Mijn heenreis:
IC 1831 Berchem 09:53 - Gent-Dampoort 10:32 (AM96 n°547)
L 760 Gent-Dmp 10:36 - Eeklo 11:01 (MW41 n°4149)
<onderbreking>
stoomtrein Eeklo 12:15 - Maldegem 12:50
Aangekomen in Eeklo met de reguliere L-trein wou ik graag de speciale stoomtrein fotograferen tijdens de rit, en daarna zelf naar Maldegem reizen. Er was echter kennelijk één en ander aan de hand met de stoomloc, andere forummers weten wellicht meer. Ik zag alleszins mannen extra smeervet pappen. Ik heb er ook even (tijdens de hevigste regen) in het zaaltje naast de spoorweg de beurs bezocht, maar ik heb niks gekocht en na een sanitair bezoek ben ik er vertrokken.
Op het stuk tussen Eeklo en Maldegem verviel het 'speciaal statuut' van deze trein, dus ging ik ook mee. Mijn ticket met entree kocht ik voor €10 in de trein.
In Maldegem heb ik dan een braadworst gegeten (het heeft gesmaakt), de modelbouwtentoonstellingen bezocht, en de nieuwe NMBS-film gekeken in het Cinemarijtuig.
Terugreis:
Bus 87 Maldegem Station 13:38 - Aalter Station 14:00+3'
IC 1813 Aalter 14:06 - Antwerpen-Berchem 15:07
Daarna had ik (terecht, onterecht, blablabla) sterk het gevoel dat ik het boeltje wel gezien had, en heb ik om 13:38 bus 87 richting Deinze genomen tot aan het station van Aalter. Daar komt de bus normaal gezien aan om 14:00, en IC 1813 vertrok normaal gezien om 14:06. Er is dus niet veel nodig om de correspondentie te verknallen. De bus kwam dan ook met vertraging aan (om 14:03, geloof ik), en die vertraging werd vooral veroorzaakt door een koppel dat in Knesselare opstapte en net als mij naar Aalter moest, en dat niet met gepast geld kon betalen, maar ik trok meteen een spurt naar de reizigerstunnel, waar het gedreun van een voorbijrijdende trein reeds weerklonk, en bovendien wist ik niet naar welk perron ik op moest. Ik stoof de trap op naar spoor 2, en ik haalde de trein moeiteloos. Ik zat al lekker geïnstalleerd in een vierzit van de bijna lege AM96 toen ik hetzelfde koppel nà het sluiten der deuren op het perron zag verschijnen, ik zag hen nog naar achter rennen, maar hoogstwaarschijnlijk hebben zij op de volgende trein moeten wachten. Entiteit Oost-Vlaanderen zou de dienstregeling van de 87 op zon- en feestdag toch wel 5 minuutjes mogen vervroegen, dit is in mijn ogen een kostbare aansluiting.
Daarnaast stonden er in Aalter een hele reeks lege autowagons geparkeerd.
In Lokeren werd er omgeroepen dat de L-trein tussen Lokeren en Sint-Niklaas afgeschaft was, en dat onze trein bijkomend zou stoppen in Sinaai en Belsele, en daarna in Sint-Niklaas correspondentie zou geven op de L-trein. Dit had tot gevolg dat Sint-Niklaas en Beveren(Waas) met 5' vertraging werden bediend, maar als ik RailTime mag geloven was die vertraging in Berchem reeds ingehaald.
In Eeklo: