Pagina 1 van 3
technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 10 mar 2010, 12:53
door COCOKEN007
Hoi Tb's
Het type 21-27 gaat stilletjes aan naar zijn 30 jaren dienst. Mijn vraag is wat zijn de meeste defecten die voorkomen aan dat type van loco gedurende die jaren dienst. Ik ben een enorme fan van dit type trein ook omdat het 1 van de laatste loco is die gebouwd is door Belgen en ook ontworpen door Belgen.
Graag wat info
aLvast bedankt

Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 10 mar 2010, 13:07
door Steven
meest voorkomende defecten zijn:
elektrische rem die niet werkt.
een motorgroep die afgezonderd is (50% tractie).
onvoldoende verwarming in de stuurpost.
doch dit gezegd zijnde zijn het vrij betrouwbare machines (de reeks 27 had ook in haar beginjaren de reputatie van niet te deugen, we herkennen dat van de reeks 13 en ook de reeks 18 is blijkbaar voor de nodige zorgen vatbaar).
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 11 mar 2010, 20:46
door Beesty
Om misschien iets verder door te gaan op dit onderwerp.. Duikt er na de jaren dienst ook een duidelijk merkbaar vermogenverlies op bij E-locs? (zoals je bij je auto zou voorhebben..)
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 11 mar 2010, 22:00
door 2012
Vooral in combinatie met een M6 stuurrijtuig geeft da dikwijls problemen, de 27'ers zijn ondertussen allemaal "gemuxt", d.w.z. er zit nu een computer in die kan communiceren met een stuurrijtuig M6 via de sono kabel, die pc zet dat dan om in analoge bevelen op de loc zodat de panto's tegen de draad komen, DUR sluit, tractie geven ... Maar die communicatie loopt nogal es fout. Veel M6 reizigers kunnen daarvan meespreken vrees ik.
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 11 mar 2010, 22:53
door dentheo
2012 schreef:Maar die communicatie loopt nogal es fout. Veel M6 reizigers kunnen daarvan meespreken vrees ik.
Zijn het bepaalde kommando's die dikwijls mislopen of van alles een beetje...
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 12 mar 2010, 11:34
door 2012
dentheo schreef:2012 schreef:Maar die communicatie loopt nogal es fout. Veel M6 reizigers kunnen daarvan meespreken vrees ik.
Zijn het bepaalde kommando's die dikwijls mislopen of van alles een beetje...
Op sommige momenten zowa vanalles, heb zelfs één keer gehad da de stroomafnemer op de loc naar beneden kwam zonder dat ik iets gedaan had in het stuurrijtuig (al rijdend dus) Nochtans was ik het "contact" met de loc niet kwijt want ik kreeg de foutmeldingen wel binnen die vanaf de loc kwamen op die moment ...
Bij sommige HVR is het moeilijk om aan te zetten, je lost de remmen en je geeft tractie maar achteraan schakelt de loc dan uit. Meestal na de tweede ten laatste derde poging ben je dan weg. Maar ooit zo es met dat probleem ne rit mogen afschaffen want na 10 keer was ik nog niet weg. Stond dan in Aalter, van kant veranderd en zonder problemen vanuit de 27 naar Gent terug gekeerd, dus de loc was wel 100% ok he.
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 12 mar 2010, 18:23
door Knipex
Beesty schreef:Om misschien iets verder door te gaan op dit onderwerp.. Duikt er na de jaren dienst ook een duidelijk merkbaar vermogenverlies op bij E-locs? (zoals je bij je auto zou voorhebben..)
Bij vermogens electronica, electrische motoren is er geen vermogensafbouw in de tijd.
Wat ik wel vermoed is dat voor de aanstuurelectronica, vermoedelijk analoog, na 30j geen spare parts meer te verkrijgen zijn. Men zou dan kunnen beslissen om een revamp te maken van de electronica enkel, met behoud van al de mechanische delen (kast, motoren, thyristoren)
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 12 mar 2010, 19:20
door Steven
na verloop van tijd krijgen de motoren eventueel (de juiste regels hiervoor ken ik niet) volledig nieuw bewikkelde motoren. Dus alle koperwikkelingen zijn dan vervangen.
