Wisselverwarming in Belgie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Wisselverwarming in Belgie

Bericht door dentheo »

Zijn wij al volledig overgeschakeld op electrische verwarming (naar aanleidind discussie in Nederland) ?
Ik herinner mij van vroeger nog die gasflessen met propaan naast de wissels.
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door dekooiker »

Geen verwarming op bolwissels.
De wissels zonder verwarming (bediening op afstand ditmaal) moeten bij vriesweer minstens éénmaal per uur in de andere stand gelegd worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door dentheo »

dekooiker schreef:Geen verwarming op bolwissels.
De wissels zonder verwarming (bediening op afstand ditmaal) moeten bij vriesweer minstens éénmaal per uur in de andere stand gelegd worden.
Maar allemaal elektrisch, geen gasflessen meer ?
Als niet verwarmen op te lossen is door éénmaal per uur te bewegen...dat is makkelijk te automatiseren...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:
dekooiker schreef:Geen verwarming op bolwissels.
De wissels zonder verwarming (bediening op afstand ditmaal) moeten bij vriesweer minstens éénmaal per uur in de andere stand gelegd worden.
Maar allemaal elektrisch, geen gasflessen meer ?
Als niet verwarmen op te lossen is door éénmaal per uur te bewegen...dat is makkelijk te automatiseren...
Eigenlijk is dat onvoldoende bij extreme toestanden: sneeuw bij temperaturen onder de -5 is bijna altijd van die sneeuw waar je geen sneeuwballen kunt mee maken: die zet zich bij die temperaturen onverbiddelijk vast in de wisseltongen, en dan kun je de wissel zoveel verschuiven als je wil, je zult met een probleem zitten.
Die gasflessen zijn er trouwens gekomen na het eindejaarsdebacle van 1978/1979, toen bleek dat de elektrische verwarming lang niet volstond om de wissels, ook die van de NZV, vrij te houden. Het treinverkeer naar Brussel was dan een volledige week zwaar gestoord. (Ook het noodplan dat op de gele affiches vermeld wordt, stamt trouwens uit die tijd.) Dat de gasflessen nu verdwenen zijn, betekent dus vermoedelijk dat de elektrische verwarming sterk genoeg geacht wordt om de wintertoestanden te lijf te gaan. (Tussen haakjes: die winternacht uit december 1978 was inderdaad uniek: 10 à 15 cm sneeuw uit het oosten, en in de daaropvolgende dagen temperaturen die ook in het centrum onde de -15° doken, m.a.w. de voorbije winterweek was maar een peulschilletje...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door Steven »

Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Dat is dan nu sinds december. Tot vorig jaar zou op lijn 26 bijv. maar 1 van de 3 treinen reden bij toepassing van het HPS.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4658
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:
Steven schreef:Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Dat is dan nu sinds december. Tot vorig jaar zou op lijn 26 bijv. maar 1 van de 3 treinen reden bij toepassing van het HPS.
Er is me op de vertrekstaten nog nooit iets van een noodplan opgevallen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door overweg13 »

rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:
Steven schreef:Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Dat is dan nu sinds december. Tot vorig jaar zou op lijn 26 bijv. maar 1 van de 3 treinen reden bij toepassing van het HPS.
Er is me op de vertrekstaten nog nooit iets van een noodplan opgevallen.

Groetjes,
Rian
Er was zelfs een speciaal symbool met als verwijzing: rijdt niet bij toepassing van het noodplan. Als iemand nog gele affiches heeft van vroeger, kan het makkelijk geverifieerd worden. In wezen kwam het neer op een drastische vermindering van het aantal treinen op lijn 26 en de schrapping van het aantal P-treinen. Aan de basis lag het verminderen van het aantal wisselbewegingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Kijk bijvoorbeeld eens op onderstaande detailscan van de gele affiches voor Brussel-Centraal. Het gaat om het opvallende zwarte bolletje, dat zowel in de legende als onder bepaalde treinnummers voorkomt. Dit is, voor alle duidelijkheid, een versie van een paar jaar geleden, toen men het hulpplan dus wel nog voorzag. Hopelijk is dit ietwat leesbaar.
hulpplan.JPG
Groeten,
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door overweg13 »

