Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Man die op rijdende trein wil springen, gewond
In het treinstation op de luchthaven van Zaventem is een reiziger vanochtend zwaargewond geraakt toen hij op een rijdende trein naar Leuven probeerde te springen. De man belandde op de sporen tussen de trein en het perron en is met zware verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.
Vorig jaar raakten in Dinant al een treinbegeleider en een reiziger zwaargewond, toen ze onder een trein terechtkwamen die aan het vertrekken was. De NMBS bekijkt nu in een werkgroep of de vertrekprocedure moet worden aangepast.
BRON
In het treinstation op de luchthaven van Zaventem is een reiziger vanochtend zwaargewond geraakt toen hij op een rijdende trein naar Leuven probeerde te springen. De man belandde op de sporen tussen de trein en het perron en is met zware verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.
Vorig jaar raakten in Dinant al een treinbegeleider en een reiziger zwaargewond, toen ze onder een trein terechtkwamen die aan het vertrekken was. De NMBS bekijkt nu in een werkgroep of de vertrekprocedure moet worden aangepast.
BRON




Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Na de uitspraak van de rechter over de zaak in Dinant zullen de treinbegeleiders nog voorzichtiger zijn geworden om reizigers vooral niet aan te raken en zullen dergelijke ongevallen nog vaker voorkomen denk ik.
En de nieuwe procedure die men nu bestudeert in die werkgroep is zo ingewikkeld en bevat zoveel punten dat ze praktisch nooit uitvoerbaar is.
En de nieuwe procedure die men nu bestudeert in die werkgroep is zo ingewikkeld en bevat zoveel punten dat ze praktisch nooit uitvoerbaar is.
Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Klinkt misschien egoïstisch maar zolang de treinbegeleider niet gewond raakt is het goed ... een treinbegeleider moet niet opdraaien voor andere mensen hun stommiteiten ... dit is zo'n geval van "Eigen schuld dikke bult".
Iedereen weet dat een trein een moordend object kan zijn ... iedereen weet wat er gebeurt is in Dinant, en toch zijn er nog mensen die het proberen, wie niet horen wil ... moet voelen.
Greetz 2302.
Iedereen weet dat een trein een moordend object kan zijn ... iedereen weet wat er gebeurt is in Dinant, en toch zijn er nog mensen die het proberen, wie niet horen wil ... moet voelen.
Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Klopt allemaal, maar die vertrekprocedure moet toch echt eens vereenvoudigd worden zodat zoiets niet kan gebeuren.
Is toch echt zo moeilijk niet, dat een TBG de deur sluit voor hij het vertreksein geeft.
Is toch echt zo moeilijk niet, dat een TBG de deur sluit voor hij het vertreksein geeft.
Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Dan kom je in gevaarlijk water bij motorstellen, daar heb je de lamp deuren en die mag NIET branden voor de trein in beweging is als je de AVG gaat gebruiken.
Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Ik heb niet gezegd dat het op die manier moet gebeuren, ik zou bvb denken aan een soort van draadloze AVG, of iets op basis van GSM-R, maar ik ben geen specialist.
Maar dat men in deze richting eens denkt ipv. de huidige regeling gewoon wat ingewikkelder maken, zodat het vooral de maatschappij uit de wind zet.
Maar dat men in deze richting eens denkt ipv. de huidige regeling gewoon wat ingewikkelder maken, zodat het vooral de maatschappij uit de wind zet.
Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
de meest veilige procedure = niet vertrekken dan kan er niets verkeerd gebeuren








Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Dit is de opvatting van vereenvoudiging volgens de NMBS:pietje schreef:Klopt allemaal, maar die vertrekprocedure moet toch echt eens vereenvoudigd worden zodat zoiets niet kan gebeuren.
Is toch echt zo moeilijk niet, dat een TBG de deur sluit voor hij het vertreksein geeft.
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=7105
9 bouwstenen ! Verwezenlijking in het jaar 2100 zeker ?
Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
2100, Tzal krap worden ... maar misschien halen ze het nog ... eerst maar eens zien dat TBL 1+ en wat later ETCS werkt tegen 2090.Adler schreef:Dit is de opvatting van vereenvoudiging volgens de NMBS:pietje schreef:Klopt allemaal, maar die vertrekprocedure moet toch echt eens vereenvoudigd worden zodat zoiets niet kan gebeuren.
Is toch echt zo moeilijk niet, dat een TBG de deur sluit voor hij het vertreksein geeft.
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=7105
9 bouwstenen ! Verwezenlijking in het jaar 2100 zeker ?

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Vandaag is er ook nog iemand last minute op een trein gesprongen in Brussel-Luxemburg, de treinbegeleider heeft aan de noodrem getrokken als reactie.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Zolang er 1 deur blijft open staan gaan mensen het blijven doen hoor, ik zie het bijna elke dag gebeuren, en doe het zelf soms ook wel eens, maar alleen als de conducteur nog niet in zijn deur staat...

