de snelste oplossing zijn zonder veel tijd te verliezen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
COCOKEN007

de snelste oplossing zijn zonder veel tijd te verliezen?

Bericht door COCOKEN007 »

Hoi Tb's,
ik heb wat vragen naar jullie.
Door de incidenten met het rood licht die veroorzaakt zijn door de slechte signalisatiewerking waarbij Infrabel aan de oorsprong ligt en alles minimaliseert heb ik enkele vragen naar jullie?

a) Waar zit de vakbond van de TB's die voor de veiligheid van de Tb moet zorgen om zijn werk goed te kunnen uitvoeren en zorgt ook dat de veiligheid garant blijft. Ik zie en hoor geen reactie van hen noch oplossingen

b) Geen voorstellen van infrabel dat de Tb 100% garantie krijgt dat alles goed functioneert enz. zij spreken maar wat uit hun bek.

Mijn vraag is welke maatregelen zouden jullie nemen alsook oplossingen zodat op een korte tijd de veiligheid terug naar 100% gaat?
Steven

Re: de snelste oplossing zijn zonder veel tijd te verliezen?

Bericht door Steven »

Hoi gewoon effe verduidelijken dat de vakbond van de TB officieel niet bestaat. Er is het SACT-ASTB maar deze worden noch officieel erkend noch officieel aanvaard. Voor de spoorweg is een vakbond pas een vakbond als ze beschikbaar zijn voor alle delen en dus alle personeelsleden. Hiervoor heeft het SACT-ASTB al meerdere rechtszaken aangespannen om dit aan te vechten. Dit dus effe ter aanvulling op uw vraag eigenlijk.
dentheo

Bericht door dentheo »

COCOKEN007 schreef: Mijn vraag is welke maatregelen zouden jullie nemen alsook oplossingen zodat op een korte tijd de veiligheid terug naar 100% gaat?
Ik ben geen TB , en 100% is onmenselijk dat zal het nooit worden.

Ik zie alleen heil in actie door politiek en NMBS.

1) 10% verhoging tarieven, ALLEEN te besteden aan implementatie TBL1+
2) Alle P-treinen afschaffen zodat er 2 à 3 maal zoveel materieel ter beschikking is om de om te bouwen.
3) renovatieprojekten vertragen zodat die mensen het materieel (zie 2) kunnen voorbereiden (draaistellen reinigen, gaatjes boren en buisjes leggen voor bedrading etc.)
4) praten met Althom om ritme van installatie te verdubbelen of verdrievoudigen.

Tijdwinst geschat....jaar of twee, drie....
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

Ik ben dan wel geen TB, maar op enkele van je vragen kan ik wel antwoorden.
De vakbonden van de TB's vragen al lang om veel sneller dan nu TBL1+ te installeren, dit zou een substantiële verbetering van de veiligheid brengen.
Maar 100% veiligheid is
a) onmogelijk, er zal altijd het risico zijn dat de omstandigheden net zo lopen dat het toch misgaat.
Alleen kan de kans daarop verkleind worden
b) onwenselijk, als je voor 100% veiligheid gaat moet je bijvoorbeeld overal 2 TB's zetten (er moest er maar eens eentje flauwvallen net als de dodemanspedaal defect is), elke deur handmatig sluiten (anders kunnen er mensen tussen zitten), voor elke overweg stoppen en claxoneren,...
Er moet dus ergens een aanvaardbaar risico genomen worden. Maar momenteel ligt dat risco volgens velen iets te hoog, vandaar de ongerustheid.

De reden van die rood-licht incidenten is trouwens nog niet bekend, het is dus absoluut niet zeker dat de schuld bij infrabel ligt :wink:
K V B

Bericht door K V B »

COCOKEN007 schreef: Mijn vraag is welke maatregelen zouden jullie nemen alsook oplossingen zodat op een korte tijd de veiligheid terug naar 100% gaat?
100% veiligheid bestaat niet. Er is ook op dit moment (naar mijn mening) eigenlijk helemaal geen veiligheidsprobleem bij de NMBS dat koste wat koste in een zo kort mogelijke tijd opgelost dient te worden.
Adler

Bericht door Adler »