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 12 mar 2010, 21:50
door HLE 2302
Ze naderen niet allemaal de 30, de jongste 21's (bouwjaar 1986 - 1988) zijn nog maar 22- 24 jaar oud, das nog redelijk jong dus.
Greetz 2302.
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 12 mar 2010, 22:38
door pietje
Knipex schreef:Beesty schreef:Om misschien iets verder door te gaan op dit onderwerp.. Duikt er na de jaren dienst ook een duidelijk merkbaar vermogenverlies op bij E-locs? (zoals je bij je auto zou voorhebben..)
Bij vermogens electronica, electrische motoren is er geen vermogensafbouw in de tijd.
Wat ik wel vermoed is dat voor de aanstuurelectronica, vermoedelijk analoog, na 30j geen spare parts meer te verkrijgen zijn. Men zou dan kunnen beslissen om een revamp te maken van de electronica enkel, met behoud van al de mechanische delen (kast, motoren, thyristoren)
Tja, maar vroeg of laat hebben de "kritische" mechanische delen het ook gehad: de wielen, de draaistellen, de transmissie,...
Dan wordt een revisie wel erg duur, en na de revisie zit je dan nog met een oude kast enz.
De thyristoren horen toch ook bij de vermogen electronica, en zijn trouwens ook aan slijtage onderhevig.
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 13 mar 2010, 12:24
door dentheo
Steven schreef:na verloop van tijd krijgen de motoren eventueel (de juiste regels hiervoor ken ik niet) volledig nieuw bewikkelde motoren. Dus alle koperwikkelingen zijn dan vervangen.
Voor zover ik weet gebeurt dat enkel nadat een motor stuk was.. doorgeslagen wikkeling, ingebrande kollektor etc.
niet preventief.
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 13 mar 2010, 14:18
door Knipex
dentheo schreef:Voor zover ik weet gebeurt dat enkel nadat een motor stuk was.. doorgeslagen wikkeling, ingebrande kollektor etc. niet preventief.
De 3 faze motoren (13 - 28 - 29, ... ook enkele stellen) worden volledig ingepakt. Ze zijn dan onderhoudsvrij, buiten de lagersmering. Ik weet niet hoe de koeling van de motoren bij type28 gebeurt, maar dit zou demin-water koeling kunnen zijn. Of met luchtkoeling op de buitenkoelvinnen.
De motoren zijn meestal voorzien van temperatuur sensors die een alarm geven bij hoge temperatuur.
Nu de motoren bij 21-27 zijn DC, en hebben dus een collector van koolstof. Het koolstof slijt af en veroorzaakt koolstofophoping in de motor. Koolstof is stroomgeleidbaar en er is dus een kans op doorslag in de motor. Daarom worden DC motoren soms preventief gereinigd. Nog oudere DC-motoren hadden een luchtkoeling waarbij via een blazer buitenlucht in de motor werd gepompt. Dit veroorzaakt stofvervuiling en ook extra corrosie op het koper dat sneller oxideerd door de buitenlucht.
Ik kan mij herinneren dat een 5-tal jaar gelden 2701 was omgebouwd op 3f motoren/omrichter. Dit was geen success en is bij dit 1 exemplaar gebleven. Weet niet als hij later terug op DC is omgebouwd.
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 13 mar 2010, 14:50
door Shrek
Knipex schreef:Ik kan mij herinneren dat een 5-tal jaar gelden 2701 was omgebouwd op 3f motoren/omrichter. Dit was geen success en is bij dit 1 exemplaar gebleven. Weet niet als hij later terug op DC is omgebouwd.
Dat was de 2131, die werd toen tijdelijk 1901. Intussen is hij gewoon weer 2131

Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 13 mar 2010, 17:37
door Marianne
Ben een leek op motorengebied
Maar kan de uitleg hier ongeveer wel volgen. Alleen wat is een DC motor?
Groeten,
Marianne
Re: technische defecten van type 21-27
Geplaatst: 13 mar 2010, 18:27
door colisse-p
gelijkstroom- motor
(wisselstroom-motor is een ac- motor)