mijn cijfers voor 2009
mijn cijfers voor 2009
Dag,
Hier zijn ze : mijn cijfers van 2009.
De stiptheid:
- ik nam in 2009 403 treinen; daarvan reden er 84.9 % stipt of met een vertraging van 5 minuten of minder; 5.2 % brachten me ter bestemming met meer dan 10 minuten vertraging. (Mijn jaarrecord werd met 72' gevestigd op 3/1. Toen verkoos iemand de dood per trein: IC 1938 kon pas 72 minuten later dan voorzien het station van Halle aandoen.) Dat is het slechtste resultaat sinds... 1980. In mijn reeks waarnemingen die begint in 1976 doen slechts 2 jaren het slechter: 1979 met 82.9 % en 1980 met 82.1 %. Opmerkelijk ook: in vergelijking met 2008 is er een terugval van net geen 7 %.
- ik nam ook 477 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 88.1 % de meet met vijf minuten vertraging of minder of zelfs helemaal stipt, en 2.7 % reden meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Dat is ook ongeveer het resultaat van 2008.
De prijs:
- met de trein legde ik (legden we...) 18009 km af, voor 2377.50 EURO, zijnde 0.13 EURO per km; dat is minder dan in 2008, maar dat is te verklaren doordat ik een maand en een week met een nettreinkaart echt veel kilometers heb afgelegd.
- De Lijn ontving 219.98 EURO van ons voor 3381 km, zijnde 0.07 EURO per km;
- de TEC kreeg 111.69 EURO voor 554 km, goed voor 0.20 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik minder: 23 km, 7.38 EURO, zijnde 0.32 EURO/km.
Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- de kilometers bij De Lijn voor het grootste deel alleen afgelegd worden; de terugbetaling van mijn Omnipas is geëindigd in september (TBS); ik betaal er nu zelf een die ik rendabel probeer te houden; dat lukt wel;
- we de bussen van de TEC meestal met 2 nemen, en dan betalen met een Carte Inter;
- de treinkilometers ongeveer evenredig verdeeld zijn alleen/met twee, we zo goed als altijd in eerste klas reizen, en daarvoor gebruik maken van een halveprijskaart (088), een voor elk. Die kaart lijkt vanaf februari te verdwijnen, wat een hoogst merkwaardige maatregel is. De NMBS noemt ze zelf een getrouwheidskaart, maar blijkbaar moet de trouw hier van één kant komen. Het is nochtans de enige mogelijkheid om in de week met wisselende bestemmingen over middellange afstanden met reductie te rijden. Als je ziet hoe voor de rest met alle mogelijke verminderingen gegooid wordt, dan is het onbegrijpelijk dat er in het tarievengamma geen ruimte zou zijn voor deze kaart.
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 6.2 %
M5: 1.0 %
M6: 15.7 %
I11: 15.1 %
I6/I10: 2.3 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 5.0 %
De M6-rijtuigen nemen dus de grootste hap, en dat lijkt nog maar het begin te zijn.
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 1.4 %
ms 130: 4.0 %
ms 140: 3.5 %
vierledig stel: 6.1 %
ms 80: 15.9 %
ms 96: 16.4 %
Interessant is hier dat de klassieke wijnrode stellen het beter doen dan de gemoderniseerde. De opsplitsing tussen beide is inderdaad helemaal vervaagd (je vindt vaak rode stellen waar je purperen zou verwachten), en dan laat ik me meestal verleiden tot een ritje in een echte eersteklasafdeling.
mw 41: 7.3 % - zo weet je meteen ook dat 92.7 % van mijn ritten elektrisch waren.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
11: 0.5 %
13 of 30: 20.1 %
20: 3.8 %
21: 7.2 %
23: 0.6 %
26: 0.2 %
27: 12.3 %
28: 0.6 %
Voor het eerst sinds 2004 duikt reeks 23 weer in deze lijst op. Reeks 26 verschijnt zelfs voor het eerst opnieuw sinds 1995! Dat heeft te maken met de inzet op de IR LNO - LBH. Reeks 27 geniet mee van het succes van de M6-rijtuigen, zoveel is duidelijk.
Zoals al vaker gezegd: het aantal ritten is echt te klein om hier veel conclusies uit te trekken. Maar één conclusie heb ik alvast getrokken: het gaat niet zo goed met de stiptheid van de reizigerstreinen, maar dat zal wel niemand verbazen, veronderstel ik. En zeggen dat ik in de jaren 1970 begonnen ben, met het noteren van vertragingen om in discussies te kunnen aantonen dat het allemaal veel beter ging met de stiptheid dan de meeste reizigers meenden aan te voelen...
Hier zijn ze : mijn cijfers van 2009.
De stiptheid:
- ik nam in 2009 403 treinen; daarvan reden er 84.9 % stipt of met een vertraging van 5 minuten of minder; 5.2 % brachten me ter bestemming met meer dan 10 minuten vertraging. (Mijn jaarrecord werd met 72' gevestigd op 3/1. Toen verkoos iemand de dood per trein: IC 1938 kon pas 72 minuten later dan voorzien het station van Halle aandoen.) Dat is het slechtste resultaat sinds... 1980. In mijn reeks waarnemingen die begint in 1976 doen slechts 2 jaren het slechter: 1979 met 82.9 % en 1980 met 82.1 %. Opmerkelijk ook: in vergelijking met 2008 is er een terugval van net geen 7 %.
- ik nam ook 477 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 88.1 % de meet met vijf minuten vertraging of minder of zelfs helemaal stipt, en 2.7 % reden meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Dat is ook ongeveer het resultaat van 2008.
De prijs:
- met de trein legde ik (legden we...) 18009 km af, voor 2377.50 EURO, zijnde 0.13 EURO per km; dat is minder dan in 2008, maar dat is te verklaren doordat ik een maand en een week met een nettreinkaart echt veel kilometers heb afgelegd.
- De Lijn ontving 219.98 EURO van ons voor 3381 km, zijnde 0.07 EURO per km;
- de TEC kreeg 111.69 EURO voor 554 km, goed voor 0.20 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik minder: 23 km, 7.38 EURO, zijnde 0.32 EURO/km.
Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- de kilometers bij De Lijn voor het grootste deel alleen afgelegd worden; de terugbetaling van mijn Omnipas is geëindigd in september (TBS); ik betaal er nu zelf een die ik rendabel probeer te houden; dat lukt wel;
- we de bussen van de TEC meestal met 2 nemen, en dan betalen met een Carte Inter;
- de treinkilometers ongeveer evenredig verdeeld zijn alleen/met twee, we zo goed als altijd in eerste klas reizen, en daarvoor gebruik maken van een halveprijskaart (088), een voor elk. Die kaart lijkt vanaf februari te verdwijnen, wat een hoogst merkwaardige maatregel is. De NMBS noemt ze zelf een getrouwheidskaart, maar blijkbaar moet de trouw hier van één kant komen. Het is nochtans de enige mogelijkheid om in de week met wisselende bestemmingen over middellange afstanden met reductie te rijden. Als je ziet hoe voor de rest met alle mogelijke verminderingen gegooid wordt, dan is het onbegrijpelijk dat er in het tarievengamma geen ruimte zou zijn voor deze kaart.
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 6.2 %
M5: 1.0 %
M6: 15.7 %
I11: 15.1 %
I6/I10: 2.3 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 5.0 %
De M6-rijtuigen nemen dus de grootste hap, en dat lijkt nog maar het begin te zijn.
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 1.4 %
ms 130: 4.0 %
ms 140: 3.5 %
vierledig stel: 6.1 %
ms 80: 15.9 %
ms 96: 16.4 %
Interessant is hier dat de klassieke wijnrode stellen het beter doen dan de gemoderniseerde. De opsplitsing tussen beide is inderdaad helemaal vervaagd (je vindt vaak rode stellen waar je purperen zou verwachten), en dan laat ik me meestal verleiden tot een ritje in een echte eersteklasafdeling.
mw 41: 7.3 % - zo weet je meteen ook dat 92.7 % van mijn ritten elektrisch waren.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
11: 0.5 %
13 of 30: 20.1 %
20: 3.8 %
21: 7.2 %
23: 0.6 %
26: 0.2 %
27: 12.3 %
28: 0.6 %
Voor het eerst sinds 2004 duikt reeks 23 weer in deze lijst op. Reeks 26 verschijnt zelfs voor het eerst opnieuw sinds 1995! Dat heeft te maken met de inzet op de IR LNO - LBH. Reeks 27 geniet mee van het succes van de M6-rijtuigen, zoveel is duidelijk.
