Indien er geen antwoord is voor 8 maart gaan de treinbestuurders van OVS de snelheid verminderen, wat ongetwijfeld enorme vertragingen zal veroorzaken.
Merkwaardig is dat zij in de brief stellen dat het zelfs met TBL1+ mogelijk is om door rood te rijden, en dus ETCS als veiliger systeem vragen.
Zij klagen ook het feit aan dat zelfs de gemoderniseerde breaks niet zijn voorzien van TBL1+.
Het fabeltje dat men geen tijd heeft om TBL1+ te installeren omdat het materieel dan uit de omloop moet gebracht worden, klopt dus ook niet.
Dit is de brief van OVS aan Descheemaecker:
Brussel, 01/03/2010
Mijnheer de Gedelegeerd Bestuurder,
Telkens wanneer de NMBS-Groep met een ernstig ongeval wordt geconfronteerd gaat men over tot het
samenstellen van een veiligheidscomité waarbij een groep deskundigen de oorzaak bepaalt. Nadien worden er
conclusies getrokken en belooft men maatregelen die in de toekomst dergelijke ongevallen moeten uitsluiten.
Zo werd 28 jaar geleden, 1982 ongeval te Aalter, beslist dat al het materiaal uitgerust met “gong-fluit”
ONMIDDELLIJK moest vervangen worden door systeem “Memor”. Vandaag stellen wij vast dat nog 11% of 171
motorvoertuigen uitgerust zijn met systeem “gong-fluit”. Deze motorvoertuigen zijn totaal onveilig en dienen zo
vlug mogelijk een veilig systeem te krijgen.
Na het ongeval in 2001 Pécrot werd beslist gans het spoorweg net uit te rusten met een systeem dat het
onmogelijk maakte voor een TB om door een rood sein te rijden.
De huidige toestand is helemaal anders wanneer wij vaststellen dat amper 20% van de lijnen is uitgerust met
TBL1+ en slechts 2% van het materieel. We merken op dat het TBL1+ systeem een BESTURINGS-HULP
uitrusting is en dat het nog altijd mogelijk is door een rood sein te rijden. Het ETCS systeem echter is veiliger
omdat er daar een remmingscurve is ingebouwd, zodat het onmogelijk wordt door een rood sein te rijden.
Wat ons nu nog meer tegen de borst stuit is het volgende. De eerste gemoderniseerde MS-Break is afgewerkt
(break 308). Niettegenstaande wij in de brochure lezen dat, en ik citeer, “De stuurpost is uitgerust met airco,
nieuwe ruitenwissers en ALLERHANDE TECHNISCHE VERBETERINGEN die de job van TB aangenamer moet
maken” moeten wij vaststellen dat er terug een gewone “Memor” is geïnstalleerd! Zelfs geen TBL1+!
U begrijpt, mijnheer de Gedelegeerd-Bestuurder dat de TB geen vertrouwen meer hebben in de NMBS. Het
personeel voelt zich nog louter een nummer en totaal onbelangrijk. De prestigieuze projecten zoals het station van
Antwerpen en Luik en straks Bergen en Gent zijn veel belangrijker voor het imago dan het “vervelend” personeel.
Hadden we niet beter een beetje van deze miljarden gebruikt om de veiligheid veel efficiënter te maken.
Ook de vele seinvoorbijrijdingen baren ons grote zorgen. Als we maar durven zeggen dat het deels te maken
heeft met de werkdruk wordt dit gewoon weggelachen.
Tijdens de bijzondere vergadering voor treinbestuurders van zaterdag 27 februari is geëist dat de OVS u een
schrijven zou overmaken met de eis : ALLE besturings-hulpuitrustingen zoals gong-fluit, memor, TBL en TBL1+
MOETEN een VEILIGHEIDSUITRUSTING worden zoals trouwens in onze buurlanden. Indien een
veiligheidsuitrusting dient afgezonderd te worden is er een tweede man nodig of dient de snelheid beperkt tot 50
km/u tot het eerstvolgend uitwijkstation. De TB eisen een duidelijk antwoord vóór 8 maart, zoniet gaan ze zelf voor
hun veiligheid zorgen en die van de reizigers door hun max snelheid te beperken. Zij staan er op dat de reizigers
zich met een veilig gevoel kunnen verplaatsen en willen anderzijds hun eigen leven niet in het gedrang brengen.
Wat de verklaringen betreft ivm het inschakelen van een 2de TB (als co-piloot) door de vrijgekomen TB uit de
goederensector, hiervan zijn wij geen voorstander. We zijn van mening dat het beter is deze TB te gebruiken om
de werkdruk te verminderen en ook om de enorme achterstand van vrije dagen (verlof, KD, Cx en RX) weg te
werken.
Tenslotte. De VEILIGHEID van het personeel mag niet uitsluitend het voorwerp uitmaken van “paritair”overleg
zoals nu wordt toegepast. Veiligheid staat voor iedere werknemer tot welke organisatie hij ook moge behoren.
We zijn steeds bereid tot dialoog. Dit is de ideale manier om tal van problemen op te lossen.
Met de meeste hoogachting,