Persoonlijke stiptheid (14.12.08 - 12.12.09)
Geplaatst: 08 dec 2009, 21:38
Dag,
In de marge van de stiptheidsmeting van TreinTramBus, publiceer ik vandaag de resultaten van mijn persoonlijke stiptheidsmeting gedurende de voorbije dienstregelingperiode (14.12.08 – 12.12.09).
WEEKDAGEN
Gemiddelde vertraging per trein: 3’41”
In 24,14% van de gevallen vertraging van de trein groter dan 5 minuten.
Gemiddelde vertraging per verplaatsing: 14’54”
In 27,20% van de gevallen eindigt de totale verplaatsing met meer dan 5 minuten vertraging.
Gemiste aansluitingen: 6,90%
Overbezette treinen: 9,80%
Als ik een onderscheid maak tussen spitsuur en daluur, is het verschil in stiptheid niet opvallend groot: gemiddeld amper 13” slechter per individuele trein in de piek. Wel valt het op dat in de spits bijna dubbel zo veel totale verplaatsingen eindigen met meer dan 5 minuten vertraging, omdat er vaker aansluitingen sneuvelen. Vooral P-treinen komende van Brussel zijn hiervoor verantwoordelijk, zelfs al hebben ze op het moment dat ik ze registreer (nl. bij hun aankomst in Limburg) vaak al wat vertraging ingelopen.
Onderstaande cijfers zijn veel schokkender:
WEEKEND
Gemiddelde vertraging per trein: 7’46”
In 31,81% van de gevallen vertraging van de trein groter dan 5 minuten.
Gemiddelde vertraging per verplaatsing: 23’00”
In 50,00% van de gevallen eindigt de totale verplaatsing met meer dan 5 minuten vertraging.
Gemiste aansluitingen: 22,22%
Voor mij persoonlijk doen de weekendtreinen het dus in ieder opzicht slechter. Daarbij moet opgemerkt dat het vooral de IC E en de IR c zijn die onderhevig zijn aan hun gekende sneeuwbaleffect vanwege de enkelsporige baanvakken (Tongeren – Liers, Landen – Alken). Als ik beide relaties niet opneem in mijn tellingen daalt de gemiddelde vertraging aanzienlijk.
Verder blijft overbezetting een schrijnend en ontoelaatbaar probleem in het weekend (maar liefst 13,63% van de treinen), o.a. vaak op de IR c.
Een andere memorabel feit was de bommelding waarmee ik op 28 maart (zie verslag van destijds) in een IC H geconfronteerd werd. Daardoor liep de totale vertraging op tot anderhalf uur. Ook dit beïnvloedt deze cijfers natuurlijk in zekere mate.
Toch is de illusie dat treinen in het weekend stipter rijden zo nog maar eens doorprikt, zeker voor de Limburgers.
Groeten,
In de marge van de stiptheidsmeting van TreinTramBus, publiceer ik vandaag de resultaten van mijn persoonlijke stiptheidsmeting gedurende de voorbije dienstregelingperiode (14.12.08 – 12.12.09).
WEEKDAGEN
Gemiddelde vertraging per trein: 3’41”
In 24,14% van de gevallen vertraging van de trein groter dan 5 minuten.
Gemiddelde vertraging per verplaatsing: 14’54”
In 27,20% van de gevallen eindigt de totale verplaatsing met meer dan 5 minuten vertraging.
Gemiste aansluitingen: 6,90%
Overbezette treinen: 9,80%
Als ik een onderscheid maak tussen spitsuur en daluur, is het verschil in stiptheid niet opvallend groot: gemiddeld amper 13” slechter per individuele trein in de piek. Wel valt het op dat in de spits bijna dubbel zo veel totale verplaatsingen eindigen met meer dan 5 minuten vertraging, omdat er vaker aansluitingen sneuvelen. Vooral P-treinen komende van Brussel zijn hiervoor verantwoordelijk, zelfs al hebben ze op het moment dat ik ze registreer (nl. bij hun aankomst in Limburg) vaak al wat vertraging ingelopen.
Onderstaande cijfers zijn veel schokkender:
WEEKEND
Gemiddelde vertraging per trein: 7’46”
In 31,81% van de gevallen vertraging van de trein groter dan 5 minuten.
Gemiddelde vertraging per verplaatsing: 23’00”
In 50,00% van de gevallen eindigt de totale verplaatsing met meer dan 5 minuten vertraging.
Gemiste aansluitingen: 22,22%
Voor mij persoonlijk doen de weekendtreinen het dus in ieder opzicht slechter. Daarbij moet opgemerkt dat het vooral de IC E en de IR c zijn die onderhevig zijn aan hun gekende sneeuwbaleffect vanwege de enkelsporige baanvakken (Tongeren – Liers, Landen – Alken). Als ik beide relaties niet opneem in mijn tellingen daalt de gemiddelde vertraging aanzienlijk.
Verder blijft overbezetting een schrijnend en ontoelaatbaar probleem in het weekend (maar liefst 13,63% van de treinen), o.a. vaak op de IR c.
Een andere memorabel feit was de bommelding waarmee ik op 28 maart (zie verslag van destijds) in een IC H geconfronteerd werd. Daardoor liep de totale vertraging op tot anderhalf uur. Ook dit beïnvloedt deze cijfers natuurlijk in zekere mate.
Toch is de illusie dat treinen in het weekend stipter rijden zo nog maar eens doorprikt, zeker voor de Limburgers.
Groeten,