Wisselverwarming in Belgie
Wisselverwarming in Belgie
Zijn wij al volledig overgeschakeld op electrische verwarming (naar aanleidind discussie in Nederland) ?
Ik herinner mij van vroeger nog die gasflessen met propaan naast de wissels.
Ik herinner mij van vroeger nog die gasflessen met propaan naast de wissels.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Wisselverwarming in Belgie
Geen verwarming op bolwissels.
De wissels zonder verwarming (bediening op afstand ditmaal) moeten bij vriesweer minstens éénmaal per uur in de andere stand gelegd worden.
De wissels zonder verwarming (bediening op afstand ditmaal) moeten bij vriesweer minstens éénmaal per uur in de andere stand gelegd worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Wisselverwarming in Belgie
Maar allemaal elektrisch, geen gasflessen meer ?dekooiker schreef:Geen verwarming op bolwissels.
De wissels zonder verwarming (bediening op afstand ditmaal) moeten bij vriesweer minstens éénmaal per uur in de andere stand gelegd worden.
Als niet verwarmen op te lossen is door éénmaal per uur te bewegen...dat is makkelijk te automatiseren...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Wisselverwarming in Belgie
Eigenlijk is dat onvoldoende bij extreme toestanden: sneeuw bij temperaturen onder de -5 is bijna altijd van die sneeuw waar je geen sneeuwballen kunt mee maken: die zet zich bij die temperaturen onverbiddelijk vast in de wisseltongen, en dan kun je de wissel zoveel verschuiven als je wil, je zult met een probleem zitten.dentheo schreef:Maar allemaal elektrisch, geen gasflessen meer ?dekooiker schreef:Geen verwarming op bolwissels.
De wissels zonder verwarming (bediening op afstand ditmaal) moeten bij vriesweer minstens éénmaal per uur in de andere stand gelegd worden.
Als niet verwarmen op te lossen is door éénmaal per uur te bewegen...dat is makkelijk te automatiseren...
Die gasflessen zijn er trouwens gekomen na het eindejaarsdebacle van 1978/1979, toen bleek dat de elektrische verwarming lang niet volstond om de wissels, ook die van de NZV, vrij te houden. Het treinverkeer naar Brussel was dan een volledige week zwaar gestoord. (Ook het noodplan dat op de gele affiches vermeld wordt, stamt trouwens uit die tijd.) Dat de gasflessen nu verdwenen zijn, betekent dus vermoedelijk dat de elektrische verwarming sterk genoeg geacht wordt om de wintertoestanden te lijf te gaan. (Tussen haakjes: die winternacht uit december 1978 was inderdaad uniek: 10 à 15 cm sneeuw uit het oosten, en in de daaropvolgende dagen temperaturen die ook in het centrum onde de -15° doken, m.a.w. de voorbije winterweek was maar een peulschilletje...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Wisselverwarming in Belgie
Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Re: Wisselverwarming in Belgie
Dat is dan nu sinds december. Tot vorig jaar zou op lijn 26 bijv. maar 1 van de 3 treinen reden bij toepassing van het HPS.Steven schreef:Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Wisselverwarming in Belgie
Er is me op de vertrekstaten nog nooit iets van een noodplan opgevallen.overweg13 schreef:Dat is dan nu sinds december. Tot vorig jaar zou op lijn 26 bijv. maar 1 van de 3 treinen reden bij toepassing van het HPS.Steven schreef:Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Groetjes,
Rian
Re: Wisselverwarming in Belgie
Er was zelfs een speciaal symbool met als verwijzing: rijdt niet bij toepassing van het noodplan. Als iemand nog gele affiches heeft van vroeger, kan het makkelijk geverifieerd worden. In wezen kwam het neer op een drastische vermindering van het aantal treinen op lijn 26 en de schrapping van het aantal P-treinen. Aan de basis lag het verminderen van het aantal wisselbewegingen.rvdborgt schreef:Er is me op de vertrekstaten nog nooit iets van een noodplan opgevallen.overweg13 schreef:Dat is dan nu sinds december. Tot vorig jaar zou op lijn 26 bijv. maar 1 van de 3 treinen reden bij toepassing van het HPS.Steven schreef:Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Groetjes,
Rian
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: Wisselverwarming in Belgie
Dag,
Kijk bijvoorbeeld eens op onderstaande detailscan van de gele affiches voor Brussel-Centraal. Het gaat om het opvallende zwarte bolletje, dat zowel in de legende als onder bepaalde treinnummers voorkomt. Dit is, voor alle duidelijkheid, een versie van een paar jaar geleden, toen men het hulpplan dus wel nog voorzag. Hopelijk is dit ietwat leesbaar.
Groeten,
Kijk bijvoorbeeld eens op onderstaande detailscan van de gele affiches voor Brussel-Centraal. Het gaat om het opvallende zwarte bolletje, dat zowel in de legende als onder bepaalde treinnummers voorkomt. Dit is, voor alle duidelijkheid, een versie van een paar jaar geleden, toen men het hulpplan dus wel nog voorzag. Hopelijk is dit ietwat leesbaar.
