Prins Filip komt weer naar Oostende
Prins Filip komt weer naar Oostende
Het vroegere vlaggeschip van de RMT, de Prins Filip, gaat weer varen tussen Oostende en Ramsgate onder de nieuwe naam Ostend Spirit.
Spijtig genoeg mogen er nog steeds geen voetpassagiers mee.
Is dit een boycot van Eurostar of NMBS Europe om geen concurrentie te hebben ?
VRT:
Het vroegere RMT-schip, de Prins Filip, wordt opnieuw ingezet tussen Oostende en het Britse Ramsgate.
Daarvoor slaan de rederijen LD Lines en Trans Europa Ferries de handen in elkaar.
Er wordt gemikt op toeristen die met de auto of de bus de overtocht willen maken, passagiers te voet kunnen voorlopig niet mee.
De Prins Filip verandert niet alleen van functie, ook de naam wordt gewijzigd.
Voortaan zal het schip Ostend Spirit heten.
Het zal twee keer per dag worden ingezet.
Het is van 1997 geleden dat het schip nog in Oostende was.
"Dat de rederijen een schip van dergelijke grootte inzetten, betekent dat men verwacht dat er extra vracht kan komen", stelt havenvoorzitter Johan Vande Lanotte.
Spijtig genoeg mogen er nog steeds geen voetpassagiers mee.
Is dit een boycot van Eurostar of NMBS Europe om geen concurrentie te hebben ?
VRT:
Het vroegere RMT-schip, de Prins Filip, wordt opnieuw ingezet tussen Oostende en het Britse Ramsgate.
Daarvoor slaan de rederijen LD Lines en Trans Europa Ferries de handen in elkaar.
Er wordt gemikt op toeristen die met de auto of de bus de overtocht willen maken, passagiers te voet kunnen voorlopig niet mee.
De Prins Filip verandert niet alleen van functie, ook de naam wordt gewijzigd.
Voortaan zal het schip Ostend Spirit heten.
Het zal twee keer per dag worden ingezet.
Het is van 1997 geleden dat het schip nog in Oostende was.
"Dat de rederijen een schip van dergelijke grootte inzetten, betekent dat men verwacht dat er extra vracht kan komen", stelt havenvoorzitter Johan Vande Lanotte.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Prins Filip komt weer naar Oostende
het feit van al da niet meenemen van "footpassegers" heeft niks met een boycot van wie dan ook te maken!Adler schreef:Het vroegere vlaggeschip van de RMT, de Prins Filip, gaat weer varen tussen Oostende en Ramsgate onder de nieuwe naam Ostend Spirit.
Spijtig genoeg mogen er nog steeds geen voetpassagiers mee.
Is dit een boycot van Eurostar of NMBS Europe om geen concurrentie te hebben ?
VRT:
Het vroegere RMT-schip, de Prins Filip, wordt opnieuw ingezet tussen Oostende en het Britse Ramsgate.
Daarvoor slaan de rederijen LD Lines en Trans Europa Ferries de handen in elkaar.
Er wordt gemikt op toeristen die met de auto of de bus de overtocht willen maken, passagiers te voet kunnen voorlopig niet mee.
De Prins Filip verandert niet alleen van functie, ook de naam wordt gewijzigd.
Voortaan zal het schip Ostend Spirit heten.
Het zal twee keer per dag worden ingezet.
Het is van 1997 geleden dat het schip nog in Oostende was.
"Dat de rederijen een schip van dergelijke grootte inzetten, betekent dat men verwacht dat er extra vracht kan komen", stelt havenvoorzitter Johan Vande Lanotte.
Dit is een politiek van de rederijen zelf!
Zo kan je enkel nog als "footpassenger" met SEAFRANCE inschepen op de lijn Calais -Dover.
Dit is dus enkel om de kosten te drukken. Want wast kost de "footpassengers" service? 1 bus + 7 buschauffeurs+7 hostessen= 600.000€ per maatschappij + douane +grenscontole dienst+taxen van de havenuitbater(300.000 te verdelen onder de ferrymaatschappijen als gemeenschappelijke kosten) .Dus 750.000€ per rederij. En die markt bestaat niet meer om die kosten te dekken aan 10€ H/T.
Re: Prins Filip komt weer naar Oostende
Voor Oostende en Dover klopt dat toch niet.nighttrain schreef: het feit van al da niet meenemen van "footpassegers" heeft niks met een boycot van wie dan ook te maken!
Dit is een politiek van de rederijen zelf!
Zo kan je enkel nog als "footpassenger" met SEAFRANCE inschepen op de lijn Calais -Dover.
Dit is dus enkel om de kosten te drukken. Want wast kost de "footpassengers" service? 1 bus + 7 buschauffeurs+7 hostessen= 600.000€ per maatschappij + douane +grenscontole dienst+taxen van de havenuitbater(300.000 te verdelen onder de ferrymaatschappijen als gemeenschappelijke kosten) .Dus 750.000€ per rederij. En die markt bestaat niet meer om die kosten te dekken aan 10€ H/T.
Als voetpassagier kan je in Oostende zo van de trein op het schip stappen, alle infrastructuur is nog aanwezig.
Die terminal staat daar nu en wordt voor niets nog gebruikt.
In Dover kon je destijds ook van het schip naar de trein wandelen zonder dat je een bus nodig had.
Ik weet niet hoe het is in Ramsgate want daar ben ik nooit geweest.
En douane en grenscontrole heb je toch ook voor autopassagiers.
Het bericht zegt ook "voorlopig onmogelijk'' , dus misschien dat het later toch zal kunnen.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Prins Filip komt weer naar Oostende
Los van de infrastruktuur die er nog is of niet heb je nog altijd personneel nodig die de ontvangst en begeleiding gaat doen van de passagiers. Alsook het personneel van de douane en grenscontrole heb je nog altijd nodig. Dus zoals in Oostende zal je mischien 7 posten van de chauffeurs uitsparen wat niet mogelijk is in Ramsgate.Adler schreef:Voor Oostende en Dover klopt dat toch niet.nighttrain schreef: het feit van al da niet meenemen van "footpassegers" heeft niks met een boycot van wie dan ook te maken!
Dit is een politiek van de rederijen zelf!
Zo kan je enkel nog als "footpassenger" met SEAFRANCE inschepen op de lijn Calais -Dover.
Dit is dus enkel om de kosten te drukken. Want wast kost de "footpassengers" service? 1 bus + 7 buschauffeurs+7 hostessen= 600.000€ per maatschappij + douane +grenscontole dienst+taxen van de havenuitbater(300.000 te verdelen onder de ferrymaatschappijen als gemeenschappelijke kosten) .Dus 750.000€ per rederij. En die markt bestaat niet meer om die kosten te dekken aan 10€ H/T.
Als voetpassagier kan je in Oostende zo van de trein op het schip stappen, alle infrastructuur is nog aanwezig.
Die terminal staat daar nu en wordt voor niets nog gebruikt.
In Dover kon je destijds ook van het schip naar de trein wandelen zonder dat je een bus nodig had.
Ik weet niet hoe het is in Ramsgate want daar ben ik nooit geweest.
Het bericht zegt ook "voorlopig onmogelijk'' , dus misschien dat het later toch zal kunnen.
Dat is ook onder andere de reden waarom je bv 45€ moet betalen op uw huisdier te laten inschepen op trein of boot naar Engeland.Voor 1 maatschappij is deze service een kost van +/- 280.000€/jaar/terminal.
