Gisteren dan eindelijk, EINDELIJK weer eens een fatsoenlijke hobbyronde kunnen maken. Het betrof een excursie met de NVBS naar de bruinkoolmijnen ten noordwesten van Köln. In alle vroegte verzamelde zich het gezelschap in Venlo, alwaar één of andere hersenloze Prorail-randdebiel bedacht heeft dat je eerst via een hoge voetgangersbrug het station uit moet en helemaal door het, overigens half dichtgespijkerde, gebouw moet lopen, om vervolgens natuurlijk je trein te missen. Gelukkig was ik een uur eerder van huis gegaan. Ik zag de dag prijzen dat dat ****bedrijf opgeheven wordt. Enfin, genoeg geklaagd. Er werd met de klassieke n-Wagen gependeld tussen Venlo en Kaldenkirchen, waar we gauw vlug snel moesten overstappen op een FLIRT van de Eurobahn. Aangekomen in Mönchengladbach konden we plaats nemen in de Uerdinger Schienenbusse van de Köln-Bonner Eisenbahn Freunde (KBEF).

Daarmee werd via Rheydt en Grevenbroich koers gezet naar de dagbouwmijn in Garzweiler, alwaar een fotostop gepland was. Aangekomen bij de aansluiting vlak voordat we de mijn binnen zouden rijden, bleek dat er geen rails meer lagen

Geen fotostop in Garzweiler dus. Wel een aantal acht-assige kolenwagens en de ENIGE RWE-loc die we de hele dag te zien kregen. Ook hier had ik wel wat meer van gehoopt.

Over de Nord-Süd-Bahn reden we vervolgens helemaal naar het eindpunt, waarbij we hoog over de lijn Aachen - Köln reden. Hier passeert net een RegionalExpress richting Köln, zojuist vertrokken uit Horrem.

Bij Berrenrath verlieten we de Nord-Süd-Bahn om via Brühl naar Wesseling te rijden. In Wesseling is een werkplaats en een klein museumpje van de KBEF. Aldaar was gezorgd voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd.

Tevens bestond de gelegenheid de excursietrein samen met een armsein te fotograferen, en het museum te bezoeken. In het museum viel me één prent op, over Formule 1-race-stoomlocomotieven (WTF?

)

Vanuit Wesseling werd weer koers gezet naar het noorden, naar de haven van Niehl. Hier draait iemand even een shaggie terwijl een aantal belangrijke functionarissen bezig zijn om toegang te krijgen tot het RWE-net.

In het Kölner Stadtwald vond dan eindelijk de eerste fotostop van de dag plaats. Allereerst het gebruikelijke gestruin en geschreeuw

En vervolgens mijn enige foto met (bijna) niemand erop. Het traject door het Kölner Stadtwald is sinds enkele jaren één van de weinige spoortrajecten die onder monumentenzorg staan, naar ik begreep.

In de haven van Niehl, ten noorden van Köln, werd vervolgens nog een fotostop gehouden. Nou ja, voor de poorten van de haven van Niehl, want de boel blijkt zaterdagsmiddags om 14:15 op slot te gaan... Ik vond het wel een mooi moment om binnen te blijven en een foto van de stuurtafel van zo'n Schienenbus te maken.

De rit terug naar Mönchengladbach geschiedde onder toeziend oog van deze typische Duitser (overigens een hele aardige kerel die voor € 1,50 per flesje koud bier aan boord had bijvoorbeeld)

In Mönchengladbach namen we afscheid van de Schienenbusse van de KBEF, hier geflankeerd door een Rurtalbahnsprintertje naar Dalheim.

Gelukkig hadden we bijna een uur overstaptijd, die prima gebruikt kon worden voor het diner en wat spotwerk.

Resteert nog de oogst:

Ik heb me ondanks alles toch wel prima vermaakt