Spoorbreedte - spoorwijdte

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Adler

Spoorbreedte - spoorwijdte

Bericht door Adler »

Op de nieuwe site http://www.spoorveiligheid.be wordt de volgende definitie gegeven voor spoorbreedte:
Afstand tussen de spoorstaven die gemeten wordt tussen de binnenzijden van de bovenste verdikking van de spoorstaven.
In België, zoals in de meeste Europese landen, bedraagt de spoorbreedte 1435 mm.
Eigenlijk is dit niet correct, want dit is de spoorwijdte.

De juiste definities zijn:

Spoorbreedte:
Afstand tussen beide spoorstaven van één spoor, gemeten van hart spoorstaaf tot hart spoorstaaf.
In België, zoals in de meeste Europese landen, bedraagt de spoorbreedte 1,50 m (normaal spoor geheten).

Spoorwijdte:
Afstand tussen de binnenkanten van de linker en rechter spoorstaaf van één spoor, gemeten op 14 mm onder het denkbeeldige vlak dat bovenop beide spoorstaven ligt.
In België en het grootste deel van Europa 1435 mm, ook wel normaal spoor genoemd in tegenstelling tot smal of breed spoor.
K V B

Re: Spoorbreedte - spoorwijdte

Bericht door K V B »

Adler schreef: De juiste definities zijn:

Spoorbreedte:
Afstand tussen beide spoorstaven van één spoor, gemeten van hart spoorstaaf tot hart spoorstaaf.
In België, zoals in de meeste Europese landen, bedraagt de spoorbreedte 1,50 m (normaal spoor geheten).

Spoorwijdte:
Afstand tussen de binnenkanten van de linker en rechter spoorstaaf van één spoor, gemeten op 14 mm onder het denkbeeldige vlak dat bovenop beide spoorstaven ligt.
In België en het grootste deel van Europa 1435 mm, ook wel normaal spoor genoemd in tegenstelling tot smal of breed spoor.
Ik denk dat dat toch niet klopt. Want als de afstand hart spoorstaaf tot hart spoorstaf 1,50m zou zijn, dan is de kop van de rail altijd 65mm dik. Echter voor zover ik het weet hebben rails volgens UIC 60 ( 60 kg/m) die de NMBS tegenwoordig ook overal gebruikt een kop van 72mm. Lichtere rails hebben een kop van 67mm.

Ik ben verder ook nog nooit een tekst tegengekomen waar men met spoorbreedte iets anders bedoelde dan de afstand tussen de rails...
Adler

Bericht door Adler »

K V B schreef:Ik ben verder ook nog nooit een tekst tegengekomen waar men met spoorbreedte iets anders bedoelde dan de afstand tussen de rails...
Een van de sites waar het juiste gebruik wordt uitgelegd:

http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=article&id=4

+ tientallen andere websites en standaardboeken over spoorwegtechniek.
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef:
K V B schreef:Ik ben verder ook nog nooit een tekst tegengekomen waar men met spoorbreedte iets anders bedoelde dan de afstand tussen de rails...
Een van de sites waar het juiste gebruik wordt uitgelegd:

http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=article&id=4
En daar staat dat de "spoorbreedte" van normaalspoor dus 1500 mm is. Wat verifieerbaar niet waar is. Niet volgens de definitie van spoorbreedte die ze daar hanteren. Men geeft hier de indruk dat men indertijd een mooi rond getal voor de "spoorbreedte" gekozen heeft, en zo tot een "spoorwijdte" van 1435 gekomen is. Dat is gewoon niet zo.

Dat heeft men indertijd wel bij het Italiaanse smalspoor gedaan. Daar koos men voor een hart-op-hart afstand van 1000mm, en omdat ze rails met een kop van 50mm gebruikten was
(en is) de afstand tussen de rails daar 950mm. Gaat men daar over op het gebruik van zwaardere rails, dan neemt de "spoorbreedte" dus toe...

Maar goed, ik wil je wel volgen hoor. Taalkundig heb je gelijk, maar in het normale taalgebruik, en ook in technische literatuur kom ik spoorbreedte ook overal tegen als de standaardmaat, en die is dus 1435.

Volgens de exate definitie van "spoorbreedte" is die uiteindelijk een functie is van de "spoorwijdte" en de breedte van de kop van de rail. En die laatste is niet overal gelijk. "Spoorbreedte" is dan niet langer meer een standaardmaat, men kan dus niet meer over een "standaard spoorbreedte" spreken. Of als men het dan toch over "standaard spoorbreedte" heeft, dan kan daar eigenlijk dus enkel hetzelfde als "spoorwijdte" mee bedoelt worden.
Plaats reactie