En "voorlopig onmogelijk" zal afhangen van de vraag voor deze marginale markt. De tijd dat je Engelsen zag zwalpen met sixpacks bier te voet ligt al een 10 tal jaar achter de rug. Ze komen over met 6 in een wrak van een auto aan 50€ H/T. Dus so what
Re: Prins Filip komt weer naar Oostende
En P&O dan? zijn die er ook mee gestopt? Enkele jaren terug spoorden we nog via Rijsel naar Calais. Er reden Port-bussen van P&O EN Seafrance. Echter, de nachtovertochten waren niet toegankelijk voor voetpassagiers.Zo kan je enkel nog als "footpassenger" met SEAFRANCE inschepen op de lijn Calais -Dover.
Dit is dus enkel om de kosten te drukken. Want wast kost de "footpassengers" service? 1 bus + 7 buschauffeurs+7 hostessen= 600.000€ per maatschappij + douane +grenscontole dienst+taxen van de havenuitbater(300.000 te verdelen onder de ferrymaatschappijen als gemeenschappelijke kosten) .Dus 750.000€ per rederij. En die markt bestaat niet meer om die kosten te dekken aan 10€ H/T.
De Norlfolkline vanuit Duinkerke naar Dover neemt in géén geval voetreizigers mee.
Te Dover rijdt de Port-bus nog altijd tussen de haven Terminal & het Dover Priory station.
Ramsgate: Van hieruit vertrekken er HST's richting Londen: De 'Javalins' van Hitachi. Er zijn ook nog altijd meerdere 'klassieke' treinen naar Londen. Zowel via Canterburry & Ashford als via Faversham & Rochester.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Prins Filip komt weer naar Oostende
Het is juist p&O die er eerst met begonnen is met het afschaffen van deze service ,zowel dag als nacht.celtjan schreef:En P&O dan? zijn die er ook mee gestopt? Enkele jaren terug spoorden we nog via Rijsel naar Calais. Er reden Port-bussen van P&O EN Seafrance. Echter, de nachtovertochten waren niet toegankelijk voor voetpassagiers.Zo kan je enkel nog als "footpassenger" met SEAFRANCE inschepen op de lijn Calais -Dover.
Dit is dus enkel om de kosten te drukken. Want wast kost de "footpassengers" service? 1 bus + 7 buschauffeurs+7 hostessen= 600.000€ per maatschappij + douane +grenscontole dienst+taxen van de havenuitbater(300.000 te verdelen onder de ferrymaatschappijen als gemeenschappelijke kosten) .Dus 750.000€ per rederij. En die markt bestaat niet meer om die kosten te dekken aan 10€ H/T.
De Norlfolkline vanuit Duinkerke naar Dover neemt in géén geval voetreizigers mee.
Te Dover rijdt de Port-bus nog altijd tussen de haven Terminal & het Dover Priory station.
Ramsgate: Van hieruit vertrekken er HST's richting Londen: De 'Javalins' van Hitachi. Er zijn ook nog altijd meerdere 'klassieke' treinen naar Londen. Zowel via Canterburry & Ashford als via Faversham & Rochester.
Re: Prins Filip komt weer naar Oostende
Ik heb daarnet gekeken op de website van poferries en je kan zonder problemen een reis boeken Dover-Calais als passagier zonder auto (18 euro H/T).nighttrain schreef:Het is juist p&O die er eerst met begonnen is met het afschaffen van deze service ,zowel dag als nacht.celtjan schreef:En P&O dan? zijn die er ook mee gestopt? Enkele jaren terug spoorden we nog via Rijsel naar Calais. Er reden Port-bussen van P&O EN Seafrance. Echter, de nachtovertochten waren niet toegankelijk voor voetpassagiers.Zo kan je enkel nog als "footpassenger" met SEAFRANCE inschepen op de lijn Calais -Dover.
Dit is dus enkel om de kosten te drukken. Want wast kost de "footpassengers" service? 1 bus + 7 buschauffeurs+7 hostessen= 600.000€ per maatschappij + douane +grenscontole dienst+taxen van de havenuitbater(300.000 te verdelen onder de ferrymaatschappijen als gemeenschappelijke kosten) .Dus 750.000€ per rederij. En die markt bestaat niet meer om die kosten te dekken aan 10€ H/T.
De Norlfolkline vanuit Duinkerke naar Dover neemt in géén geval voetreizigers mee.
Te Dover rijdt de Port-bus nog altijd tussen de haven Terminal & het Dover Priory station.
Ramsgate: Van hieruit vertrekken er HST's richting Londen: De 'Javalins' van Hitachi. Er zijn ook nog altijd meerdere 'klassieke' treinen naar Londen. Zowel via Canterburry & Ashford als via Faversham & Rochester.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Prins Filip komt weer naar Oostende
U hebt gelijk , was een tijdje afgeschaft ,terug in dienst maar enkel overdag! In elk geval de busdienst van en naar het stad die doet het niet meer.
ga even enkele contacten bellen om uitleg.
In elk geval deze service is volledig gedaan met SEAFRANCE.
ga even enkele contacten bellen om uitleg.
In elk geval deze service is volledig gedaan met SEAFRANCE.
Re: Prins Filip komt weer naar Oostende
En dat voor een deels door de overheid 'gesponserde' bedrijf. (SeaFrance komt uit SNCF/SNCM)nighttrain schreef:U hebt gelijk , was een tijdje afgeschaft ,terug in dienst maar enkel overdag! In elk geval de busdienst van en naar het stad die doet het niet meer.
ga even enkele contacten bellen om uitleg.
In elk geval deze service is volledig gedaan met SEAFRANCE.
De Cirkel is rond voor de Prins Filip! Zie hier de geschiedenis, van het in Temse gebouwde schip:
http://www.ldlines.co.uk/actualites.php
http://www.simplonpc.co.uk/RMT_PrinsFilip.html
http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=8908466&lang=en
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Prins Filip komt weer naar Oostende
SEAFRANCE is voor 100% eigendom van de SNCF.celtjan schreef:En dat voor een deels door de overheid 'gesponserde' bedrijf. (SeaFrance komt uit SNCF/SNCM)nighttrain schreef:U hebt gelijk , was een tijdje afgeschaft ,terug in dienst maar enkel overdag! In elk geval de busdienst van en naar het stad die doet het niet meer.
ga even enkele contacten bellen om uitleg.
In elk geval deze service is volledig gedaan met SEAFRANCE.
De Cirkel is rond voor de Prins Filip! Zie hier de geschiedenis, van het in Temse gebouwde schip:
http://www.ldlines.co.uk/actualites.php
http://www.simplonpc.co.uk/RMT_PrinsFilip.html
http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=8908466&lang=en
Ze gaan nu afslanken , aan 600 mensen wordt een social plan voorgelegd ,of wel een enveloppe met geld in funktie van hun jaren dienst + begeleiding en aan anderen zijn jobs aangeboden binnen de SNCF in Frankrijk. Dus geen naakte ontslagen.
Ook wordt er bespaard op de rotaties van de boten en hun bezetting in algemene diensten.
Anders is het wel aangenaam voor de mensen van hier , een avondje uit aan boord met orkest ,dj en een goede maaltiijd voor 42€.
Re: Prins Filip komt weer naar Oostende
Na een jaar heeft LD Lines de samenwerking met Trans Europa Ferries plots stopgezet en verdwijnt de Ostend Spirit (ex-Prins Filip) weer definitief uit Oostende.
Niettegenstaande LD Lines had beloofd om in de nabije toekomst ook voetpassagiers toe te laten op de dienst Oostende-Ramsgate, hebben zij dus van die plannen afgezien.
De voorbije dagen was de Ostend Spirit op een werf in Gdansk voor een refit.
Zij is vannacht terug aangekomen in Le Havre om vanaf morgen terug de dienst Le Havre-Portsmouth te verzekeren onder haar vroegere naam Norman Spirit, wel met voetpassagiers.
Daar kan het dus blijkbaar wel, niettegenstaande ook in Oostende alle faciliteiten aanwezig zijn: moderne (leegstaande ongebruikte) terminal in het station, overdekte loopbruggen, enz.
Niettegenstaande LD Lines had beloofd om in de nabije toekomst ook voetpassagiers toe te laten op de dienst Oostende-Ramsgate, hebben zij dus van die plannen afgezien.
De voorbije dagen was de Ostend Spirit op een werf in Gdansk voor een refit.
Zij is vannacht terug aangekomen in Le Havre om vanaf morgen terug de dienst Le Havre-Portsmouth te verzekeren onder haar vroegere naam Norman Spirit, wel met voetpassagiers.
Daar kan het dus blijkbaar wel, niettegenstaande ook in Oostende alle faciliteiten aanwezig zijn: moderne (leegstaande ongebruikte) terminal in het station, overdekte loopbruggen, enz.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Prins Filip komt weer naar Oostende
Wie gebruikt nu nog oostende => Ramsgate??? Als je dit vergelijkt met het aanbod en frequenties vanuit Calais??Adler schreef:Na een jaar heeft LD Lines de samenwerking met Trans Europa Ferries plots stopgezet en verdwijnt de Ostend Spirit (ex-Prins Filip) weer definitief uit Oostende.
Niettegenstaande LD Lines had beloofd om in de nabije toekomst ook voetpassagiers toe te laten op de dienst Oostende-Ramsgate, hebben zij dus van die plannen afgezien.
De voorbije dagen was de Ostend Spirit op een werf in Gdansk voor een refit.
Zij is vannacht terug aangekomen in Le Havre om vanaf morgen terug de dienst Le Havre-Portsmouth te verzekeren onder haar vroegere naam Norman Spirit, wel met voetpassagiers.
Daar kan het dus blijkbaar wel, niettegenstaande ook in Oostende alle faciliteiten aanwezig zijn: moderne (leegstaande ongebruikte) terminal in het station, overdekte loopbruggen, enz.
LD heeft hetzelfde gedaan in Boulogne,ze heben alles gebropeerd, subsidies gekregen , nieuwe haveninfrastrukturr , super super catamarans, super ferrys. Niets hielp, ze zij weg. De markt "transmanche "" is moordend.Ze (we) moeten concureren met een virtueel failliet bedrijf ,die met goedkeuren uit Brussel, geholpen wordt door de SNCF...
Re: Ex RMT "Prins Filip" een "Kanaalroute Hopper"?
Met het onlangs in faling gaan van Seafrance, waarbij de vloot reeds maanden aan de kant lag, en de Kerstdrukte, de voorbije maanden, is de gewezen "Prins Filip" terug vlakbij in aktie.
(het project van het personeel, samen met Eurotunnel, die de vloot van Seafrance ging overkopen & ter beshikking stellen v/h personeel, werd niet goed bevonden, om eventuele doorstart te kunnen maken)
Door het groter aantal boekingen, is de capaciteit van de 3 schepen Seaways Dunkerque; Seaways Dover & Seaways Delft bij DFDS Seaways (het vroegere Norfolkline is in DFDS opgegaan), te klein geworden.
Een 4è schip was noodzakelijk. Het is de 'Norman Spirit'; tijdelijk in huur (van eigenaar LD Lines) geworden.
Met de overtochten te verzorgen op de Duinkerke-Dover lijn, krijgt de oud-RMT gediende Prins Filip hiermee opnieuw een nieuwe route over het Kanaal toegewezen.
De voorbije maanden hadden LD Lines & DFDS samen een bod gedaan op Seafrance, maar die werd toen afgewezen.
Met het definitief stoppen van Seafrance, kondigden LD Lines & DFDS aan om gezamelijk, met 2 schepen, diensten op te starten tussen Calais & Dover & zo een alternatief aan te bieden voor de heerschappij van PO Ferries op deze verbinding.
