Station onder luchthaven Charleroi
HLN: Station onder luchthaven Charleroi
Station onder luchthaven Charleroi prioriteit voor Waalse regering
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... ring.dhtml
persoonlijk vind ik dit een fantastisch idee, alleen jammer dat men de laatste jaren al zoveel geld geinvesteerd heeft aan een station voor deze luchthaven dat uiteindelijk onbruikbaar is wegens te ver verwijderd van de luchthaven.
Hopelijk maakt men de tunnel zo dat het mogelijk wordt om directe treinen Brussel Zuid - Charleroi Airport - Charleroi Sud -Bergen in te leggen.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... ring.dhtml
persoonlijk vind ik dit een fantastisch idee, alleen jammer dat men de laatste jaren al zoveel geld geinvesteerd heeft aan een station voor deze luchthaven dat uiteindelijk onbruikbaar is wegens te ver verwijderd van de luchthaven.
Hopelijk maakt men de tunnel zo dat het mogelijk wordt om directe treinen Brussel Zuid - Charleroi Airport - Charleroi Sud -Bergen in te leggen.
Re: HLN: Station onder luchthaven Charleroi
Daarstraks op het VTM nieuws (25/7, 13u00): bevoegd waals minister Andre Antoine koppelt dit dossier aan de Ijzeren Rijn, letterlijk citaat: 'als de vlamingen de Ijzeren Rijn willen, dan is de ondergrondse spoorontsluiting van de luchthaven van Charleroi onze prioriteit, voilà.'
Wafelijzerpolitiek ten top!! Kostprijs ondertunneling: € 420 000 000. Als ze hetzelfde bedrag in de IJzeren Rijn gaan investeren, dan kan men daar ineens een dubbelsporige geëlectrificeerde lijn van maken... Antoine heeft natuurlijk schrik om de (inefficiente) Montzenroute en de werknemers aldaar in de afgrond te storten als er schot komt in het dossier Ijzeren Rijn, maar dàt zegt hij er natuurlijk niet bij voor de camera's...
Wafelijzerpolitiek ten top!! Kostprijs ondertunneling: € 420 000 000. Als ze hetzelfde bedrag in de IJzeren Rijn gaan investeren, dan kan men daar ineens een dubbelsporige geëlectrificeerde lijn van maken... Antoine heeft natuurlijk schrik om de (inefficiente) Montzenroute en de werknemers aldaar in de afgrond te storten als er schot komt in het dossier Ijzeren Rijn, maar dàt zegt hij er natuurlijk niet bij voor de camera's...
Re: HLN: Station onder luchthaven Charleroi
Een goed argument om de spoorweginfrastructuur te regionaliseren.mirax schreef:Daarstraks op het VTM nieuws (25/7, 13u00): bevoegd waals minister Andre Antoine koppelt dit dossier aan de Ijzeren Rijn, letterlijk citaat: 'als de vlamingen de Ijzeren Rijn willen, dan is de ondergrondse spoorontsluiting van de luchthaven van Charleroi onze prioriteit, voilà.'
Wafelijzerpolitiek ten top!! Kostprijs ondertunneling: € 420 000 000. Als ze hetzelfde bedrag in de IJzeren Rijn gaan investeren, dan kan men daar ineens een dubbelsporige geëlectrificeerde lijn van maken... Antoine heeft natuurlijk schrik om de (inefficiente) Montzenroute en de werknemers aldaar in de afgrond te storten als er schot komt in het dossier Ijzeren Rijn, maar dàt zegt hij er natuurlijk niet bij voor de camera's...
Re: HLN: Station onder luchthaven Charleroi
een goed argument om alles te regionaliseren, oftewel: doek het land maar op, en dat de Walen niet afkomen dat het hun schuld niet is 

Re: HLN: Station onder luchthaven Charleroi
Dit is verdorie wel een toppunt ! Maar hee, ik ken er nog zo één: de Nederlanders die eveneens de IJzeren Rijn en de HSL koppelen aan de verdieping van de Westerschelde. Raad eens waarom het zo lang duurde eer de verdragen er door waren.. Dit is politiek gekibbel van het hoogste niveau: Nederland vreest namelijk voor de Rotterdamse haven als ze de verdieping laten doorgaan, dus koppelt men daaraan dat België ten volle moet meewerken met de HSL als ze de verdieping willen. Ook tegenover de IJzeren Rijn staat die prijs: België moet meebetalen voor het alternatieve tracé (op Nederlands grondgebied, de Nederlanders betalen ook het Duitse tracé mee) , anders komt er niks van..
Misschien hebben sommige Nederlandse politici nog altijd niet het feit verteerd dat ze ons miljoenen euro's hebben moeten betalen om het tracé via Breda en de E19 te laten gaan.. De NMBS wilde namelijk liever een tracé via Roosendaal en langs de L12..
Misschien hebben sommige Nederlandse politici nog altijd niet het feit verteerd dat ze ons miljoenen euro's hebben moeten betalen om het tracé via Breda en de E19 te laten gaan.. De NMBS wilde namelijk liever een tracé via Roosendaal en langs de L12..
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Station onder luchthaven Charleroi
http://www.lesoir.be/actualite/economie ... 762211.php
Mooi (nuja...) om te zien hoe een deel van de centen van de Waalse overheid komt, een ander deel van de NMBS. HOE de verdeling ligt komen we echter niet te weten...
Kan overigens iemand enige duiding geven bij volgend citaat uit Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro ... _Charleroi
Mooi (nuja...) om te zien hoe een deel van de centen van de Waalse overheid komt, een ander deel van de NMBS. HOE de verdeling ligt komen we echter niet te weten...
Kan overigens iemand enige duiding geven bij volgend citaat uit Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro ... _Charleroi
Deze zal er deels komen, maar zal stoppen op 1,5 km van het terminalgebouw. De reden dat er niet wordt doorgereden tot aan het gebouw is zeer politiek: Infrabel en NMBS gaan een spoorlijn aanleggen en uitbaten die in het gebouw zal aankomen. En deze mag geen concurrentie worden aangedaan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Station onder luchthaven Charleroi
Men is al langer aan 't kijken om Charleroi-Brussels South Airport per spoor te ontsluiten.
Maarre 1 april? visje?
Meer & meer wordt gedacht dat het Pré-Metro systeem, één van de zoveeele nutteloze & duuure werken geweest is in België.
Maarre 1 april? visje?
Meer & meer wordt gedacht dat het Pré-Metro systeem, één van de zoveeele nutteloze & duuure werken geweest is in België.
Re: Station onder luchthaven Charleroi
In vergelijking met de Diabolo-werken:
Spoorlijn 25N (dus de lijn op de middenberm van de E19 tussen Schaarbeek en Mechelen - 15.5km): 250 miljoen
De tunnel die afsplitst van 25N naar Brussel-Nationaal-Luchthaven: 290 miljoen (via Publieke-Private Samenwerking)
Lijkt me duur voor een regionale luchthaven. Zelfs met de toegenomen passagiersstromen lijkt het mij zulk een bedrag niet te rechtvaardigen, behalve als het Waalse gewest pakweg 75% betaalt - wat me weinig waarschijnlijk lijkt. Redenering hierachter: de diabolo is een verbinding die voordelen kan bieden voor het HSL-verkeer, die aftakking in Charleroi heeft geen enkel voordeel behalve voor mensen die naar de luchthaven van Charleroi zouden willen gaan.
Greetings,
Glodenox
Spoorlijn 25N (dus de lijn op de middenberm van de E19 tussen Schaarbeek en Mechelen - 15.5km): 250 miljoen
De tunnel die afsplitst van 25N naar Brussel-Nationaal-Luchthaven: 290 miljoen (via Publieke-Private Samenwerking)
Lijkt me duur voor een regionale luchthaven. Zelfs met de toegenomen passagiersstromen lijkt het mij zulk een bedrag niet te rechtvaardigen, behalve als het Waalse gewest pakweg 75% betaalt - wat me weinig waarschijnlijk lijkt. Redenering hierachter: de diabolo is een verbinding die voordelen kan bieden voor het HSL-verkeer, die aftakking in Charleroi heeft geen enkel voordeel behalve voor mensen die naar de luchthaven van Charleroi zouden willen gaan.
