Pagina 1 van 4

gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 08:17
door spicyalan
Ik merk steeds meer op dat de klassiekjes in een opstelling rijden met gemengd een oude/rode en een gemoderniseerde (of Cityrail).

De samenstelling 2x rode komt slechts heel zelden meer voor.

Is dit slechts toeval, of doet men dit expres? (vb om technische defecten in de oude/rode te minimaliseren)?

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 10:24
door Steven
Is puur toeval en is voor de verdelers gewoon een zaak van de meeste treinen die uit klassiekjes moeten bestaan trachten te laten rijden in hun voorzien aantal rijtuigen, niet meer of minder dan dat.

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 11:31
door Stef
@spicyalan

Je stelling wordt al meteen ontkracht, wanneer je naar foto 23 van de reportage van 14-03-2010 kijkt te Brussel-Zuid.

http://treinforum.be/viewtopic.php?f=13&t=7228

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 14:37
door spicyalan
Je stelling wordt al meteen ontkracht, wanneer je naar foto 23 van de reportage van 14-03-2010 kijkt te Brussel-Zuid.
het is geen stelling hé, enkel een observatie waarvan ik niet zeker wist of het expres of per ongeluk is.

Als tijdens mijn eigen reisweg (en wachttijd) wat wat rond kijk zie ik maximaal 1 rode samenstelling, een hoop met enkel gemoderniseerde motorstellen, maar een heleboel die gemengd zijn.

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 16:59
door overweg13
Ik denk dat het een beetje logisch is: het aantal bordeaux stellen in dienst is nu eenmaal kleiner dan het aantal gemoderniseerde. Bovendien worden de bordeaux stellen onderhouden in Oostende, Charleroi en Kinkempois. Ze worden dus eigenlijk voornamelijk ingezet op stoptreindiensten in die regio's. En voor er nu een massa tegenvoorbeelden volgt: ik zeg voornamelijk, niet alleen maar. Als je die 2 elementen samen laat spelen, denk ik dat het logisch is dat combinaties van 2 bordeaux stellen in de CR-diensten een zeldzaamheid zijn.

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 19:22
door HLE 2302
spicyalan schreef:Ik merk steeds meer op dat de klassiekjes in een opstelling rijden met gemengd een oude/rode en een gemoderniseerde (of Cityrail).

De samenstelling 2x rode komt slechts heel zelden meer voor.

Is dit slechts toeval, of doet men dit expres? (vb om technische defecten in de oude/rode te minimaliseren)?
De oude klassiekjes met JH verdwijnen langzamerhand ... maar omdat er met de voorziene samenstellingen moet worden gereden zie je ook meer vernieuwde, hier op de verbinding Zottegem Kortrijk Brugge, waren het vroeger altijd JH's, dat is ook nog steeds zo voorzien ... maar tegenwoordig rijd zowat iedere trein hier met een vernieuwde in de samenstelling.

Nog iets, technische defecten van de rode tegen te gaan ? :P
Neem dat maar omgekeerd ... de hele oude JH's hebben zelden tot nooit problemen.

Greetz 2302.

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 20:11
door 13'erke
HLE 2302 schreef:
spicyalan schreef:Ik merk steeds meer op dat de klassiekjes in een opstelling rijden met gemengd een oude/rode en een gemoderniseerde (of Cityrail).

De samenstelling 2x rode komt slechts heel zelden meer voor.

Is dit slechts toeval, of doet men dit expres? (vb om technische defecten in de oude/rode te minimaliseren)?
De oude klassiekjes met JH verdwijnen langzamerhand ... maar omdat er met de voorziene samenstellingen moet worden gereden zie je ook meer vernieuwde, hier op de verbinding Zottegem Kortrijk Brugge, waren het vroeger altijd JH's, dat is ook nog steeds zo voorzien ... maar tegenwoordig rijd zowat iedere trein hier met een vernieuwde in de samenstelling.

Nog iets, technische defecten van de rode tegen te gaan ? :P
Neem dat maar omgekeerd ... de hele oude JH's hebben zelden tot nooit problemen.

Greetz 2302.
Afgelopen vrijdag zelf nog 4 rode klassiekjes tesamen zien rijden, waaronder nog een 600 op lijn 90.

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 22:02
door Marianne
Mag ik vragen wat de betekenis van JH is met betrekking tot die Klassiekjes?

Groeten,
Marianne

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 22:04
door Steven
tot en met 664 hebben de klassiekjes een JH aandrijving (Jeumont heideman) een systeem met aanzetweerstanden, de latere (hogere nummers) hebben een aanzetsysteem met elektronica.

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 22:18
door Dieselfreak
Ik zie ook minder en minder rode klassiekjes. Waar en wanneer rijden ze tegenwoordig nog zoal?

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 22:22
door Marianne
Steven schreef:tot en met 664 hebben de klassiekjes een JH aandrijving (Jeumont heideman) een systeem met aanzetweerstanden, de latere (hogere nummers) hebben een aanzetsysteem met elektronica.
Dat is wel een heel snel antwoord :wink:
Zal er eens op googlen voor meer informatie, bedankt voor het antwoord in ieder geval.

Groeten,
Marianne

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 16 mar 2010, 22:22
door Steven
kom is rondom brussel kijken.

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 17 mar 2010, 21:26
door Lukas
Hoi,

Gisteren stond er in Leuven een trein klaar samengesteld uit de bordeauxrode 234+597.

Lukas

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 17 mar 2010, 21:54
door dentheo
Marianne schreef:Mag ik vragen wat de betekenis van JH is met betrekking tot die Klassiekjes?

Groeten,
Marianne

Jeumont-Heidmann constructeur van een nokkenas bediening van schakelaars voor weerstanden bij gelijkstroommotoren.

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes

Geplaatst: 17 mar 2010, 22:38
door HLE 2302
13'erke schreef:
HLE 2302 schreef:
spicyalan schreef:Ik merk steeds meer op dat de klassiekjes in een opstelling rijden met gemengd een oude/rode en een gemoderniseerde (of Cityrail).

De samenstelling 2x rode komt slechts heel zelden meer voor.

Is dit slechts toeval, of doet men dit expres? (vb om technische defecten in de oude/rode te minimaliseren)?
De oude klassiekjes met JH verdwijnen langzamerhand ... maar omdat er met de voorziene samenstellingen moet worden gereden zie je ook meer vernieuwde, hier op de verbinding Zottegem Kortrijk Brugge, waren het vroeger altijd JH's, dat is ook nog steeds zo voorzien ... maar tegenwoordig rijd zowat iedere trein hier met een vernieuwde in de samenstelling.

Nog iets, technische defecten van de rode tegen te gaan ? :P
Neem dat maar omgekeerd ... de hele oude JH's hebben zelden tot nooit problemen.

Greetz 2302.
Afgelopen vrijdag zelf nog 4 rode klassiekjes tesamen zien rijden, waaronder nog een 600 op lijn 90.
Ja, er rijd nog een 600 in het rood, de 679 dacht ik.

Greetz 2302.