regels om Noord-zuid verbinding binnen te rijden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
COCOKEN007

regels om Noord-zuid verbinding binnen te rijden

Bericht door COCOKEN007 »

Hoi Tbs,

Laatst heb ik gehoord dat ze bij de opleiding van tb ook over de regels wordt gesproken om binnen te rijden tussen Brussel-zuid tot Noord en omgekeerd. Daarmee bedoel ik dat ze speciale regels in acht moeten nemen om met een treinstel of trein tussen de Noord - Zuidverbinding. Kan iemand me daar meer over vertellen als dat kan .
ik weet niet precies welke regels daarom vraag ik het aan jullie als je er mag iets over zeggen natuurlijk.
Voor de rest wens ik iedereen van deze site een prettig 2010 en dat we dank zij deze site als treinliefhebber veel te weten komen over onze treinen en de NMBS .
Bedankt voor de goede uitleg en tot 2010
Voor mij mag op 31 december 2009 alle treinverkeer stilleggen zodat alle spoorwegpersoneel nieuwjaar kunnen vieren als dat geen schone cadeau zou zijn

Vg
Cocoken007
poyaud

Re: regels om Noord-zuid verbinding binnen te rijden

Bericht door poyaud »

Enkele beperkingen die ik van buiten weet ;

-Rit op zicht = 20km/h
-Niet beheerde seinen mogen overschreden worden in gesloten stand zonder inschrijving op M510 (eerst een volledige stilstand)
-Geen claxontoon bij in en uitrit van de tunnel
Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Er zijn vrijwilligers genoeg die dan wel willen werken, hoor 8)
En niet alleen omdat het boel is in de familie :mrgreen:
nighttrain

Bericht door nighttrain »

poyaud schreef:Enkele beperkingen die ik van buiten weet ;

-Rit op zicht = 20km/h
-Niet beheerde seinen mogen overschreden worden in gesloten stand zonder inschrijving op M510 (eerst een volledige stilstand)
M510 was of is het werkblad of bedoel je de S421
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

nighttrain schreef:

-Rit op zicht = 20km/h
Hij bedoeld M510, verslag van de bestuurder.
Bij een seinoverschreiding in normale omstandigheden (niet beheerd sein + overschreidingskroontje) moet het worden ingeschreven op het verslag.
In de N/Z verbinding is dit echter niet nodig.

In de N/Z verbinding is er ook een nultolerantie, Wat wil zeggen ... te snel = boete.

Ik dacht ook dat lijnkennis voor de N/Z verbinding appart op uw brevet stond omdat er een aparte reglementering voor geldig is.

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje

Bericht door groentje »

Ter informatie, de S421 is enige maanden terug afgeschaft.
nighttrain

HLE 2302 schreef:
nighttrain schreef:

-Rit op zicht = 20km/h
Hij bedoeld M510, verslag van de bestuurder.
Bij een seinoverschreiding in normale omstandigheden (niet beheerd sein + overschreidingskroontje) moet het worden ingeschreven op het verslag.
In de N/Z verbinding is dit echter niet nodig.

In de N/Z verbinding is er ook een nultolerantie, Wat wil zeggen ... te snel = boete.

Ik dacht ook dat lijnkennis voor de N/Z verbinding appart op uw brevet stond omdat er een aparte reglementering voor geldig is.

greetz 2302
wel de M510 noemden wij vroeger ons" werkblad"
nighttrain

groentje schreef:Ter informatie, de S421 is enige maanden terug afgeschaft.
en vervangen door...?enkel de aanvulling van de M510 zoals voorzien indien gebrek aan S421 was??
groentje

Bericht door groentje »

Yup. De gemengde formulieren S432+S378/9 zijn er hier en daar nog wel, maar die S421 moet worden genegeerd. Alleen nog de inschrijving op het werkblad.
Tim

Bericht door Tim »