Groeten,
Re: Wisselverwarming in Belgie
Bedankt, Y. , ik ben er bijna van overtuigd dat het tot voor 13/12 nog op de affiches voorkwam. Het kan betekenen dat men denkt dat men het nu technisch allemaal aankan , ofwel dat men het plan gelaten heeft voor wat het was, omdat het toch nooit toegepast werd. Laat ons hopen dat het eerste waar is.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Wisselverwarming in Belgie
Wel, ik heb dat vanmorgen eens gedaan in Brussel-Noord. En wat bleek? Er bestaat nog steeds een noodplan! De afgeschafte treinen (P-treinen) worden aangeduid met een letter "G" in een rode driehoek welke volgens de legende verwijst naar het noodplan!Steven schreef:Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Re: Wisselverwarming in Belgie
Ook jij bedankt, Jeroen. Nog even aanstippen dat dat noodplan bij mijn weten nog nooit in werking getreden is. Het is echt voorbehouden voor extreme situaties. Wat ik er ook nog van weet, is dat het op elk moment kan beginnen. M.a.w. het is niet noodzakelijk zo dat dat 's morgens vroeg of 's avonds laat moet, het kan ook in de loop van de dag. Ik zie het liever niet gebeuren, maar het zou wel interessant zijn om het eens in werking te zien, alleen al om te weten of het werkt. Liefst zou ik de gebeurtenissen thuis volgen, weliswaar...Jeroen schreef:Wel, ik heb dat vanmorgen eens gedaan in Brussel-Noord. En wat bleek? Er bestaat nog steeds een noodplan! De afgeschafte treinen (P-treinen) worden aangeduid met een letter "G" in een rode driehoek welke volgens de legende verwijst naar het noodplan!Steven schreef:Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Wisselverwarming in Belgie
Dat noodplan heb ik dit jaar nog niet bij onze dienstregeling gevonden (voor de treinbestuurders en begeleiders brengen ze dit best ook uit anders heeft het weinig zin dit op de affiches in de stations aan te duiden).
Re: Wisselverwarming in Belgie
Nog een kleine opmerking in dit verband: in een niet nader genoemd station was er op een gegeven moment een wisselstoring.overweg13 schreef:Eigenlijk is dat onvoldoende bij extreme toestanden: sneeuw bij temperaturen onder de -5 is bijna altijd van die sneeuw waar je geen sneeuwballen kunt mee maken: die zet zich bij die temperaturen onverbiddelijk vast in de wisseltongen, en dan kun je de wissel zoveel verschuiven als je wil, je zult met een probleem zitten.dentheo schreef:Maar allemaal elektrisch, geen gasflessen meer ?dekooiker schreef:Geen verwarming op bolwissels.
De wissels zonder verwarming (bediening op afstand ditmaal) moeten bij vriesweer minstens éénmaal per uur in de andere stand gelegd worden.
Als niet verwarmen op te lossen is door éénmaal per uur te bewegen...dat is makkelijk te automatiseren...
Die gasflessen zijn er trouwens gekomen na het eindejaarsdebacle van 1978/1979, toen bleek dat de elektrische verwarming lang niet volstond om de wissels, ook die van de NZV, vrij te houden. Het treinverkeer naar Brussel was dan een volledige week zwaar gestoord. (Ook het noodplan dat op de gele affiches vermeld wordt, stamt trouwens uit die tijd.) Dat de gasflessen nu verdwenen zijn, betekent dus vermoedelijk dat de elektrische verwarming sterk genoeg geacht wordt om de wintertoestanden te lijf te gaan. (Tussen haakjes: die winternacht uit december 1978 was inderdaad uniek: 10 à 15 cm sneeuw uit het oosten, en in de daaropvolgende dagen temperaturen die ook in het centrum onde de -15° doken, m.a.w. de voorbije winterweek was maar een peulschilletje...
Een wissel had maar controle in één stand.
Gevolg was dat iemand van het personeel ten velde moest gaan kijken.
Er was een ijsblok tussen de tongen vastgeraakt.
Dingen die zelfs met verwarming niet op te lossen zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Wisselverwarming in Belgie
En een van de kwalijke neveneffecten van de decentralisatie van de seinhuizen. Tot de jaren 1960 kon de seingever bij manier van spreken zelf de wissel vrijmaken.dekooiker schreef: Nog een kleine opmerking in dit verband: in een niet nader genoemd station was er op een gegeven moment een wisselstoring.
Een wissel had maar controle in één stand.
Gevolg was dat iemand van het personeel ten velde moest gaan kijken.
Er was een ijsblok tussen de tongen vastgeraakt.
Dingen die zelfs met verwarming niet op te lossen zijn.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13