Of de kleurstelling klopt, daar zijn vele vragen rond.
De 5001 had een andere motor dan de 51'ers
Deze had dubbel zoveel vermogen als een 51.
Kon max 140 rijden en had een massa van 123.5 ton
Het was de 5101 die de 5001 mocht spelen en na de, niet zo geslaagde, proefperiode besloot men om de 5001 terug om te bouwen tot de 5101.
(De info komt uit het boek 'diesels' van Max Delie)
Maar er zit een heel klein foutje op:
Op de opendeurdgen in 1992 werd de 5145 geverfd als 5001.
De 5145 had brede bufferbalken wat de originele 5001 niet had!
Daar men na verloop van tijd problemen ondervond met de motoren met hun vrij hoog vermogen, werd dit bij alle locomotieven terug gebracht tot 1950 PK, idem als het type 205 /reeks 55.
Zijn er dan 51'rs van 1950 Pk en 4000PK ? Ik ben precies in de ban geraakt van de HLD geschiedenis van de NMBS
Zijn er voor het moment misschien nog 51'rs in dienst te bewonderen?Buiten Montzen?
hallo,
De 5120 is denk ik ook rijvaardig (CFV3V, groen 1970).
Ondanks de licht afwijkende tint vind ik de 5001 toch vrij geslaagd, het is dat of niks hé, het is de enige manier om nog eens een 5001 te fotograferen, dus in dat opzicht ben ik zeer blij dat hij er is. In het verlof ga ik eens zien wanneer ik hem ook eens kan gaan fotograferen.
Groeten,
Joris De Mol