K V B schreef:Er is ook op dit moment (naar mijn mening) eigenlijk helemaal geen veiligheidsprobleem bij de NMBS dat koste wat koste in een zo kort mogelijke tijd opgelost dient te worden.
Hoe kan je nu zoiets beweren als je absoluut niet weet wat de oorzaak is van de ramp in Buizingen ?
Stel dat er inderdaad een probleem is met de signalisatie en dat dit probleem zich op elk ogenblik nog kan voordoen op diezelfde plaats of zelfs op andere plaatsen.
Is het dan niet absoluut noodzakelijk dat men alle mogelijke middelen aanwendt om te achterhalen of het nu om een menselijke fout dan wel om een technische fout gaat ?
Als men in de luchtvaart op dezelfde manier zou redeneren en elke keer dat men niet onmiddellijk de oorzaak vindt van een ongeval dan maar besluit dat de piloten een menselijke fout hebben gemaakt, dan zouden er al veel meer vliegtuigen zijn neergestort dan nu het geval is.
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef:
K V B schreef:Er is ook op dit moment (naar mijn mening) eigenlijk helemaal geen veiligheidsprobleem bij de NMBS dat koste wat koste in een zo kort mogelijke tijd opgelost dient te worden.
Hoe kan je nu zoiets beweren als je absoluut niet weet wat de oorzaak is van de ramp in Buizingen ?
Stel dat er inderdaad een probleem is met de signalisatie en dat dit probleem zich op elk ogenblik nog kan voordoen op diezelfde plaats of zelfs op andere plaatsen.
Is het dan niet absoluut noodzakelijk dat men alle mogelijke middelen aanwendt om te achterhalen of het nu om een menselijke fout dan wel om een technische fout gaat ?
Wat ik zeg is:
De spoorwegen zijn een van de veiligste vervoersmiddelen die er zijn. Dat is ook na de ramp in Buizingen nog steeds zo. Wat dit betreft is er dus geen reden om overhaast van alles te gaan doen dat mogelijks veel kost zonder noemenswaardig extra veiligheid te brengen.

Ik zeg niet dat er niets gedaan moet worden. Ik zeg niet dat men niet moet proberen te achterhalen wat er in Buizingen mis gegaan is. Men moet daar zeker het nodig voor doen. Echter ik vindt het "aanwenden van alle mogelijke middelen" voor een enkel specifiek doel verspilling.

Puur omdat een niet geïnformeerd publiek roept dat er "iets" gedaan moet worden, en puur omdat we een politieke klasse hebben die maar al te graag zich net zo onwetend gedraagt als het publiek moet de NMBS niet opeens gedwongen worden van alles te gaan doen.
De NMBS is mischien inderdaad wat laat begonnen met het implementeren van een moderner treinbeveiligings systeem. Maar dat is in het verleden, en het verleden kunnen we neit meer veranderen. Wat telt is dat de NMBS ondertussen wel bezig is met het uitrollen van TBL1+, en ik vind dat je de NMBS gerust mag toelaten dat ze dat verder volgens haar eigen agenda doet.
Als men in de luchtvaart op dezelfde manier zou redeneren en elke keer dat men niet onmiddellijk de oorzaak vindt van een ongeval dan maar besluit dat de piloten een menselijke fout hebben gemaakt, dan zouden er al veel meer vliegtuigen zijn neergestort dan nu het geval is.
In de luchtvaart neemt men de nodige tijd om een ongeval te onderzoeken, en er conclusies en aanbevelingen uit te halen. Dat hoeft bij de spoorwegen niet anders te zijn. Echter net zoals een enkel vliegtuigramp niet betekent dat vliegen onveilig is, betekent een enkele treinramp niet dat met de trein rijden onveilig is.
K V B

Bericht door K V B »

dentheo schreef:
Ik ben geen TB , en 100% is onmenselijk dat zal het nooit worden.

Ik zie alleen heil in actie door politiek en NMBS.

1) 10% verhoging tarieven, ALLEEN te besteden aan implementatie TBL1+
2) Alle P-treinen afschaffen zodat er 2 à 3 maal zoveel materieel ter beschikking is om de om te bouwen.
3) renovatieprojekten vertragen zodat die mensen het materieel (zie 2) kunnen voorbereiden (draaistellen reinigen, gaatjes boren en buisjes leggen voor bedrading etc.)
4) praten met Althom om ritme van installatie te verdubbelen of verdrievoudigen.