Zoals al vaker gezegd: het aantal ritten is echt te klein om hier veel conclusies uit te trekken. Maar één conclusie heb ik alvast getrokken: het gaat niet zo goed met de stiptheid van de reizigerstreinen, maar dat zal wel niemand verbazen, veronderstel ik. En zeggen dat ik in de jaren 1970 begonnen ben, met het noteren van vertragingen om in discussies te kunnen aantonen dat het allemaal veel beter ging met de stiptheid dan de meeste reizigers meenden aan te voelen...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: mijn cijfers voor 2009
Heel interessante cijfers, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je hier:

... bij een van beide cijfers een procentje te veel hebt geteld.overweg13 schreef:mw 41: 7.3 % - zo weet je meteen ook dat 93.7 % van mijn ritten elektrisch waren.

Re: mijn cijfers voor 2009
Ik heb het ondertussen al gecorrigeerd! Bedankt, ook voor de aandachtige lezing.MIVB-reiziger schreef:Heel interessante cijfers, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je hier:... bij een van beide cijfers een procentje te veel hebt geteld.overweg13 schreef:mw 41: 7.3 % - zo weet je meteen ook dat 93.7 % van mijn ritten elektrisch waren.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: mijn cijfers voor 2009
Dag Vic,
Interessante cijferreeks, waar ik rond de jaarwisseling telkens weer naar uitkijk. Jammer dat het resultaat (de stiptheid) minder is.
Wat ik me al enkele jaren afvraag: hoe kan je het aantal kilometers die je aflegt per bus, tram en metro zo nauwkeurig berekenen? In de dienstregelingfolders van De Lijn, TEC en MIVB staan er toch geen afstanden vermeld? Doe je dat met een gedetailleerde kaart? Dat lijkt me toch enorm veel werk, zeker als de bus een traject door kronkelige straatjes volgt.
Groeten,
Interessante cijferreeks, waar ik rond de jaarwisseling telkens weer naar uitkijk. Jammer dat het resultaat (de stiptheid) minder is.
Wat ik me al enkele jaren afvraag: hoe kan je het aantal kilometers die je aflegt per bus, tram en metro zo nauwkeurig berekenen? In de dienstregelingfolders van De Lijn, TEC en MIVB staan er toch geen afstanden vermeld? Doe je dat met een gedetailleerde kaart? Dat lijkt me toch enorm veel werk, zeker als de bus een traject door kronkelige straatjes volgt.
Groeten,
Re: mijn cijfers voor 2009
Zeer interessant! Ik veronderstel dat u een Excel-spreadsheet gebruikt om de data bij te houden?
http://maps.google.com is zeer bruikbaar om afstanden te berekenen. Via 'Routebeschrijving' kun je begin- en eindpunt ingeven, en ook 'tussenpunten'. Als het dan nòg niet juist is, kun je met de muiscursor de blauwe lijn vastnemen en manipuleren (dan verschijnt er een wit bolletje).Molenbruch Y. schreef:Wat ik me al enkele jaren afvraag: hoe kan je het aantal kilometers die je aflegt per bus, tram en metro zo nauwkeurig berekenen? In de dienstregelingfolders van De Lijn, TEC en MIVB staan er toch geen afstanden vermeld? Doe je dat met een gedetailleerde kaart? Dat lijkt me toch enorm veel werk, zeker als de bus een traject door kronkelige straatjes volgt.
- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: mijn cijfers voor 2009
Trammist schreef:Zeer interessant! Ik veronderstel dat u een Excel-spreadsheet gebruikt om de data bij te houden?
http://maps.google.com is zeer bruikbaar om afstanden te berekenen. Via 'Routebeschrijving' kun je begin- en eindpunt ingeven, en ook 'tussenpunten'. Als het dan nòg niet juist is, kun je met de muiscursor de blauwe lijn vastnemen en manipuleren (dan verschijnt er een wit bolletje).Molenbruch Y. schreef:Wat ik me al enkele jaren afvraag: hoe kan je het aantal kilometers die je aflegt per bus, tram en metro zo nauwkeurig berekenen? In de dienstregelingfolders van De Lijn, TEC en MIVB staan er toch geen afstanden vermeld? Doe je dat met een gedetailleerde kaart? Dat lijkt me toch enorm veel werk, zeker als de bus een traject door kronkelige straatjes volgt.