Hiervoor wenst men een deel van het personeel van Seafrance aan te werven. & zou men o.a. de 'Norman Spirit' inzetten, om de helft van de overtochten laten verzorgen.
Pikant detail: Het schip verzorgde hier reeds vroeger de overtochten voor P&O Stena Line als (PO 'Anquitaine')
Hiermee blijkt, de laatste van de "Boelwerf", een heuse Kanaalhopper te zijn:
RMT-Ostend Lines (Prins Filip 1992-1997):
Oostende - Dover
Oostende -Ramsgate
P&O - Stena Line (Stena Royal 1998):
Zeebrugge-Dover
P&O - Stena Line (POSL Anquitaine 1999-2002) :
Calais-Dover
P&O (Pride Of Anquitaine 2002-2003 & PO Anquitaine 2003-2005):
Calais - Dover:
LD Lines (Norman Spirit 2005 - 2010):
Le Havre - Portsmouth
Boulogne - Dover
LD Lines - TEE Ferries (Ostend Spirit 2010-2011):
Oostende - Ramsgate
LD Lines - DFDS Seaways (Norman Spirit 2011 - heden):
Duinkerke-Dover
Nieuwschierig naar het nieuwe jasje & nieuwe naam, voor de nieuwe operator op de Calais-Dover lijn
(het project van het personeel, samen met Eurotunnel, die de vloot van Seafrance ging overkopen & ter beshikking stellen v/h personeel, werd niet goed bevonden, om eventuele doorstart te kunnen maken)
Door het groter aantal boekingen, is de capaciteit van de 3 schepen Seaways Dunkerque; Seaways Dover & Seaways Delft bij DFDS Seaways (het vroegere Norfolkline is in DFDS opgegaan), te klein geworden.
Een 4è schip was noodzakelijk. Het is de 'Norman Spirit'; tijdelijk in huur (van eigenaar LD Lines) geworden.
Met de overtochten te verzorgen op de Duinkerke-Dover lijn, krijgt de oud-RMT gediende Prins Filip hiermee opnieuw een nieuwe route over het Kanaal toegewezen.
De voorbije maanden hadden LD Lines & DFDS samen een bod gedaan op Seafrance, maar die werd toen afgewezen.
Met het definitief stoppen van Seafrance, kondigden LD Lines & DFDS aan om gezamelijk, met 2 schepen, diensten op te starten tussen Calais & Dover & zo een alternatief aan te bieden voor de heerschappij van PO Ferries op deze verbinding.
Hiervoor wenst men een deel van het personeel van Seafrance aan te werven. & zou men o.a. de 'Norman Spirit' inzetten, om de helft van de overtochten laten verzorgen.
Pikant detail: Het schip verzorgde hier reeds vroeger de overtochten voor P&O Stena Line als (PO 'Anquitaine')
Hiermee blijkt, de laatste van de "Boelwerf", een heuse Kanaalhopper te zijn:
RMT-Ostend Lines (Prins Filip 1992-1997):
Oostende - Dover
Oostende -Ramsgate
P&O - Stena Line (Stena Royal 1998):
Zeebrugge-Dover
P&O - Stena Line (POSL Anquitaine 1999-2002) :
Calais-Dover
P&O (Pride Of Anquitaine 2002-2003 & PO Anquitaine 2003-2005):
Calais - Dover:
LD Lines (Norman Spirit 2005 - 2010):
Le Havre - Portsmouth
Boulogne - Dover
LD Lines - TEE Ferries (Ostend Spirit 2010-2011):
Oostende - Ramsgate
LD Lines - DFDS Seaways (Norman Spirit 2011 - heden):
Duinkerke-Dover
Nieuwschierig naar het nieuwe jasje & nieuwe naam, voor de nieuwe operator op de Calais-Dover lijn
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Ex RMT "Prins Filip" een "Kanaalroute Hopper"?
