rondrit 22 januari 2010

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
overweg13

rondrit 22 januari 2010

Bericht door overweg13 »

Dag

Het gaat wat slechter met de NMBS, en dan stijgt het aantal keren dat ons aller Nationale Maatschappij het weer goed moet proberen te maken bij haar reizigers. Een manier om dat te doen is het zogenaamde "geschenkbiljet" dat in zeer uitzonderlijke gevallen wordt toegestaan aan klanten die men niet met de gewone middelen schadeloos kan stellen. Echt geluk heb je pas als zo'n klant met lede ogen de uiterste geldigheidsdatum van zo'n biljet ziet naderen en beseft dat hij het niet meer zal kunnen gebruiken: dan wordt het biljet een tweede keer geschonken, en dan vind je het op een mooie decemberdag in je brievenbus, waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank. Op 22 januari heb ik dan ook dankbaar van het cadeau gebruik gemaakt. Je leest het zo meteen.

1. Halle - Antwerpen-Berchem 3106 8:19 9:19 stipt (346)
2. Antwerpen-Berchem - Liège-Guillemins 2909 9:36 11:44 stipt (376/323)
3. Liège-Guillemins - Namur 934 11:47 12:27 stipt (481)
4. Namur - Ottignies 2433 12:51 13:15 +2 (348)
5. Ottignies - Leuven 3083 13:22 14:02 +1 (600)
6. Leuven - Sint-Niklaas 2714 14:15 15:16 +2 (303)
7. Sint-Niklaas - Dendermonde 2338 15:30 15:57 +5 (2735 - 61069)
8. Dendermonde - Brussel-Zuid 5336 16:11 16:55 stipt (205)
9. Brussel-Zuid - Halle 8572 16:58 17:08 +5 (21xx - 51502)

De commentaar:
1. Veel valt er over deze rit niet te vertellen: we vertrekken stipt en komen stipt aan - de vertraging bedraagt hoogstens 5 minuten, in Brussel-Congres. Daarna wordt die er vlot weer afgereden. In Nekkerspoel rijden we hem voor de eerste keer voorbij, en tijdens het wachten in Berchem zien we hem voor de tweede maal: IR 2808, de doorgetrokken P7726 uit Jemeppe-sur-Sambre, een mooi TD-stel met M4's.

2. Dit zou het langste traject van de dag moeten worden. Ook deze rit lijkt zonder al te veel problemen te zullen verlopen. Zelfs 3 meisjes met fiets slagen er niet in de trein met vertraging uit Lier te laten vertrekken, al heeft het "laden" van deze vehikels (ik bedoel de fietsen) toch wel wat voeten in de aarde. De vrouwelijke TB stoort zich niet aan de laagstaande zon, die nochtans een flink deel van de rit in haar ogen schijnt, en we komen zelfs zo'n 3 minuten te vroeg aan in Aarschot.
Snel na Aarschot krijgen we te horen dat we in Hasselt van stel zullen veranderen, met aansluiting op hetzelfde perron. Dus toch niet het langste traject van de dag. Met 6 minuten stilstand in Hasselt verloopt de overstap zonder problemen.
Tussen Glons en Liers ligt een van mijn favoriete stukjes spoor. Het golvende Haspengouwse landschap is daar niet vreemd aan. De lijn kronkelt rond een heuvelrug van waaruit de NAVO ten tijde van de Koude Oorlog de vijand bespiedde.
In Liers wordt er druk gewerkt aan de verhoging van de perrons. Tegelijk worden blijkbaar ook nieuwe kabels geplaatst. Ondanks 3 minuten vertraging in Glons, geleidelijk opgelopen vanaf Hasselt, rijden we stipt Liège-Guillemins binnen.

3. Ik had er niet op gerekend, maar aan hetzelfde perron staat de IC 934 naar Tournai te wachten. Mijn plan was om hier de 2433 te nemen, maar ik kan tot Namur dus net zo goed deze IC nemen. Vanaf Ampsin gaat het even trager, vermoedelijk in het zog van de voorafgaande L-trein. Maar vertraging levert dit niet op, en we rijden stipt Namur binnen. Zowel in Liège als Namur lijken al opvallend veel jongeren zich op te maken voor het weekend.

4. In Namur is het even wachten op de 2433 dus. Je vindt er nu een stand van het "Centre du Rail et de la Pierre" in Jemelle. Ik moet daar dringend eens heen. Hier vind je al een mannequin in oud treinwachtersuniform, wat oude spullen: op zich al de moeite waard om het allemaal eens van dichterbij te bekijken, wat moet dat in Jemelle zijn!
Zo lang gaat dit nieuwe station in Namur nog niet mee, maar toch zijn de wachtzaaltjes op de perrons al herschapen in weinig uitnodigende hokken. De peuken komen je tegen als je er aarzelend binnengaat, de deur sluit niet echt goed meer, maar er is wat verwarming. Niet dat dit veel uithaalt, want ook een raam is gesloopt. Mooie uitkijkpost is het hier: twee perrons verder staan 2 jongeren te roken in een gelijkaardig wachtzaaltje. En als ik me omdraai zie ik hoe 2 meisjes op perron 3 zich door een ander uitgeslagen raam wurmen, op zoek naar wat denkbeeldige warmte. Die deur zal dus wel op slot zijn: handig, wachtruimten waar je niet in kunt. Namur mist duidelijk perronpersoneel, dat veilig opgesloten zit in lokalen zonder ramen, die nochtans wat controle mogelijk zouden kunnen maken. Op wat verdwaalde TBG's na lijkt Namur echt op een "onbewaakte" stopplaats.
Het treingedeelte (1 break) uit Dinant komt zoals vaak met enkele minuten vertraging aangereden; je kunt het treingedeelte uit Liers (2 breaks) zelfs al zien wachten. De omroeper wijst er oordeelkundig op dat achteraan nog rijtuigen worden toegevoegd. Toch stormen de meeste reizigers zich op het eerste stel, dat zo ongetwijfeld goed gevuld raakt. Als het tweede deel komt aangereden is er dan ook plaats zat, voor de echte kenners, en voor hen die het risico nemen dat er geen tweede deel komt, wat ik ook al meegemaakt heb… De koppeling neemt amper 3 minuten in beslag, en we rijden dan ook stipt Namur buiten. In en om Gembloux wordt nog altijd gewerkt, en dat verklaart de 2 minuten vertraging bij aankomst in Ottignies.

5. Daar staat ex-Sabena 600 te wachten als L-trein 3083 naar Leuven. De kleurige bekleding van de speciale zetels uit de jaren 70 heeft echt wel haar beste tijd gehad. Voor één keer zijn de scheuren het gevolg van slijtage, niet van vandalisme. Spijtig toch dat deze 6 stellen blijkbaar langzaam (of snel?) zullen verloederen, en dat ze de renovatie aan zich voorbij zullen zien gaan. Deze TBG beweert dat ze zo'n geschenkbiljet nog nooit gezien heeft, vindt het eerst prettig, maar als ze dan leest dat het er gekomen is na "ondervonden reismoeilijkheden" niet meer zo prettig.

6. Twee breaks zullen me van Leuven naar Sint-Niklaas brengen. Het laatste stel is de 303, één van de 4 stellen waarvan het ABD-gedeelte is uitgerust met andere onderstellen, onderstellen, die achteraf gebruikt werden voor het nagekomen tussenrijtuig. Ze trillen minder, maar wiebelen meer: ik weet niet wat het prettigst is. Ook deze TBG neemt rustig de tijd om het hele biljet te lezen. Net voor Sint-Niklaas staan we stil, misschien wel om een goederentrein door te laten, waaraan achteraan 2 I11-rijtuigen bengelen, richting Antwerpen.

7. Alhoewel alles goed op tijd rijdt, is het toch wachten op het stel M6-rijtuigen dat vanuit Sint-Niklaas de lange tocht naar Poperinge via Brussel moet aanvangen. Uiteindelijk komt het duidelijk te laat aan het perron, wat 4 minuten vertraging geeft bij vertrek. Vanaf Zele worden dat er 5, al dient gezegd dat de trein wel op tijd uit Dendermonde zal kunnen vertrekken. Dat is het voordeel van de lange keertijd. Loc is de 2735, die ook al last heeft van graffitikoorts. Uit de luidsprekers klinkt een tergend, ritmisch geluid; je kent ze wel, die vervelende dingen, eigenlijk nauwelijks hoorbaar, maar zodra je ze gehoord hebt… Het duurt tot omgeroepen wordt dat we aankomen in Zele. Daarna wordt het stil…

8. Met trein 5336 wil ik voor het eerst sinds lang weer in Simonis en Brussel-West stoppen. Twee bordeaux stellen staan klaar, en het is duidelijk dat die zullen volstaan om alle reizigers op deze nieuwe verbinding te vervoeren. (In Brussel-Zuid wordt dit dan een P-trein naar Dendermonde - of 2 stellen dan ook volstaan is een andere vraag.) Zowel Simonis als Brussel-West ziet er nog fris uit: eigenlijk verdienen ze wel meer dan het onmerkbare aantal reizigers dat hier in- en uitstapt. Maar ook deze trein rijdt stipt.

9. Zo kan ik in Brussel-Zuid nog een P-trein naar Geraardsbergen nemen, die als IR uit Antwerpen komt. Het heeft al de hele dag vlot gelopen, en ook nu kan deze P-trein met nauwelijks 2 minuten vertraging vertrekken. Rijtuig 51502 zal binnenkort onder handen genomen worden, en dat is nodig: lekkende ramen, bevlekte zitjes… De tijd heeft onverbiddelijk zijn tanden gezet in dit rijtuig. Onderweg gaan we even over lijn 96 N, na wat aarzelen: uiteindelijk komen we in Halle aan met 5 minuten vertraging; na het debacle van de voorbije maanden moet je dit als een succes beschouwen.

En dat is het in zijn geheel ook wel geweest: een hele dag sporen zonder noemenswaardige problemen, en dan de voornemens van de grote bazen om er in 2010 eens iets goeds van te maken. B-Mobility op zijn best dus, al betekent mobility in het Engels "the quality to move around the country to get work", een soort figuurlijke beweeglijkheid dus. Misschien zien de grote bazen de bui al hangen?
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.

Re: rondrit 22 januari 2010

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag Vic,
Ondanks 3 minuten vertraging in Glons, geleidelijk opgelopen vanaf Hasselt, rijden we stipt Liège-Guillemins binnen.
Ik heb vaak de indruk dat er bestuurders zijn die zich juist vanaf Glons opzettelijk een beetje inhouden, om niet te moeten wachten aan de inrit van Herstal. De dienstregeling is immers zozeer verruimd dat er makkelijk 3 à 4 minuten op overschot zijn tussen Glons en Herstal. Toch hoor je mij niet klagen, want ik stel vast dat de aansluiting met de IC D, soms mits een spurtje, nu vaker haalbaar is dan vroeger (toen IC D en IR c nog omgekeerd reden), hoewel deze overstap van 3 minuten theoretisch onoffïcieel geworden is en niet in de routeplanner staat.
IR 2808, de doorgetrokken P7726 uit Jemeppe-sur-Sambre, een mooi TD-stel met M4's
Weet je toevallig of deze stam in Antwerpen uitgeweken wordt, dan wel nog andere ritten op lijn 25 aflegt (gezien het een TD-stam is)?
Het treingedeelte (1 break) uit Dinant komt zoals vaak met enkele minuten vertraging aangereden; je kunt het treingedeelte uit Liers (2 breaks) zelfs al zien wachten.
Dat heb ik ook al weten voorvallen. Er moet toch een reden zijn waarom men in dergelijke situaties niet enige flexibiliteit aan de dag legt door omgekeerd te koppelen?

Bedankt trouwens voor het leuke verslag. Als je dat geschenkbiljet zo intensief gebruikt (voor een rondrit), is het inderdaad een waardevol cadeau dat waarschijnlijk een viertal regels op de railpass uitspaart.

Groeten,
overweg13

Re: rondrit 22 januari 2010

Bericht door overweg13 »

Molenbruch Y. schreef:
IR 2808, de doorgetrokken P7726 uit Jemeppe-sur-Sambre, een mooi TD-stel met M4's
Weet je toevallig of deze stam in Antwerpen uitgeweken wordt, dan wel nog andere ritten op lijn 25 aflegt (gezien het een TD-stam is)?

Groeten,
Het stel keert 's avonds terug als 2836 en wordt dan 7726, opnieuw naar Jemeppe-sur-Sambre.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie