NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
"Geef treinbestuurders een copiloot"
De socialistische spoorvakbond stelt voor om treinbestuurders van de goederenafdeling in te zetten als cobestuurder op passagierstreinen. Dat moet de veiligheid verhogen. De vakbond lanceert het idee na de hoorzitting met de NMBS-top van gisteren.
NMBS-baas Mark Descheemaecker vergeleek daar het werk van treinbestuurders met dat van piloten. Piloten, zei hij, hebben wel een copiloot naast zich om gevaren mee in te schatten.
Volgens de vakbond zijn de cobestuurders op passagierstreinen meteen inzetbaar, want er is personeel op overschot bij de goederenafdeling. Bovendien, zegt Jos Digneffe van ACOD Spoor, is het personeel dat vrijkomt vertrouwd met de seininrichting op de Belgische sporen en vier ogen zien meer dan twee.
De socialistische spoorvakbond stelt voor om treinbestuurders van de goederenafdeling in te zetten als cobestuurder op passagierstreinen. Dat moet de veiligheid verhogen. De vakbond lanceert het idee na de hoorzitting met de NMBS-top van gisteren.
NMBS-baas Mark Descheemaecker vergeleek daar het werk van treinbestuurders met dat van piloten. Piloten, zei hij, hebben wel een copiloot naast zich om gevaren mee in te schatten.
Volgens de vakbond zijn de cobestuurders op passagierstreinen meteen inzetbaar, want er is personeel op overschot bij de goederenafdeling. Bovendien, zegt Jos Digneffe van ACOD Spoor, is het personeel dat vrijkomt vertrouwd met de seininrichting op de Belgische sporen en vier ogen zien meer dan twee.
Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
En die moeten dan ook lijnkennis hebben... terwijl niet alle lijnen in België ook goederenverkeer kennen. Als ze dan trouwens tegen elkander aan het praten zijn, zijn ze met twee afgeleid. Er gaat nog altijd niets boven een technische oplossing voor dit probleem.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Waarom? Ook techniek is allesbehalve vrij van fouten, een elektronisch beveiligingssysteem kan evengoed falen, dat is al meer dan genoeg gebeurd. De beste beveiliging is in mijn ogen een combinatie van techniek én goed opgeleide personen.Dietrich schreef:Er gaat nog altijd niets boven een technische oplossing voor dit probleem.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Daar heb ik al eens een opmerking over gegeven op dit forum... men moet zorgen voor een goed ontwerp en doorgedreven testen. Als een bedrijf dit naar de ... helpt, tja dan is dat een lokaal probleem maar niet van techniek of elektronica in het algemeen. Vandaag wordt er zoveel aangestuurd met elektronica. Een copiloot gaat nu net ietsje te ver.
Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Ik vind da net een hele dure ... 2x loon voor één trein en draaien nu al mee verlies, das VERDUBBELING van kostenRobin schreef:wat een goedkope oplossing seg

Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
In Italië werken ze praktisch altijd zo, dus bijna altijd twee treinbestuurders op elke trein. Ze gebruiken daar trouwens geen automatische waakinrichting. (dodemanspedaal)Dietrich schreef:En die moeten dan ook lijnkennis hebben... terwijl niet alle lijnen in België ook goederenverkeer kennen. Als ze dan trouwens tegen elkander aan het praten zijn, zijn ze met twee afgeleid. Er gaat nog altijd niets boven een technische oplossing voor dit probleem.
Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Nogal kortzichtig: ze hebben TB's op overschot bij Cargo dus maken we er copiloten van.
en als de economie terug aantrekt schaffen we "het nieuwste veiligheidssysteem" af en bij het volgende ongeval....
Typisch vakbondspraat, allemaal heel gemakkelijk.
en als de economie terug aantrekt schaffen we "het nieuwste veiligheidssysteem" af en bij het volgende ongeval....
Typisch vakbondspraat, allemaal heel gemakkelijk.
Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Italië is nu niet bepaalde een voorbeeld dat we moeten volgen... Die regel om twee machinisten op de locomotief te hebben zorgt voor hogere kostprijzen per treinkm, en dit is een van de redenen waarom het internationale verkeer van/naar Italië de laatste jaren zo sterk gereduceerd is.Steven schreef: In Italië werken ze praktisch altijd zo, dus bijna altijd twee treinbestuurders op elke trein. Ze gebruiken daar trouwens geen automatische waakinrichting. (dodemanspedaal)
In veel Europese landen is de tendens juist om nog minder personeel op de trein te hebben.
Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
ik wilde enkel maar aanhalen dat het bestaat niet dat het een goed voorbeeld is
verre van zelfs. het is dan ook het land waar een ex belgische loc alleen op wandel is gegaan ondanks de twee treinbestuurders.

Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Ik geloof overigens niet dat twee paar ogen oplettender zal werken dan één paar... Dat ene paar heeft nl. zich enkel bezig te houden met de trein, terwijl twee paar uitvoerig kunnen vertellen wat er dat weekend op televisie was...
Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Gezellig voor de treinbestuurders, iemand om het weekend mee te bespreken.
Gevolg->Treinbestuurder is afgeleid.
Kortom: Dweilen met de kraan open.

Kortom: Dweilen met de kraan open.

Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Kunnen ze de bijna ex-medewerkers van B-Cargo niet meteen opleiden tot "volwaardige" TB voor passagierstreinen?
Zo kunnen ze ook iets doen aan het TB tekort.
Zo kunnen ze ook iets doen aan het TB tekort.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Dit is een oude natte droom van de syndicaten. lossen ze ineens veel problemen op!daar spelen ze al mee sinds eind jaren 70 , toen "loco" vervelend kwam doen.
Meer personneel en dus kans op meer leden, mer personneel dus meer volk voor de sociale kas te spijzigen en dus hun vriendjes ervan te laten meegenieten..
Maar natuurlijk te duur voor de direktie, maar nu onder de noemer "veiligheid" zal er meer kunnen.geen expliciete vragen voor loonsverhogingen of andere sociale vragen over bv lunch pauzes enz ah neen want je bent met 2.
Wie gaat nu enkele uren rechtstaan in een tochtige gang en schudden naast de bestuurder titulair? En om de 30' aflossen gaat niet want hoe ga je de volgfiche invullen?
Doch het verplicht invoeren van het gebruik van de schakelaar " contole" zou veel leed kunnen verhelpen . Hij staat erop bij de stelletjes , weet niet op het ander materiaal.
Nochthans was dit een veelgebruikte manipulatie door oudere bestuurders om te memoriseren. maar in onbruik geraakt door de nieuwe generatie. Opgelet ik spreek al van de generatie begin jaren 80.
10 jaar zijn er geen aanwervingen en opleidingen gedaan en dit laat zijn sporen achter in de continuiteit van "vak kunstgrepen!
Meer personneel en dus kans op meer leden, mer personneel dus meer volk voor de sociale kas te spijzigen en dus hun vriendjes ervan te laten meegenieten..
Maar natuurlijk te duur voor de direktie, maar nu onder de noemer "veiligheid" zal er meer kunnen.geen expliciete vragen voor loonsverhogingen of andere sociale vragen over bv lunch pauzes enz ah neen want je bent met 2.
Wie gaat nu enkele uren rechtstaan in een tochtige gang en schudden naast de bestuurder titulair? En om de 30' aflossen gaat niet want hoe ga je de volgfiche invullen?
Doch het verplicht invoeren van het gebruik van de schakelaar " contole" zou veel leed kunnen verhelpen . Hij staat erop bij de stelletjes , weet niet op het ander materiaal.
Nochthans was dit een veelgebruikte manipulatie door oudere bestuurders om te memoriseren. maar in onbruik geraakt door de nieuwe generatie. Opgelet ik spreek al van de generatie begin jaren 80.
10 jaar zijn er geen aanwervingen en opleidingen gedaan en dit laat zijn sporen achter in de continuiteit van "vak kunstgrepen!
Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Ik zelf heb ook kennis en gebruik de truc met de controle knop niet. Heb er nooit het nut van ingezien, het belet u effe van te rijden en niet meer dan dat. als je nog verstrooid bent zet je die gewoon op (je moet wel want anders kan je niet rijden) en ben je alsnog volop weg. Over die methode is ook al menig woord gevallen zowel pro als contra.