Hebben die bieptonen (5 keer biepen) bij een AM96 een bepaald nut? Vandaag hoorde ik het blijkbaar weer toen het stel richting FN plots stopte bij het uitrijden van FGSP...
1607 schreef:is dat niet de Tb die met de tbg een klapke wil doen?
Dat dacht ik ook, de laatste keer dat ik het hoorde was enkele weken gelden in de IC naar Oostende bij vertrek in Antwerpen-Centraal. Enige tijd na die bieptonen riep de tbg af dat wegens technische problemen aan de locomotief de trein niet kon vertrekken. Uiteindelijk is hij dan met ongeveer een tien minuten vertraging vertrokken.
als het 5 tonen zijn is het de bestuurder die de treinbegeleider wil spreken, die kan via de intercom of gewoon door tot in de stuurpost te gaan.
als het de hulp knop is dan blijft de toon afgaan tot de treinbegeleider deze uitzit in het rijtuig waar deze is geactiveerd (hij kan deze in tussentijd al uitzetten, maar komt vanzelf terug in dienst tot in het juiste rijtuig )
Is er dan ook geen andere bieptoon die de TBG gebruikt om zijn collega TBG op te roepen, en dan die twee samen een klappeke doen met elkaar of vergis ik mij?? .
260689 schreef:Is er dan ook geen andere bieptoon die de TBG gebruikt om zijn collega TBG op te roepen, en dan die twee samen een klappeke doen met elkaar of vergis ik mij?? .
die bieptoon kan de passagier niet horen, de radio zegt in de stuurpost effe kort piep en dan hoort de bestuurder op slag de treinchef spreken, de treinbegeleider is namelijk vrij zeker da de bestuurder bij de radio is, zeker als de trein al aan het rijden is
260689 schreef:Is er dan ook geen andere bieptoon die de TBG gebruikt om zijn collega TBG op te roepen, en dan die twee samen een klappeke doen met elkaar of vergis ik mij?? .
die bieptoon kan de passagier niet horen, de radio zegt in de stuurpost effe kort piep en dan hoort de bestuurder op slag de treinchef spreken, de treinbegeleider is namelijk vrij zeker da de bestuurder bij de radio is, zeker als de trein al aan het rijden is
Er zijn eigenlijk drie verschillende 'biep'-tonen in het moderne materieel... Eentje die je hoort als de TB de TBG oproept, een andere dat de TBG zijn collega oproept. En dan is er nog een die veel luider en 'irritanter' is, deze hoor je als de 'assistence'-knop wordt ingedrukt, het brandalarm afgaat of als de noodrem bediend werd.
Wat ik mij eigenlijk afvroeg, wat gebeurt er eigenlijk als je op het brandalarm drukt? Ook een noodremming?
Ik vind het wel vreemd dat het bij de 41 nog niet vaak gebeurd is dat iemand per ongeluk daarop gedrukt heeft, want bij de buitenste deuren staat dat tegen de kant bij het uitstappen, en die deuren zijn al zo smal, als ge dan ne rugzak hebt kunt ge daar makkelijk tegenbotsen.
Nop, een noodremming is niet altijd de beste oplossing hé, soms kan je beter doorrijden tot een station... bij een brandalarm valt enkel de airco uit en de tonen worden weergegeven.
Dat van die knoppen op het opstapplatform... dat is meestal dan ook de oorzaak van het afgaan van het brandalarm, heb nog geen enkele oorzaak geweten (maar goed ook misschien)