Enkele rechtzettingen: Eurotunnel wil 3 boten kopen en daarna verhuren aan de SCOP(Société coopérative et participative) onder leiding van het meerderheidssyndicaat CFDT (mafia).Dus is niet hetzelfde als U schrijft "tesamen met Eurotunnel".celtjan schreef:Met het onlangs in faling gaan van Seafrance, waarbij de vloot reeds maanden aan de kant lag, en de Kerstdrukte, de voorbije maanden, is de gewezen "Prins Filip" terug vlakbij in aktie.
(het project van het personeel, samen met Eurotunnel, die de vloot van Seafrance ging overkopen & ter beshikking stellen v/h personeel, werd niet goed bevonden, om eventuele doorstart te kunnen maken)
Door het groter aantal boekingen, is de capaciteit van de 3 schepen Seaways Dunkerque; Seaways Dover & Seaways Delft bij DFDS Seaways (het vroegere Norfolkline is in DFDS opgegaan), te klein geworden.
Een 4è schip was noodzakelijk. Het is de 'Norman Spirit'; tijdelijk in huur (van eigenaar LD Lines) geworden.
Met de overtochten te verzorgen op de Duinkerke-Dover lijn, krijgt de oud-RMT gediende Prins Filip hiermee opnieuw een nieuwe route over het Kanaal toegewezen.
De voorbije maanden hadden LD Lines & DFDS samen een bod gedaan op Seafrance, maar die werd toen afgewezen.
Met het definitief stoppen van Seafrance, kondigden LD Lines & DFDS aan om gezamelijk, met 2 schepen, diensten op te starten tussen Calais & Dover & zo een alternatief aan te bieden voor de heerschappij van PO Ferries op deze verbinding.
Hiervoor wenst men een deel van het personeel van Seafrance aan te werven. & zou men o.a. de 'Norman Spirit' inzetten, om de helft van de overtochten laten verzorgen.
Pikant detail: Het schip verzorgde hier reeds vroeger de overtochten voor P&O Stena Line als (PO 'Anquitaine')
Hiermee blijkt, de laatste van de "Boelwerf", een heuse Kanaalhopper te zijn:
RMT-Ostend Lines (Prins Filip 1992-1997):
Oostende - Dover
Oostende -Ramsgate
P&O - Stena Line (Stena Royal 1998):
Zeebrugge-Dover
P&O - Stena Line (POSL Anquitaine 1999-2002) :
Calais-Dover
P&O (Pride Of Anquitaine 2002-2003 & PO Anquitaine 2003-2005):
Calais - Dover:
LD Lines (Norman Spirit 2005 - 2010):
Le Havre - Portsmouth
Boulogne - Dover
LD Lines - TEE Ferries (Ostend Spirit 2010-2011):
Oostende - Ramsgate
LD Lines - DFDS Seaways (Norman Spirit 2011 - heden):
Duinkerke-Dover
Nieuwschierig naar het nieuwe jasje & nieuwe naam, voor de nieuwe operator op de Calais-Dover lijn
waarom ? Om zo de pas af te snijden van ander o.a LD/DFDS lowcost operatoren met onderbetaalde personeelsleden.En dit om een prijzenoorlog naar beneden te krijgen.
DFDS heeft nooit capaciteits problemen gehad sinds 15/11/2011 ,dag van de lock-out van Seafrance.Maar hebben gewoon een boot dichter gebracht en hun capaciteit opgedreven om de frequentie op te drijven.
Eurotunnel heeft +/-10% meer vrachttrafic gekregen door +/-20% van de trafic van Seafrance over te nemen.
De SCOp had geen geld en geen Buisiness plan om door te starten. Het geld moet komen van hun ontslagvergoedingen(60000€/per/persoon).In tootaal 50M€
Norfolklines (MAERSK) is verkocht aan DFDS.
De prins Filip was reeds sinds een tijdje terug op de kanaalroute als gecharterd aan Trans Europ Ferries tussen Oostende en Ramsgatte.