Dag,
In de marge van de stiptheidsmeting van TreinTramBus, publiceer ik vandaag de resultaten van mijn persoonlijke stiptheidsmeting gedurende de voorbije dienstregelingperiode (14.12.08 – 12.12.09).
WEEKDAGEN
Gemiddelde vertraging per trein: 3’41”
In 24,14% van de gevallen vertraging van de trein groter dan 5 minuten.
Gemiddelde vertraging per verplaatsing: 14’54”
In 27,20% van de gevallen eindigt de totale verplaatsing met meer dan 5 minuten vertraging.
Gemiste aansluitingen: 6,90%
Overbezette treinen: 9,80%
Als ik een onderscheid maak tussen spitsuur en daluur, is het verschil in stiptheid niet opvallend groot: gemiddeld amper 13” slechter per individuele trein in de piek. Wel valt het op dat in de spits bijna dubbel zo veel totale verplaatsingen eindigen met meer dan 5 minuten vertraging, omdat er vaker aansluitingen sneuvelen. Vooral P-treinen komende van Brussel zijn hiervoor verantwoordelijk, zelfs al hebben ze op het moment dat ik ze registreer (nl. bij hun aankomst in Limburg) vaak al wat vertraging ingelopen.
Onderstaande cijfers zijn veel schokkender:
WEEKEND
Gemiddelde vertraging per trein: 7’46”
In 31,81% van de gevallen vertraging van de trein groter dan 5 minuten.
Gemiddelde vertraging per verplaatsing: 23’00”
In 50,00% van de gevallen eindigt de totale verplaatsing met meer dan 5 minuten vertraging.
Gemiste aansluitingen: 22,22%
Voor mij persoonlijk doen de weekendtreinen het dus in ieder opzicht slechter. Daarbij moet opgemerkt dat het vooral de IC E en de IR c zijn die onderhevig zijn aan hun gekende sneeuwbaleffect vanwege de enkelsporige baanvakken (Tongeren – Liers, Landen – Alken). Als ik beide relaties niet opneem in mijn tellingen daalt de gemiddelde vertraging aanzienlijk.
Verder blijft overbezetting een schrijnend en ontoelaatbaar probleem in het weekend (maar liefst 13,63% van de treinen), o.a. vaak op de IR c.
Een andere memorabel feit was de bommelding waarmee ik op 28 maart (zie verslag van destijds) in een IC H geconfronteerd werd. Daardoor liep de totale vertraging op tot anderhalf uur. Ook dit beïnvloedt deze cijfers natuurlijk in zekere mate.
Toch is de illusie dat treinen in het weekend stipter rijden zo nog maar eens doorprikt, zeker voor de Limburgers.
Groeten,
Persoonlijke stiptheid (14.12.08 - 12.12.09)
-
Re: Persoonlijke stiptheid (14.12.08 - 12.12.09)
Hoi
Bedankt voor de interessante cijfers. Verder bijhouden zou ik zeggen. Je kan mijn cijfermaterieel raadplegen op http://spoorvreter.be/blog/?page_id=16 (al ben ik geen weekendreiziger, ik zit al lang genoeg voor mijn woon-werkverkeer op de trein van ma-vr).
Bedankt voor de interessante cijfers. Verder bijhouden zou ik zeggen. Je kan mijn cijfermaterieel raadplegen op http://spoorvreter.be/blog/?page_id=16 (al ben ik geen weekendreiziger, ik zit al lang genoeg voor mijn woon-werkverkeer op de trein van ma-vr).
Voor de weekends zijn er vaak aangekondigde vertragingen wegens werken.
Ik weet niet of dit voor u het geval was maar indien wel, heb je daar dan rekening mee gehouden?
Ik weet niet of dit voor u het geval was maar indien wel, heb je daar dan rekening mee gehouden?
-
Dag,
Wanneer er t.g.v. grote werkzaamheden/noodgevallen een aangepaste dienstregeling geldt (de rode driehoekjes op de werfinfo), hou ik daar rekening mee. De kleine toevoegingen van rittijd (gele driehoekjes) zijn vaak te onnauwkeurig om ze in rekening te brengen bij het aanrekenen van de vertraging. In dat laatste geval kan je bovendien moeilijk een grens trekken. Stel: een IC J ondervindt een tweetal minuutjes hinder door aangekondigde werken bij Arlon, rijdt vanaf Namur opnieuw stipt door de ruime reservetijd, maar loopt in de NZV weer 2 minuten vertraging op. Wat doe je dan? Het zou toch niet redelijk zijn om de vertraging bij aankomst in Brussel-Zuid te wijten aan voornoemde werkzaamheden en deze in mindering te brengen? Bij volledig aangepaste dienstregelingen is dat natuurlijk anders.
Groeten,
Wanneer er t.g.v. grote werkzaamheden/noodgevallen een aangepaste dienstregeling geldt (de rode driehoekjes op de werfinfo), hou ik daar rekening mee. De kleine toevoegingen van rittijd (gele driehoekjes) zijn vaak te onnauwkeurig om ze in rekening te brengen bij het aanrekenen van de vertraging. In dat laatste geval kan je bovendien moeilijk een grens trekken. Stel: een IC J ondervindt een tweetal minuutjes hinder door aangekondigde werken bij Arlon, rijdt vanaf Namur opnieuw stipt door de ruime reservetijd, maar loopt in de NZV weer 2 minuten vertraging op. Wat doe je dan? Het zou toch niet redelijk zijn om de vertraging bij aankomst in Brussel-Zuid te wijten aan voornoemde werkzaamheden en deze in mindering te brengen? Bij volledig aangepaste dienstregelingen is dat natuurlijk anders.
Groeten,
Een schitterend voorbeeld van vorig weekend. De 'aangepaste' dienstregeling voor de werken op lijn 50A zorgde ervoor dat er geen enkele minuut vertraging was voor de treinen, ondanks de omleiding via lijn 28 en lijn 50 én de extra stop in Denderleeuw. Zelfs via de 50A kon een trein zo snel niet...