technische defecten van type 21-27

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
COCOKEN007

technische defecten van type 21-27

Bericht door COCOKEN007 »

Hoi Tb's

Het type 21-27 gaat stilletjes aan naar zijn 30 jaren dienst. Mijn vraag is wat zijn de meeste defecten die voorkomen aan dat type van loco gedurende die jaren dienst. Ik ben een enorme fan van dit type trein ook omdat het 1 van de laatste loco is die gebouwd is door Belgen en ook ontworpen door Belgen. :)
Graag wat info :?:
aLvast bedankt :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door Steven »

meest voorkomende defecten zijn:

elektrische rem die niet werkt.
een motorgroep die afgezonderd is (50% tractie).
onvoldoende verwarming in de stuurpost.

doch dit gezegd zijnde zijn het vrij betrouwbare machines (de reeks 27 had ook in haar beginjaren de reputatie van niet te deugen, we herkennen dat van de reeks 13 en ook de reeks 18 is blijkbaar voor de nodige zorgen vatbaar).
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door Beesty »

Om misschien iets verder door te gaan op dit onderwerp.. Duikt er na de jaren dienst ook een duidelijk merkbaar vermogenverlies op bij E-locs? (zoals je bij je auto zou voorhebben..)
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door 2012 »

Vooral in combinatie met een M6 stuurrijtuig geeft da dikwijls problemen, de 27'ers zijn ondertussen allemaal "gemuxt", d.w.z. er zit nu een computer in die kan communiceren met een stuurrijtuig M6 via de sono kabel, die pc zet dat dan om in analoge bevelen op de loc zodat de panto's tegen de draad komen, DUR sluit, tractie geven ... Maar die communicatie loopt nogal es fout. Veel M6 reizigers kunnen daarvan meespreken vrees ik.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door dentheo »

2012 schreef:Maar die communicatie loopt nogal es fout. Veel M6 reizigers kunnen daarvan meespreken vrees ik.
Zijn het bepaalde kommando's die dikwijls mislopen of van alles een beetje...
Theo
Groeten vanop de Heide
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door 2012 »

dentheo schreef:
2012 schreef:Maar die communicatie loopt nogal es fout. Veel M6 reizigers kunnen daarvan meespreken vrees ik.
Zijn het bepaalde kommando's die dikwijls mislopen of van alles een beetje...
Op sommige momenten zowa vanalles, heb zelfs één keer gehad da de stroomafnemer op de loc naar beneden kwam zonder dat ik iets gedaan had in het stuurrijtuig (al rijdend dus) Nochtans was ik het "contact" met de loc niet kwijt want ik kreeg de foutmeldingen wel binnen die vanaf de loc kwamen op die moment ...
Bij sommige HVR is het moeilijk om aan te zetten, je lost de remmen en je geeft tractie maar achteraan schakelt de loc dan uit. Meestal na de tweede ten laatste derde poging ben je dan weg. Maar ooit zo es met dat probleem ne rit mogen afschaffen want na 10 keer was ik nog niet weg. Stond dan in Aalter, van kant veranderd en zonder problemen vanuit de 27 naar Gent terug gekeerd, dus de loc was wel 100% ok he.
Knipex
Berichten: 368
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door Knipex »

Beesty schreef:Om misschien iets verder door te gaan op dit onderwerp.. Duikt er na de jaren dienst ook een duidelijk merkbaar vermogenverlies op bij E-locs? (zoals je bij je auto zou voorhebben..)
Bij vermogens electronica, electrische motoren is er geen vermogensafbouw in de tijd.
Wat ik wel vermoed is dat voor de aanstuurelectronica, vermoedelijk analoog, na 30j geen spare parts meer te verkrijgen zijn. Men zou dan kunnen beslissen om een revamp te maken van de electronica enkel, met behoud van al de mechanische delen (kast, motoren, thyristoren)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door Steven »

na verloop van tijd krijgen de motoren eventueel (de juiste regels hiervoor ken ik niet) volledig nieuw bewikkelde motoren. Dus alle koperwikkelingen zijn dan vervangen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door HLE 2302 »