Een herkenbare situatie ?
Goed om weten - Grijze zone
Je bent netjes op tijd voor de trein Brussel Zuid - Leuven.
Uiteindelijke vertrek is twee minuutjes overtijd, maar daar gaan we niet over zeuren.
In de pijp is er wat oponthoud, maar dat is niet zo ongewoon op het spitsuur. Hopelijk halen we dat onderweg nog in.
Tegen Brussel Noord is de vertraging al opgelopen tot meer dan 5 minuten.
Je begint al wat ongerust te worden, want de overstaptijd in Leuven is slechts 8 minuten.
Op zoek gaan naar de treinbegeleider is onbegonnen werk, want er moeten nu al reizigers rechtstaan tot in de gangen.
Je hebt de hoop allang opgegeven, maar om tijd te winnen ga je toch al iets dichter bij de deur staan.
Het slakkegangetje blijft maar duren, en vlak voor het binnenrijden staan we nog eens voor een rood sein.
Aankomst Leuven, vertraging: een kleine 10 minuten.
Je ziet je trein nog staan op het andere perron, en je stormt naar de trap.
Daar is het nog even drummen, oppassen dus want een ongeluk is snel gebeurd.
Dan weer hollen naar de volgende trap. Bijna struikelend en buiten adem hoor je intussen het fluitsignaal.
Eenmaal op het perron zie je de treinbegeleider nog net de deur sluiten.
Aandringen mag niet meer, veiligheid nietwaar.
Dat dit één keer gebeurt, tot daar aan toe. Maar bij mij is het meer regel dan uitzondering.
Detail: de wegrijdende trein is een stoptrein met uurfrequentie. Aansluiting missen = 1 uur wachten.
Het is niet zozeer de weigering van de treinbegeleider die mij ergert. Die man/vrouw doet gewoon zijn of haar job.
Wel frustrerend is het feit dat de NMBS elk dergelijk inicident aangrijpt om een belerend uit te halen naar de reiziger, want het is altijd zijn fout.
Je bent netjes op tijd voor de trein Brussel Zuid - Leuven.
Uiteindelijke vertrek is twee minuutjes overtijd, maar daar gaan we niet over zeuren.
In de pijp is er wat oponthoud, maar dat is niet zo ongewoon op het spitsuur. Hopelijk halen we dat onderweg nog in.
Tegen Brussel Noord is de vertraging al opgelopen tot meer dan 5 minuten.
Je begint al wat ongerust te worden, want de overstaptijd in Leuven is slechts 8 minuten.
Op zoek gaan naar de treinbegeleider is onbegonnen werk, want er moeten nu al reizigers rechtstaan tot in de gangen.
Je hebt de hoop allang opgegeven, maar om tijd te winnen ga je toch al iets dichter bij de deur staan.
Het slakkegangetje blijft maar duren, en vlak voor het binnenrijden staan we nog eens voor een rood sein.
Aankomst Leuven, vertraging: een kleine 10 minuten.
Je ziet je trein nog staan op het andere perron, en je stormt naar de trap.
Daar is het nog even drummen, oppassen dus want een ongeluk is snel gebeurd.
Dan weer hollen naar de volgende trap. Bijna struikelend en buiten adem hoor je intussen het fluitsignaal.
Eenmaal op het perron zie je de treinbegeleider nog net de deur sluiten.
Aandringen mag niet meer, veiligheid nietwaar.
Dat dit één keer gebeurt, tot daar aan toe. Maar bij mij is het meer regel dan uitzondering.
Detail: de wegrijdende trein is een stoptrein met uurfrequentie. Aansluiting missen = 1 uur wachten.
Het is niet zozeer de weigering van de treinbegeleider die mij ergert. Die man/vrouw doet gewoon zijn of haar job.
Wel frustrerend is het feit dat de NMBS elk dergelijk inicident aangrijpt om een belerend uit te halen naar de reiziger, want het is altijd zijn fout.
Laatst gewijzigd door Kalimero op 24 mar 2010, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Soms kan je de mensen gewoon niet (fysiek) tegen houden want de deur is te groot (M6-rijtuigen). Beste is dus de procedure te veranderen door de deur te sluiten,
dan is het duidelijk voor de reiziger dat hij te laat is.
Niet alle reizigers nemen elke dag de trein en kennen alle regels.
Ik denk trouwens dat een zeer beperkt deel van de reizigers (nog) op de hoogte is van het incident te Dinant.
dan is het duidelijk voor de reiziger dat hij te laat is.
Niet alle reizigers nemen elke dag de trein en kennen alle regels.
Ik denk trouwens dat een zeer beperkt deel van de reizigers (nog) op de hoogte is van het incident te Dinant.
Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein
Gaatie weer hoorHLE 2302 schreef:iedereen weet wat er gebeurt is in Dinant, en toch zijn er nog mensen die het proberen, wie niet horen wil ... moet voelen.


Re: Een herkenbare situatie ?
Een situatie die ik jaar en dag in Vilvoorde gekend heb.Kalimero schreef: Je ziet je trein nog staan op het andere perron, en je stormt naar de trap.
Daar is het nog even drummen, oppassen dus want een ongeluk is snel gebeurd.
Dan weer hollen naar de volgende trap. Bijna struikelend en buiten adem hoor je intussen het fluitsignaal.
Eenmaal op het perron zie je de treinbegeleider nog net de deur sluiten.
Ik vertrok in Merode. Als de trein op spoor 6 in Vilvoorde aankwam, wist ik precies bij welke deur ik moest gaan staan om ter hoogte van de trappen te kunnen uitstappen.
De trap aflopen en door de gang naar spoor 1 stormen. Want daar stond de trein naar Antwerpen, ongeacht wanneer de trein uit Merode toekwam in Vilvoorde.
Bovenaan de trap van spoor 1 stond de TBG van de trein naar Antwerpen op uitkijk, zijn fluitje in de aanslag. En zodra hij de eerste reiziger de trap zag opkomen, floot hij en sloot de deuren.
En dan verschieten dat er ooit eens een boze reiziger zijn kepie weggesmeten heeft, en gevraagd heeft of hij er misschien achteraan wilde vliegen.