HLE 2302 schreef:Hij bedoeld M510, verslag van de bestuurder.
Da's dan toch weer iets dat de NMBS zelf verzonnen heeft, als wij zo'n sein overschrijden moeten we niks inschrijven.
Gewoon even stoppen en dan doorrijden in rit op zicht :)
nighttrain

Tim schreef:
Da's dan toch weer iets dat de NMBS zelf verzonnen heeft, als wij zo'n sein overschrijden moeten we niks inschrijven.
nochthans vond ik dat goed, het was een moment die u in staat stelde om nog eens na te denken alvorens het sein te overschrijden onder de juiste omstandigheden.Nu spreek ik niet enkel over de NZ verbinding.
want ook in dit van situatie = haast en spoed zijn zelden goed!
kika

Bericht door kika »

Dus eerst stilstand, dan alles noteren (een halve minuut ofzo?) om daarna weer op te trekken en verder rijden? Of kan je op het einde van je dienst gewoon alles neerpennen (al lijkt me dat niet zo verstandig, ben je misschien al iets vergeten of je wilt snel naar huis).

Ik kan me bijna niet voorstellen wat een lawaai dat zou moeten zijn als er wél geclaxonneerd moet worden door alle treinen daar...
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Tim schreef:
Maar jullie hebben waarschijnelijk ook niet echt een dagverslag ?
De bestuurders van de NMBS moetten dat allemaal invullen, dingen die er moeten worden opgezet zijn bv. telkens het oorsprongstation-eindstation + werkelijke uren, HLP,taxi,VKPC,BKPR enz. moeten er ook worden opgezet.

Vanaf 1 januari word het dagverslag trouwens helemaal veranderd, alles word voorgedrukt nu ... om in de toekomst de dienstfiche te kunnen afschaffen.
groentje schreef:Yup. De gemengde formulieren S432+S378/9 zijn er hier en daar nog wel, maar die S421 moet worden genegeerd. Alleen nog de inschrijving op het werkblad.
S379 bleef geldig dacht ik + inschrijving op M510 ... of is S379 halen dan ook niet meer verplicht ?
kika schreef:Dus eerst stilstand, dan alles noteren (een halve minuut ofzo?) om daarna weer op te trekken en verder rijden? Of kan je op het einde van je dienst gewoon alles neerpennen (al lijkt me dat niet zo verstandig, ben je misschien al iets vergeten of je wilt snel naar huis).

Ik kan me bijna niet voorstellen wat een lawaai dat zou moeten zijn als er wél geclaxonneerd moet worden door alle treinen daar...
Eerst even wachten natuurlijk ... kan evengoed een stoptrein voor je in de sectie zitten.
Daarna sein inschrijven op M510. (Overwegen ook dacht ik, weet ik niet zeker.)
En dan in ROZ tot aan de voet van het volgend groot stopsein rijden. (Bij overwegen 5 km/h en tuteren.)

Er is echter veel veranderd ... en ik ben nog niet echt op de hoogte van de wijzigingen ...

Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje

Bericht door groentje »

Voor zover ik weet (maar als OSTCH die niet heeft gestudeerd voor het examen Adjunct durf ik er ook wel eens naast zitten) moet de bestuurder nog steeds een briefje uit de kast halen, maar telt alleen het formulier S379 of S378. Indien gecombineerd formulier, moet je dus doen alsof het niet is gecombineerd. Een seinoverschrijding gebeurt altijd in ROZ, maar dat moet een bestuurder ambtshalve weten, en daarom is de S421 afgeschaft.
Vanaf middernacht worden een aantal documenten afgeschaft, maar de S379 hoort daar niet bij, alleen wordt het gebruik ervan fel ingeperkt. Zie de nieuwe ARE 616. 8)
Steven

Bericht door Steven »

als er nog S421 formulieren aanwezig zijn moeten we ze gebruiken als overgangsmaatregel = tot einde voorraad ;-) heel simpel.
Plaats reactie