
De controleurs zijn niet bevoegd om van een overtreder de identiteitskaart te eisen. Agenten kunnen desnoods wel een pv opstellen. "Het is geen nieuw standpunt', aldus de woordvoerster van de federale politie. "Onze juridische dienst heeft gewoon de wet uitgelegd."
Wel kunnen de MIVB en de NMBS zich wenden tot het plaatselijke parket om te vragen of de identiteit van de zwartrijder wordt vrijgegeven, maar een niet erg motiverende enorme administratieve rompslomp zal sowieso volgen.
Beëdigde ambtenaren
"Treinbegeleiders die zwartrijders betrappen, kunnen op de trein een regeling treffen en een boete uitschrijven. Het zijn beëdigde ambtenaren, dus ze hebben die bevoegdheid", aldus NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. Maar als de zwartrijder zijn identiteit niet bekend wil maken, kan ook de spoorwegpolitie daar niets aan doen.
Anonieme werknemers van de NMBS beweren dat er heel wat zwartrijders op die manier vrijuit gaan. Securail, de veiligheidsdienst van de NMBS, zit wel aan de onderhandelingstafel met de politie om een oplossing te vinden.
Bij De Lijn kennen ze het probleem niet. "Onze controleurs mogen verbaliseren en mensen staande houden tot de politie ter plaatse komt", weet woordvoerder Tom Van de Vreken. " We hebben nog geen meldingen dat er na tussenkomst van de politie een probleem zou ontstaan."
GVA
Het is België een publiek geheim dat 'overtreders' allerhande hun rechten beter kennen ( of willen kennen) dan hun plichten.
Ik denk dat veel TB op den duur de 'zwartrijders' gewoon laten doen.
Meestal uit eigen veiligheid.
Hoe kan je u immers hard maken als zij 'de wet' mee hebben.
Ze lachen je vierkant uit.
Uit de trein gooien is de enige oplossing, maar ook dat is niet niet wat het moet zijn.
Ik zat ooit eens op een bomvolle trein van Antwerpen naar Brussel. Een man weigerde zen biljet of identiteit te tonen aan een 'vrouwelijke' TB.
Oké zei de vrouw dan stoppen we in Mechelen en ga je er daar uit.
Maar dat gebeurde niet in één twee drie, veiligheidsmensen van de NMBS er bij Politie enz..
Gevolg was wel dat we daar 20 minuten vertraging op liepen.
Voor mij niet zo'n probleem, ik weet dat ik een ruime marge moet inbouwen voor een aansluiting ( we moesten de TGV naar Frankrijk nemen)
Maar niet iedereen doet dat, dus velen zijn hun aansluitingen kwijt, en dan zwijg ik nog van de treinen die achter ons stil staan..
Je kan je dan afvragen wie straf je het meest, die honderden reizigers die het vertrek van hun vakantie, hun afspraken enz...mislopen, of die éne flauwe plezante die na die 20 minuten gewoon een volgende trein neemt of rustig in Mechelen gaat wandelen.
De controleurs zijn niet bevoegd om van een overtreder de identiteitskaart te eisen. Agenten kunnen desnoods wel een pv opstellen. "Het is geen nieuw standpunt', aldus de woordvoerster van de federale politie. "Onze juridische dienst heeft gewoon de wet uitgelegd."
Wel kunnen de MIVB en de NMBS zich wenden tot het plaatselijke parket om te vragen of de identiteit van de zwartrijder wordt vrijgegeven, maar een niet erg motiverende enorme administratieve rompslomp zal sowieso volgen.
Beëdigde ambtenaren
"Treinbegeleiders die zwartrijders betrappen, kunnen op de trein een regeling treffen en een boete uitschrijven. Het zijn beëdigde ambtenaren, dus ze hebben die bevoegdheid", aldus NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. Maar als de zwartrijder zijn identiteit niet bekend wil maken, kan ook de spoorwegpolitie daar niets aan doen.
Anonieme werknemers van de NMBS beweren dat er heel wat zwartrijders op die manier vrijuit gaan. Securail, de veiligheidsdienst van de NMBS, zit wel aan de onderhandelingstafel met de politie om een oplossing te vinden.
Bij De Lijn kennen ze het probleem niet. "Onze controleurs mogen verbaliseren en mensen staande houden tot de politie ter plaatse komt", weet woordvoerder Tom Van de Vreken. " We hebben nog geen meldingen dat er na tussenkomst van de politie een probleem zou ontstaan."
GVA
Het is België een publiek geheim dat 'overtreders' allerhande hun rechten beter kennen ( of willen kennen) dan hun plichten.
Ik denk dat veel TB op den duur de 'zwartrijders' gewoon laten doen.
Meestal uit eigen veiligheid.
Hoe kan je u immers hard maken als zij 'de wet' mee hebben.
Ze lachen je vierkant uit.
Uit de trein gooien is de enige oplossing, maar ook dat is niet niet wat het moet zijn.
Ik zat ooit eens op een bomvolle trein van Antwerpen naar Brussel. Een man weigerde zen biljet of identiteit te tonen aan een 'vrouwelijke' TB.
Oké zei de vrouw dan stoppen we in Mechelen en ga je er daar uit.
Maar dat gebeurde niet in één twee drie, veiligheidsmensen van de NMBS er bij Politie enz..
Gevolg was wel dat we daar 20 minuten vertraging op liepen.
Voor mij niet zo'n probleem, ik weet dat ik een ruime marge moet inbouwen voor een aansluiting ( we moesten de TGV naar Frankrijk nemen)
Maar niet iedereen doet dat, dus velen zijn hun aansluitingen kwijt, en dan zwijg ik nog van de treinen die achter ons stil staan..
Je kan je dan afvragen wie straf je het meest, die honderden reizigers die het vertrek van hun vakantie, hun afspraken enz...mislopen, of die éne flauwe plezante die na die 20 minuten gewoon een volgende trein neemt of rustig in Mechelen gaat wandelen.