Bedankt, Y. , ik ben er bijna van overtuigd dat het tot voor 13/12 nog op de affiches voorkwam. Het kan betekenen dat men denkt dat men het nu technisch allemaal aankan , ofwel dat men het plan gelaten heeft voor wat het was, omdat het toch nooit toegepast werd. Laat ons hopen dat het eerste waar is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Wel, ik heb dat vanmorgen eens gedaan in Brussel-Noord. En wat bleek? Er bestaat nog steeds een noodplan! De afgeschafte treinen (P-treinen) worden aangeduid met een letter "G" in een rode driehoek welke volgens de legende verwijst naar het noodplan!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
Steven schreef:Er bestaat heden geen noodplan (HPS plan) meer. Kijk gele affiches na.
Wel, ik heb dat vanmorgen eens gedaan in Brussel-Noord. En wat bleek? Er bestaat nog steeds een noodplan! De afgeschafte treinen (P-treinen) worden aangeduid met een letter "G" in een rode driehoek welke volgens de legende verwijst naar het noodplan!
Ook jij bedankt, Jeroen. Nog even aanstippen dat dat noodplan bij mijn weten nog nooit in werking getreden is. Het is echt voorbehouden voor extreme situaties. Wat ik er ook nog van weet, is dat het op elk moment kan beginnen. M.a.w. het is niet noodzakelijk zo dat dat 's morgens vroeg of 's avonds laat moet, het kan ook in de loop van de dag. Ik zie het liever niet gebeuren, maar het zou wel interessant zijn om het eens in werking te zien, alleen al om te weten of het werkt. Liefst zou ik de gebeurtenissen thuis volgen, weliswaar...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door Steven »

Dat noodplan heb ik dit jaar nog niet bij onze dienstregeling gevonden (voor de treinbestuurders en begeleiders brengen ze dit best ook uit anders heeft het weinig zin dit op de affiches in de stations aan te duiden).
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door dekooiker »

overweg13 schreef:
dentheo schreef:
dekooiker schreef:Geen verwarming op bolwissels.
De wissels zonder verwarming (bediening op afstand ditmaal) moeten bij vriesweer minstens éénmaal per uur in de andere stand gelegd worden.
Maar allemaal elektrisch, geen gasflessen meer ?
Als niet verwarmen op te lossen is door éénmaal per uur te bewegen...dat is makkelijk te automatiseren...
Eigenlijk is dat onvoldoende bij extreme toestanden: sneeuw bij temperaturen onder de -5 is bijna altijd van die sneeuw waar je geen sneeuwballen kunt mee maken: die zet zich bij die temperaturen onverbiddelijk vast in de wisseltongen, en dan kun je de wissel zoveel verschuiven als je wil, je zult met een probleem zitten.
Die gasflessen zijn er trouwens gekomen na het eindejaarsdebacle van 1978/1979, toen bleek dat de elektrische verwarming lang niet volstond om de wissels, ook die van de NZV, vrij te houden. Het treinverkeer naar Brussel was dan een volledige week zwaar gestoord. (Ook het noodplan dat op de gele affiches vermeld wordt, stamt trouwens uit die tijd.) Dat de gasflessen nu verdwenen zijn, betekent dus vermoedelijk dat de elektrische verwarming sterk genoeg geacht wordt om de wintertoestanden te lijf te gaan. (Tussen haakjes: die winternacht uit december 1978 was inderdaad uniek: 10 à 15 cm sneeuw uit het oosten, en in de daaropvolgende dagen temperaturen die ook in het centrum onde de -15° doken, m.a.w. de voorbije winterweek was maar een peulschilletje...
Nog een kleine opmerking in dit verband: in een niet nader genoemd station was er op een gegeven moment een wisselstoring.
Een wissel had maar controle in één stand.
Gevolg was dat iemand van het personeel ten velde moest gaan kijken.
Er was een ijsblok tussen de tongen vastgeraakt.
Dingen die zelfs met verwarming niet op te lossen zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wisselverwarming in Belgie

Bericht door overweg13 »

dekooiker schreef: Nog een kleine opmerking in dit verband: in een niet nader genoemd station was er op een gegeven moment een wisselstoring.
Een wissel had maar controle in één stand.
Gevolg was dat iemand van het personeel ten velde moest gaan kijken.
Er was een ijsblok tussen de tongen vastgeraakt.
Dingen die zelfs met verwarming niet op te lossen zijn.
En een van de kwalijke neveneffecten van de decentralisatie van de seinhuizen. Tot de jaren 1960 kon de seingever bij manier van spreken zelf de wissel vrijmaken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie