Vervolg van mijn interrail-reis in mei...
(eerste deel zie : http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=7457)
Na een onderbreking van de reis door een weekje werken en thuiszitten kon ik er op zaterdag 22 mei weer op uit.
Mijn aanvankelijk plan was om met de ICE te vertrekken vanaf Brussel. Maar uiteindelijk kies ik voor een verplaatsing met de wagen tot het station van Siegburg/Bonn (waar hij voor 25 € een week in de parkeergarage kan staan). Hiervoor zijn verschillende redenen :
- De loketbediende bij wie ik één dag eerder probeer een ticket Brussel-Aachen Süd te kopen met Interrailkorting weigert pertinent me dat biljet te verkopen ; hij beweert dat biljetten met die korting enkel kunnen verkregen worden indien simultaan met de Interrailpas gevraagd.
- Door te drukke andere werkzaamheden kon ik het alleen in dat station gaan proberen.
- Er zijn werken tussen Aachen en Köln waardoor de ICE nog vroeger uit Brussel Noord vertrekt (06u52). Dit betekent opstaan om 06u. De oplossing met de wagen geeft meer nachtrust.
- De laatste trein vanuit Köln naar België vertrekt al om 19.43 vanaf Köln. Door de wagen in Siegburg/Bonn te zetten kan ik de laatste dag later en flexibeler terugkeren.
- Indien ik mijn wagen tijdens mijn afwezigheid in mijn Brusselse straat laat staan loop ik steeds het risico dat hij gesleept wordt omdat er plots een parkeerverbod is wegens een verhuis of zo. Dat is ook de reden waarom ik hem tijdens mijn eerste reis in Dinant achterliet.
- Niet onbelangrijk : in mijn specifieke situatie kost de verplaatsing met de wagen mij helemaal niets.
- Meer in het algemeen : ik vind het regelrechte pesterij dat interrailkaarthouders in hun eigen land niet mogen reizen. Wij als Belgen in ons kleine land zijn hierdoor nog niet te erg gestraft, maar de Duitser uit Hamburg die naar Zuid-Europa wil gaan interrailen krijgt een zware rekening erbovenop.
Siegburg/Bonn 10:42 - München Hbf 15:05 (ICE623)
München Hbf 15:27 - Wien West 19:40 (Railjet 69)
De afstand tot Siegburg had ik een beetje onderschat, ik heb dus geluk dat mijn eerste trein van de dag een beetje vertraging had.

Ik neem plaats in de lounge achteraan zodat ik tussen Frankfurt en München over de schouders van de machinist zal kunnen meekijken.
Tot Frankfurt rijdt de ICE als "stoptrein" (Montabaur, Limburg,...), vanaf Frankfurt gaat het dan met stops enkel in Aschaffenburg, Wurzburg en Nürnberg naar München.
Vanuit de lounge is goed te zien hoe de hogesnelheidslijn tussen Köln en Frankfurt over soms erg pittige hellingen loopt. Daarnaast kon ik tussen Frankfurt en Munchen goed volgen hoe de ICE afwisselend klassieke lijnen en hogesnelheidslijnen gebruikt.
Door werken allerhande wordt de vertraging nooit echt goed gemaakt. Tegen dat we in Wurzburg zijn is het zelfs opgelopen tot een halfuur en moet ik me zorgen maken over mijn aansluiting op de Railjet. Tussen Nurnberg en Munchen wordt dan toch een kwartier goedgemaakt, denk dat er op de hogesnelheidslijn tussen Nurnberg en Ingolstadt iets harder gereden werd dan gewoonlijk.
Aankomst in Munchen tegen 15u20, het is nog steeds Grundig die de reiziger hier welkom heet.

Slechts enkele minuten tijd voor de overstap op de Railjet, toch snel enkele foto's (dit treintype is voor mij een premiere).

Op vele fora heb ik slechte commentaren gelezen over Railjet... Ik kan me hier absoluut niet bij aansluiten.
Het enige minpuntje dat ik ze kan aanwrijven is dat ze pijnlijk veel op een vliegtuig willen lijken. Dit komt zelfs in het woordgebruik van de aankondigingen naar boven. Er wordt bijvoorbeeld gezegd "this is our approach to Salzburg Hbf"... in plaats van het veel normalere "we will shortly be arriving at Salzburg Hbf".
Toch ben ik voor de rest uiterst positief : frequente bediening door de minibar, bistro met een goed en niet overdreven duur aanbod, beeldschermen met GPS-achtige beelden van de precieze plaats waar de trein zich bevindt (of met informatie over aansluitende treinen bij het naderen van een halte), ruimtegevoel,...
En bovendien zonder supplement voor Interrailers !

Tijdige aankomst in Wien Westbahnhof, station nog steeds in volle ombouw, ik heb de nodige moeite om de juiste uitgang te vinden.
Overnachten doe ik in Hotel Fürstenhof aan de overkant van de straat, 43 EUR voor een single met douche en WC op de gang.
Groeten,
Bart W