Ze naderen niet allemaal de 30, de jongste 21's (bouwjaar 1986 - 1988) zijn nog maar 22- 24 jaar oud, das nog redelijk jong dus.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
pietje

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door pietje »

Knipex schreef:
Beesty schreef:Om misschien iets verder door te gaan op dit onderwerp.. Duikt er na de jaren dienst ook een duidelijk merkbaar vermogenverlies op bij E-locs? (zoals je bij je auto zou voorhebben..)
Bij vermogens electronica, electrische motoren is er geen vermogensafbouw in de tijd.
Wat ik wel vermoed is dat voor de aanstuurelectronica, vermoedelijk analoog, na 30j geen spare parts meer te verkrijgen zijn. Men zou dan kunnen beslissen om een revamp te maken van de electronica enkel, met behoud van al de mechanische delen (kast, motoren, thyristoren)
Tja, maar vroeg of laat hebben de "kritische" mechanische delen het ook gehad: de wielen, de draaistellen, de transmissie,...
Dan wordt een revisie wel erg duur, en na de revisie zit je dan nog met een oude kast enz.
De thyristoren horen toch ook bij de vermogen electronica, en zijn trouwens ook aan slijtage onderhevig.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door dentheo »

Steven schreef:na verloop van tijd krijgen de motoren eventueel (de juiste regels hiervoor ken ik niet) volledig nieuw bewikkelde motoren. Dus alle koperwikkelingen zijn dan vervangen.
Voor zover ik weet gebeurt dat enkel nadat een motor stuk was.. doorgeslagen wikkeling, ingebrande kollektor etc.
niet preventief.
Theo
Groeten vanop de Heide
Knipex
Berichten: 368
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door Knipex »

dentheo schreef:Voor zover ik weet gebeurt dat enkel nadat een motor stuk was.. doorgeslagen wikkeling, ingebrande kollektor etc. niet preventief.
De 3 faze motoren (13 - 28 - 29, ... ook enkele stellen) worden volledig ingepakt. Ze zijn dan onderhoudsvrij, buiten de lagersmering. Ik weet niet hoe de koeling van de motoren bij type28 gebeurt, maar dit zou demin-water koeling kunnen zijn. Of met luchtkoeling op de buitenkoelvinnen.
De motoren zijn meestal voorzien van temperatuur sensors die een alarm geven bij hoge temperatuur.

Nu de motoren bij 21-27 zijn DC, en hebben dus een collector van koolstof. Het koolstof slijt af en veroorzaakt koolstofophoping in de motor. Koolstof is stroomgeleidbaar en er is dus een kans op doorslag in de motor. Daarom worden DC motoren soms preventief gereinigd. Nog oudere DC-motoren hadden een luchtkoeling waarbij via een blazer buitenlucht in de motor werd gepompt. Dit veroorzaakt stofvervuiling en ook extra corrosie op het koper dat sneller oxideerd door de buitenlucht.

Ik kan mij herinneren dat een 5-tal jaar gelden 2701 was omgebouwd op 3f motoren/omrichter. Dit was geen success en is bij dit 1 exemplaar gebleven. Weet niet als hij later terug op DC is omgebouwd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door Shrek »

Knipex schreef:Ik kan mij herinneren dat een 5-tal jaar gelden 2701 was omgebouwd op 3f motoren/omrichter. Dit was geen success en is bij dit 1 exemplaar gebleven. Weet niet als hij later terug op DC is omgebouwd.
Dat was de 2131, die werd toen tijdelijk 1901. Intussen is hij gewoon weer 2131 :wink:
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door Marianne »

Ben een leek op motorengebied :mrgreen:
Maar kan de uitleg hier ongeveer wel volgen. Alleen wat is een DC motor?

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
colisse-p

Re: technische defecten van type 21-27

Bericht door colisse-p »

gelijkstroom- motor

(wisselstroom-motor is een ac- motor)
Plaats reactie