Google Maps is inderdaad goed om afstanden van bus en tram mee te meten.
Maar hoe doe je dat voor trein en metro???
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: mijn cijfers voor 2009
Dag,
Voor treinverkeer kan het je het document "afstanden tussen de stations en knooppunten" van Infrabel gebruiken (als je data tot op de meter nauwkeurig wil), of anders kijk je gewoon eens vooraan in het spoorboekje.
Groeten,
Voor treinverkeer kan het je het document "afstanden tussen de stations en knooppunten" van Infrabel gebruiken (als je data tot op de meter nauwkeurig wil), of anders kijk je gewoon eens vooraan in het spoorboekje.
Groeten,
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: mijn cijfers voor 2009
Voor de bussen en de trams probeer ik eerst in oude busboekjes de kilometer- en sectietabellen te vinden. Dat kan uiteraard alleen maar voor lijnen die in de loop van de jaren onveranderd zijn gebleven. Voor gewijzigde en nieuwe lijnen maak ik gebruik van de dvd's van het NGI: daar kun je een traject probleemloos op aanbrengen en de afstand en zelfs het profiel opvragen. (Vroeger mat ik de afstanden zelfs gewoon af op de topografische kaarten, zoals ik dat nog altijd (met veel tussenpunten) doe voor onze wandelingen. Het NGI geeft meetlatjes cadeau waarop je de afstand, afhankelijk van de schaal, kunt aflezen. Tot op de meter nauwkeurig is dat niet, maar ver zal ik er nooit naast zitten.Molenbruch Y. schreef:Dag Vic,
Interessante cijferreeks, waar ik rond de jaarwisseling telkens weer naar uitkijk. Jammer dat het resultaat (de stiptheid) minder is.
Wat ik me al enkele jaren afvraag: hoe kan je het aantal kilometers die je aflegt per bus, tram en metro zo nauwkeurig berekenen? In de dienstregelingfolders van De Lijn, TEC en MIVB staan er toch geen afstanden vermeld? Doe je dat met een gedetailleerde kaart? Dat lijkt me toch enorm veel werk, zeker als de bus een traject door kronkelige straatjes volgt.
Groeten,
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: mijn cijfers voor 2009
Access geeft voor dit type gegevens net nog iets meer mogelijkheden. Als Excel voor een bepaalde bewerking toch beter uitkomt, heb je de gegevens uit Access zo geplakt in een werkblad. Maar vaak moet ik dat laatste niet doen.Trammist schreef:Zeer interessant! Ik veronderstel dat u een Excel-spreadsheet gebruikt om de data bij te houden?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: mijn cijfers voor 2009
Ik weet niet hoeveel ik dit jaar heb afgelegd, maar het zal veel geweest zijn. Dagelijks 260km, een paar keer heen en weer Zwitserland - België, en een trip naar Sicilië en terug...overweg13 schreef:Dag,
- met de trein legde ik (legden we...) 18009 km af, voor 2377.50 EURO, zijnde 0.13 EURO per km; dat is minder dan in 2008, maar dat is te verklaren doordat ik een maand en een week met een nettreinkaart echt veel kilometers heb afgelegd.
- De Lijn ontving 219.98 EURO van ons voor 3381 km, zijnde 0.07 EURO per km;
- de TEC kreeg 111.69 EURO voor 554 km, goed voor 0.20 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik minder: 23 km, 7.38 EURO, zijnde 0.32 EURO/km.
In CH kan je overigens voor 2000,- Euro een jaarkaart voor het hele OV... En dan heeft het OV hier de reputatie duur te zijn

Re: mijn cijfers voor 2009
Man, jij moet de nieuwe ombudsman worden. 
Echt prachtig verslag !
Greetz 2302.

Echt prachtig verslag !
Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: mijn cijfers voor 2009
Bedankt. Maar ik denk dat de huidige ombudsman het prima doet. En zijn verslagen zijn toch wel indrukwekkend t.o.v. mijn momentopnames. Ik zou het trouwens met veel klachten zelf niet eens zijn, en dus in wezen een slechte ombudsman zijn.HLE 2302 schreef:Man, jij moet de nieuwe ombudsman worden.
Echt prachtig verslag !
Greetz 2302.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13