Greetings,
Glodenox
Re: Station onder luchthaven Charleroi
Op dit laatste wil ik toch even zeggen dat er per dag 1 Thalys heen en terug via Charleroi rijd. Men kan die trein dan ook onder de luchthaven van Charleroi laten stoppen wat heel aantrekkelijk is. Men kan de IC Antwerpen-Brussel-Charleroi laten doortrekken tot de Luchthaven en een half uurtje later een klassiekje laten rijden van Charleroi tot de Luchthaven. Men zou verschieten hoe dit zou aanslaan bij de reizigers.Glodenox schreef:In vergelijking met de Diabolo-werken:
Spoorlijn 25N (dus de lijn op de middenberm van de E19 tussen Schaarbeek en Mechelen - 15.5km): 250 miljoen
De tunnel die afsplitst van 25N naar Brussel-Nationaal-Luchthaven: 290 miljoen (via Publieke-Private Samenwerking)
Lijkt me duur voor een regionale luchthaven. Zelfs met de toegenomen passagiersstromen lijkt het mij zulk een bedrag niet te rechtvaardigen, behalve als het Waalse gewest pakweg 75% betaalt - wat me weinig waarschijnlijk lijkt. Redenering hierachter: de diabolo is een verbinding die voordelen kan bieden voor het HSL-verkeer, die aftakking in Charleroi heeft geen enkel voordeel behalve voor mensen die naar de luchthaven van Charleroi zouden willen gaan.
Greetings,
Glodenox
Re: Station onder luchthaven Charleroi
Een probleem voor de luchthaven van CRL kan zijn, dat er maar een paar kleine operatoren actief zijn & één hele grote.
Zodra men hen tegen hun schenen schopt, zullen die mannen van Ryanair hun conclussies trekken.
Zie maar wat de 2è grootste luchthaven Shannon in hun eigen thuisland overkomt.
Te hoge landingstax'en? Op slag werden daar vliegtuigen 'weggeplukt' en op andere basissen ondergebracht.
Tal van verbindingen op Shannon werden geschrapt. Probeer nu maar eens vanuit de Benelux rechtstreeks op Shannon te vliegen.
Al zou het best goed zijn voor de Vlaamse reizigers, mocht er een luchthavenverbinding per spoor komen.
Huidige reistijden nu met Ryanair boven onze streek tot aankomst CRL: 15 min.
wagen: anderhalf uur
Met de trein & TEC bus: meer dan 3u.
Zodra men hen tegen hun schenen schopt, zullen die mannen van Ryanair hun conclussies trekken.
Zie maar wat de 2è grootste luchthaven Shannon in hun eigen thuisland overkomt.
Te hoge landingstax'en? Op slag werden daar vliegtuigen 'weggeplukt' en op andere basissen ondergebracht.
Tal van verbindingen op Shannon werden geschrapt. Probeer nu maar eens vanuit de Benelux rechtstreeks op Shannon te vliegen.
Al zou het best goed zijn voor de Vlaamse reizigers, mocht er een luchthavenverbinding per spoor komen.
Huidige reistijden nu met Ryanair boven onze streek tot aankomst CRL: 15 min.
wagen: anderhalf uur
Met de trein & TEC bus: meer dan 3u.
Re: Station onder luchthaven Charleroi
Maar dat station bij de luchthaven moet toch ook deel uitmaken van een nieuwe Waalse spoorwegas, of is die ondertussen al afgeserveerd?
Re: Station onder luchthaven Charleroi
Net door die onzekere toekomst zou ik gaan voor een tramverbinding en niet voor een dure treinceltjan schreef:Een probleem voor de luchthaven van CRL kan zijn, dat er maar een paar kleine operatoren actief zijn & één hele grote.
Zodra men hen tegen hun schenen schopt, zullen die mannen van Ryanair hun conclussies trekken.

Re: Station onder luchthaven Charleroi
Ik zie Charleroi ook alleen nog maar groeien, zelfs mocht RyanAir er vertrekken. Zolang luchtvaart zo belangrijk blijft, heeft Brussel een luchthaven nodig, en op Zaventem is de plaats om uit te breiden heel beperkt, integendeel, de druk om in te krimpen groeit vanwege de buurtbewoners (mensen met doorgaans diepe zakken en goede vrienden).
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Station onder luchthaven Charleroi
De huidige capaciteit van Zaventem is lang niet volledig gebruikt, er zijn bv. bijna geen langeafstandsvluchten na de middag. Maar zolang er brandstof is zal het luchtvervoer blijven groeien, en zolang Vlaanderen zich tegen de luchtvaart blijft afzetten zal die groei naar Wallonië blijven gaan. Zie maar hoe ze hebben toegestaan dat de luchtvrachtactiviteit in Oostende op sterven na dood is, terwijl ze floreert in Bierset bij Luik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.