SAP

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
newbie

SAP

Bericht door newbie »

Iemand ervaring met SAP (de ERP software - niet de vakbond) bij de NMBS ?
jan_olieslagers

Re: SAP

Bericht door jan_olieslagers »

ik weet daar wel iets van, ja
werkte ooit bij nmbs-informatica en heb toen bijgedragen aan de implementatie
en heb nog contact met de mensen die er nu voor instaan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Robin

Bericht door Robin »

SAP....
sukkelen, afzien en prutsen :roll:

deugt voor geen meter en duurt allemaal te lang tegen dat je wisselstukken hebt.
zelf werk ik er niet mee op een computer maar we moeten wel lang wachten van tijd op stukken, in het begin kregen we bijna niets :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers

Die frustratie kan ik me levendig voorstellen! Het was alleen maar te verwachten dat een nieuw systeem minder aangepast ging zijn aan de huisgewoontes dan wat er al was. Want het vorige systeem (de vorige systemen?) was ten eerste gerijpt over lange jaren, en was ten tweede opgezet door eigen mensen - niet enkel NMBS-personeel, maar zelfs mensen die zelf in tractiewerkplaatsen gewerkt hadden. Allee, sommigen dan toch. De SAP-implementatie is uitgevoerd - zoals gebruikelijk - door consultants. Sommigen daarvan zullen misschien wel eens op bezoek zijn geweest "te velde" maar de binding kan nooit dezelfde zijn. Maar zelfs de best mogelijke implementatie zou veel kinderziektes vertonen, en meerdere jaren rijpingstijd nodig hebben.

Het moge overigens ook duidelijk zijn dat (voorzover ik dat kan inschatten) SAP zich vooral sterk maakt op punten als rapportering en probleemopvolging, een beetje in de ITIL-denkwijze. De vele rapporten die er kunnen uitkomen geven aan manatsjers en andere wiiteboordklojo's het gevoel dat ze de boel onder controle hebben - en dus worden de budgetten en budgetoverschrijdingen goedgekeurd - en daar is het vooral om te doen.

Had ik overigens gehoord dat de NMBS-informatica recentelijks onder persvuur lag wegens overtalrijke consultants en steeds nieuwe extra budgeteisen? Dat zijn courante verhalen met SAP, maar sommige media vinden zoiets normaal bij een privé-bedrijf maar staan op hun achterste poten als het bij 't spoor gebeurt!
newbie

Bericht door newbie »

Heb ook zo het gevoel dat het een consultancy-run ding is. Enig idee hoeveel consultants nodig zijn om het ding te laten draaien, of wordt dit inderdaad door NMBS personeel gebruikt :mrgreen:

Ook wel benieuwd naar de kwaliteit van de rapporten, tot nu toe nog niet veel van gezien...
Steve

Bericht door Steve »

SAP is "au fond" eigenlijk helemaal niet slecht, maar veel hangt af van de mensen (developers / consultants / ...) in wier handen het terecht komt. Héél veel.
newbie

Bericht door newbie »

MIVB-reiziger schreef:SAP is "au fond" eigenlijk helemaal niet slecht, maar veel hangt af van de mensen (developers / consultants / ...) in wier handen het terecht komt. Héél veel.
Waarschijnlijk ... en wat is het verdikt bij de NMBS ? Dacht dat CSC het project gewonnen had - kennen zij voldoende SAP om de NMBS de baas te kunnen ?
jan_olieslagers

Newbie, wat wilt ge EIGENLIJK te weten komen? En wat is uw positie? SAP-marketeer of spoormedewerker of wat?
kika

Bericht door kika »

Heb ervaring met SAP en NMBS, maar niet met de combinatie. Maar stel vooral gewoon u vraag newbie, dan kan iemand daar misschien op antwoorden.

CSC is gewoon een erg groot consultancy bedrijf, ze hebben beide: capabele mensen en andere waarvan je je afvraagd wat ze er doen. Zij hebben inderdaad het grootste deel van de boterham gekregen voor die verschillende erp projecten bij de NMBS (>20 miljoen euro).

Als je vraag is 'Kennen de mensen van CSC genoeg van SAP om de NMBS de baas te kunnen.' weet ik niet goed hoe ik daar op moet antwoorden. Vergeet niet dat tijdens de ontwikkeling er serieus zware herzieningen zijn geweest. Soms kan je bepaalde software door en door kennen maar krijg je het niet aan de klant uitgelegd dat zijn verwachtingen irreëel zijn (of je wilt gewoon verkopen/baan behouden). Verder had dacht ik Arnold De Brauwer van de NMBS de leiding over het project, dus 'de baas kunnen' is gemakkelijk verkeerd te interpreteren vind ik.

Cap Gemini heeft trouwens de muizenstrontjes gekregen: het porteren van de oude financiële mainframetoepassingen naar de nieuwe SAP.
newbie

Bericht door newbie »

jan_olieslagers schreef:Newbie, wat wilt ge EIGENLIJK te weten komen? En wat is uw positie? SAP-marketeer of spoormedewerker of wat?
Noem het eerder een audit van gebruik van overheidsgeld :mrgreen:

Ik heb een aantal kenissen die mij horrorverhalen vertellen over het SAP project bij de NMBS. Blijkbaar is men nu bijna 3 jaar bezig met tussen de 200-250 consultants om dit op poten te zetten (ruwe schatting rond de 100 milj Eur) terwijl het blijkbaar vooral gaat om het financiële en rapporteringsgedeelte (en dus inderdaad onder Arnold valt) maar niet het operationeel gedeelte daar dit spoorwegspecifiek is. Normaal gezien zou dit niet zo'n omvang zou moeten zijn.