Het probleem met je voorstel is dat een paar jaar tijdswinst bij de implementatie van TBL1+ mogelijks niet een enkel mensenleven redt, terwijl mensen terug in de auto jagen door de piekuurtreinen af te schaffen met zekerheid wel mensenlevens gaat kosten.
Adler

Bericht door Adler »

K V B schreef:Wat telt is dat de NMBS ondertussen wel bezig is met het uitrollen van TBL1+, en ik vind dat je de NMBS gerust mag toelaten dat ze dat verder volgens haar eigen agenda doet.
De in te bouwen apparatuur ligt al meer dan een jaar in een loods in Mechelen opgeslagen.
Als je dat uitrollen noemt volgens eigen agenda...
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

dentheo schreef:
...
...
Ga jij dan treinbegeleider spelen op de resterende treinen ? Of onderchef op de perrons van de drukke stations waar alle P treinen afgeschaft zijn ? Jouw voorstel lijkt mooi, maar vrees terzelfdertijd dat het rare toestanden zal uitlokken onder de reizigers op de overvolle treinen en ja, mss vallen daar ook wel gekwetsten. (of erger)
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef:
K V B schreef:Wat telt is dat de NMBS ondertussen wel bezig is met het uitrollen van TBL1+, en ik vind dat je de NMBS gerust mag toelaten dat ze dat verder volgens haar eigen agenda doet.
De in te bouwen apparatuur ligt al meer dan een jaar in een loods in Mechelen opgeslagen.
Als je dat uitrollen noemt volgens eigen agenda...
Eer komt de komende jaren een hoop nieuw materiaal op de rails dat TBL1+ al vanaf de fabriek zal hebben.
Adler

Bericht door Adler »

K V B schreef: Eer komt de komende jaren een hoop nieuw materiaal op de rails dat TBL1+ al vanaf de fabriek zal hebben.
Ja, juist, o.a. die nieuwe loks 18, die net zoals dat materiaal in die loods in Mechelen ergens staan te roesten nu en waarvan Siemens nu zelfs de productie zou gestopt hebben.
dentheo

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
Het probleem met je voorstel is dat een paar jaar tijdswinst bij de implementatie van TBL1+ mogelijks niet een enkel mensenleven redt, terwijl mensen terug in de auto jagen door de piekuurtreinen af te schaffen met zekerheid wel mensenlevens gaat kosten.
Kan best, maar de vraag was hoe snel installeren... dat veronderstelt geld, materieel en handjes...
Theo
Groeten vanop de Heide
wooter

Bericht door wooter »

dentheo schreef:1) 10% verhoging tarieven, ALLEEN te besteden aan implementatie TBL1+
10% verhoging kan je nog verdedigen als de dienstverlening verbetert, maar daarnaast de P-treinen afschaffen verslechtert de dienstverlening. Voor sommige plaatsen geven enkel de P-treinen een aanvaardbare reistijd, en doet de IC er 50% van reistijd bij. Er is nl. een reden waarom die P-treinen zo populair zijn, hoewel het voornamelijk "ouwe brol" is die daarop ingezet wordt...
dentheo

Bericht door dentheo »

wooter schreef:
dentheo schreef:1) 10% verhoging tarieven, ALLEEN te besteden aan implementatie TBL1+
10% verhoging kan je nog verdedigen als de dienstverlening verbetert, maar daarnaast de P-treinen afschaffen verslechtert de dienstverlening. Voor sommige plaatsen geven enkel de P-treinen een aanvaardbare reistijd, en doet de IC er 50% van reistijd bij. Er is nl. een reden waarom die P-treinen zo populair zijn, hoewel het voornamelijk "ouwe brol" is die daarop ingezet wordt...
Het ging over "snelle" installatie TBL1+ NIET over dienstverlening.....
Een lokomotief, stuurrijtuig en EMUs en DMUs moet nu eenmaal stilstaan om eraan te werken...
Niets verhindert om de rijtuigen van de P-treinen te gebruiken .
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie