Voor uw informatie: de Lillobrug in het Antwerpse havengebied is een aantal dagen buiten dienst door een technisch probleem. Verwacht t/m donderdagmiddag 16:00 as. gaat daarom al het verkeer dat normaal die brug gebruikt nu via lijn 11 en om de BASF heen en dan over de bruggen van de Zandvlietsluis en Berendrechtsluis.naar Oudendijk of Kanaaldok bestemmingen.
(bron: mededeling aan fietsers en ander wegverkeer zoals uitgehangen op het mededelingenbord bij de slagbomen aan oostelijke oprit.)
Dat betekent dat het schutten van schepen in de twee sluizen niet zoals anders onafhankelijk van elkaar gebeurt: om spoorverkeer mogelijk te maken moeten er tegelijkertijd twee in elkaars verlengde liggende bruggen toegankelijk zijn, hetzij aan de rivierzijde, hetzij aan de zijde van het Kanaaldok. In tegenstelling tot auto’s kunnen de treinen niet zig-zag de ene sluis aan de westzijde nemen en de tweede sluis over de oostelijke brug.oversteken.
Om de bezetting van de bruggen door spoorvervoer in deze situatie zoveel mogelijk te beperken worden soms combinaties gemaakt: bijvoorbeeld wordt een losrijdende loc vooraan een ander konvooi bijgeplaatst.
Naast hinder voor scheepvaart en wegverkeer zijn er vooral lange wachttijden voor dit spoorverkeer!
Treinen via Zandvliet- en Berendrechtsluizen
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Treinen via Zandvliet- en Berendrechtsluizen
De Lillobrug was vorige week wegens werkzaamheden onvoorzien buiten dienst.
Morgen en overmorgen zal de brug “gedeeltelijk" (?) buiten dienst worden gesteld.
Eind september, begin oktober zal de brug opnieuw enkele weken buiten dienst gaan omwille van herstellingswerkzaamheden.
Hou desgewenst deze bron in de gaten: http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/80/8 ... 1OTMw.html
Morgen en overmorgen zal de brug “gedeeltelijk" (?) buiten dienst worden gesteld.
Eind september, begin oktober zal de brug opnieuw enkele weken buiten dienst gaan omwille van herstellingswerkzaamheden.
Hou desgewenst deze bron in de gaten: http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/80/8 ... 1OTMw.html
Re: Treinen via Zandvliet- en Berendrechtsluizen
Stond erbij wat ik als fietser moet doen ? is er alternatief transport geregeld ?Bordensteker schreef: (bron: mededeling aan fietsers en ander wegverkeer zoals uitgehangen op het mededelingenbord bij de slagbomen aan oostelijke oprit.)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Treinen via Zandvliet- en Berendrechtsluizen
Dat was dus begin juni, en voorzover ik me dat nu nog kan herinneren: nee, niets over gelezen.
Bordenlezer (steekproefsgewijs!)
Bordenlezer (steekproefsgewijs!)
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Treinen via Zandvliet- en Berendrechtsluizen
Inmiddels is de eerder aangekondigde langdurige buitendienststelling van de Lillobrug begonnen – en dus is er ook weer treinverkeer via de alternatieve route over de bruggen van de twee grote sluizen, waar normaal eigenlijk nooit treinen komen.
Een en ander zal duren tot 23 november 2010.
Bron: http://www.havenvanantwerpen.be/portal/ ... lobrug.pdf
Vandaag reed er een leuke combinatie om het aantal oversteken te beperken: een 77, vier wagens, nog een 77, en daarachter ruim 500 meter containertrein. Eens over de sluizen werd de trein weer gesplitst.
Een en ander zal duren tot 23 november 2010.
Bron: http://www.havenvanantwerpen.be/portal/ ... lobrug.pdf
Vandaag reed er een leuke combinatie om het aantal oversteken te beperken: een 77, vier wagens, nog een 77, en daarachter ruim 500 meter containertrein. Eens over de sluizen werd de trein weer gesplitst.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Treinen via Zandvliet- en Berendrechtsluizen
Wegens werken aan de Lillobrug rijdt het spoorverkeer naar en van de bestemmingen aan de westzijde van het Kanaaldok dezer dagen weer via de alternatieve route over de Zandvliet- en Berendrechtsluizen. Dit is verwacht ongeveer tot en met vrijdag 1 juli; de actuele einddatum hangt af van de voortgang der werkzaamheden.
Tijdens de Vlaamse Havendag op zaterdag 25 juni zal de Lillobrug overigens wel beschikbaar zijn voor fietsers, op de normale bewegingen ten behoeve van de scheepvaart na.
Tijdens de Vlaamse Havendag op zaterdag 25 juni zal de Lillobrug overigens wel beschikbaar zijn voor fietsers, op de normale bewegingen ten behoeve van de scheepvaart na.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Treinen via Zandvliet- en Berendrechtsluizen
Nieuwe melding:
De komende drie weken (maandag 5 tem vrijdag 23 september 2011) is de Lillobrug wegens reparatie en onderhoud weer gesloten voor landverkeer.
De treinen naar de Europa-terminal en de industrie-aansluitingen op de westoever van het Kanaaldok moeten daarom de komende drie weken weer over de bruggen van de Zandvliet- en Berendrechtsluizen geleid worden.
Zie in de eerdere berichten hierboven meer bijzonderheden over de gevolgen voor het treinverkeer.
Bron: melding op de homepage van http://www.havenvanantwerpen.be/
De komende drie weken (maandag 5 tem vrijdag 23 september 2011) is de Lillobrug wegens reparatie en onderhoud weer gesloten voor landverkeer.
De treinen naar de Europa-terminal en de industrie-aansluitingen op de westoever van het Kanaaldok moeten daarom de komende drie weken weer over de bruggen van de Zandvliet- en Berendrechtsluizen geleid worden.
Zie in de eerdere berichten hierboven meer bijzonderheden over de gevolgen voor het treinverkeer.
Bron: melding op de homepage van http://www.havenvanantwerpen.be/
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Treinen via Zandvliet- en Berendrechtsluizen
Lillobrug dinsdag en woensdag buiten dienst.
De Lillobrug is niet beschikbaar voor wegverkeer en spoorverkeer van dinsdag 27 aug 08 uur t/m woensdag 28 aug 18 uur.
http://www.portofantwerp.com/nl/news/li ... ustus-2013
Opgemerkt zij dat één van de rivierzijde bruggen over de grote sluizen (de Oudendijkbrug) langdurig in onderhoud is (nog enkele maanden ingepakt in steigers rechtopstaand). Dan wordt het dus voor treinverkeer naar Kanaaldokbestemmingen en Oudendijk waarschijnlijk lang wachten voordat de beide bruggen aan de Kanaaldokzijde een keer tegelijk plat liggen ...
Terzijde kan hier worden opgemerkt dat het noordelijke spoor over de Lillobrug sinds enkele weken en tot nader bericht sowieso buiten dienst gesteld is.
Sporen zakken altijd iets weg wanneer er een trein overheen rijdt, en je moet het ballastbed dus af en toe ‘herpakken’. Maar in geval van "straatspoor" kun je niet van tijd tot tijd even een stopmachine er overheen sturen om het ballastbed te verdichten. Het asfalt wegdek tussen en naast de spoorstaven van het noordelijke spoor is door het bewegen van de plaatselijk minder goed ondersteunde spoorweg hier en daar nogal beschadigd geraakt, vooral het gedeelte op de aarden spoordijk voor en ná de betonnen aanbruggen. Wellicht speelt hier een rol dat de treinen met de hoogste aslasten hier meestal die met geladen ketelwagens zijn, en die rijden doorgaans over dat noordelijke spoor richting Antwerpen Noord.
Alle treinverkeer rijdt zodoende nu al enkele weken enkelsporig over deze brug, met langere wachttijden als gevolg. En het lijkt niet iets wat je in die krap twee dagen buitendienststelling meteen ook even aanpakt.
De Lillobrug is niet beschikbaar voor wegverkeer en spoorverkeer van dinsdag 27 aug 08 uur t/m woensdag 28 aug 18 uur.
http://www.portofantwerp.com/nl/news/li ... ustus-2013
Opgemerkt zij dat één van de rivierzijde bruggen over de grote sluizen (de Oudendijkbrug) langdurig in onderhoud is (nog enkele maanden ingepakt in steigers rechtopstaand). Dan wordt het dus voor treinverkeer naar Kanaaldokbestemmingen en Oudendijk waarschijnlijk lang wachten voordat de beide bruggen aan de Kanaaldokzijde een keer tegelijk plat liggen ...
Terzijde kan hier worden opgemerkt dat het noordelijke spoor over de Lillobrug sinds enkele weken en tot nader bericht sowieso buiten dienst gesteld is.
Sporen zakken altijd iets weg wanneer er een trein overheen rijdt, en je moet het ballastbed dus af en toe ‘herpakken’. Maar in geval van "straatspoor" kun je niet van tijd tot tijd even een stopmachine er overheen sturen om het ballastbed te verdichten. Het asfalt wegdek tussen en naast de spoorstaven van het noordelijke spoor is door het bewegen van de plaatselijk minder goed ondersteunde spoorweg hier en daar nogal beschadigd geraakt, vooral het gedeelte op de aarden spoordijk voor en ná de betonnen aanbruggen. Wellicht speelt hier een rol dat de treinen met de hoogste aslasten hier meestal die met geladen ketelwagens zijn, en die rijden doorgaans over dat noordelijke spoor richting Antwerpen Noord.
Alle treinverkeer rijdt zodoende nu al enkele weken enkelsporig over deze brug, met langere wachttijden als gevolg. En het lijkt niet iets wat je in die krap twee dagen buitendienststelling meteen ook even aanpakt.