Heb zelf wat ervaring met projecten bij de overheid, en had verwacht van een Deloitte (die Infrabel en Holding doen) of Accenture te vinden bij een RFP maar kan alleen maar CSC vinden voor 20 miljoen (wat niet voldoende is)

De consultants zelf durven niet echt veel vertellen daar ze betrokken partij zijn en ik kan bijna geen NMBS mensen vinden die echt met SAP werken om te beoordelen of het systeem echt werkt (hoor van continue manuele interventies)

Vandaar mijn vraag; Wat is hier gebeurd ? Wat staat er nu werkelijk na 3 jaar ? Hoe betrouwbaar is het ? en wie gebruikt het ?
jan_olieslagers

Onder alle mogelijke voorbehoud, want ik ben er alweer een hele tijd weg:

-) alle ICT-medewerkers, loontrekkers en consultants, moeten hun werktijd ventileren per project. Vanouds gebeurde dat in een mainframe-applicatie (PMCD of zoiets?) die is per 1-1-2010 vervangen door een SAP-deelapplicatie
-) aan het koffiemachien heb ik vernomen dat er al twee jaar lang volop SAP-instances worden bijgemaakt; dat ruikt ernaar dat het aanvankelijke lastenboek onvolledig was. Zoals maar al te dikwijls gebeurt, natuurlijk, zeker niet enkel bij tspoor. De Unix-mannen hebben hun handen vol, in alle geval.

[[nachtrage: de eerste deelapplicatie die online ging was het beheer van de wisselstukken in het magazijn van de TW Vorst. Daar ben ik nog op de drink geweest van de in-productiestelling. Best grappig toen we groepsfoto's gingen maken, dan vond plots iemand dat er toch een trein moest staan op de achtergrond, gsm gsm en warempel daar kwam er een Thalys aangeboemeld en wijlie allemaal voor de Thalys op de foto... Dat moet dus een jaar of drie geleden zijn, of zelfs meer. ]]
newbie

Bericht door newbie »

jan_olieslagers schreef: -) aan het koffiemachien heb ik vernomen dat er al twee jaar lang volop SAP-instances worden bijgemaakt; dat ruikt ernaar dat het aanvankelijke lastenboek onvolledig was. Zoals maar al te dikwijls gebeurt, natuurlijk, zeker niet enkel bij tspoor.
Ik kan me dat best voorstellen, maar had men dan geen nieuwe RFP moeten uitsschrijven ? Het blijft een overheidsinstelling die naar ik dacht toch wel aan regels gebonden zijn voor openbare aanbestedingen ?

We spreken hier niet over een beperkte aanpassing... eerder over een uitbreiding naar "the full monthy" na het oorspronkelijk lastenboek met een overschrijding van tientallen miljoenen Euro.

Met de vraag of dit echt nodig was, of de klant 'NMBS" dit soort van "nice too have's" wel aankan met het huidige personeel en ervaring (zelfs na opleiding of het zichzelf hierdoor voor langere termijn afhankelijk maakt van consultants) en of het na implementatie echt werkt of het uiteindelijk een lege doos is gebleken...

je kan me altijd een pb sturen om dit verder te bespreken
Robin

Bericht door Robin »

Vorig jaar is SAP ingevoerd bij ons, in het begin liep het van geen kanten.
Er zitten vele mensen van SAP bij ons in hun eigen witte barakken, die kwamen dan helpen en geraakte er zelf niet uit...

Met de modernisatie van de break geraakte de stukken niet van de ene werf naar de andere :roll: ...
Zo zijn er nog vele verhalen hoor die je niet wilt weten ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
colisse-p

Bericht door colisse-p »

Ook bij ons zijn ze er iets meer dan een jaar mee bezig,
ik vrees dat dit voor "gewone spoorwegmensen" veel te moeilijk is om mee te werken, :?
Zelf heb ik een "werfmagazijn" aangelegd met "voorraad" en "grijp" materiaal (witte en gele stikkers)

zo zijn er verschillende met allemaal een naam ...
dan is er het "centrale magazijn" waar vroeger al het materiaal werd afgehaald (uitgeschreven)

nu met al die werfmagazijntjes kan iedereen "pikken" maar daarom wordt het niet altijd uitgeschreven hoor (witte labels)

dit kan nooit goedkomen !!
toekomst zal het uitwijzen zeker???
vb: durven de "sap-mensen" efkes hunne rug draaien in het centrale magazijn loopt het bijna direct mis !!

tijdswinst?.... vroeger was het sneller !

maar in tegenstelling tot vroeger hebben we nu wel een "WIPZONE" :wink:
newbie

Bericht door newbie »

Er was een reactie op één van de krantenfora dat de TBL1+ systemen niet in SAP opgeladen zijn omdat de stockwaardering dan te hoog werd. Kan iemand dat bevestigen ?

Ik weet dat er bij elke aankoop een bepaald "administratief" bedrag toegekend wordt...
Plaats reactie