Alle tips zijn welkom

Daar kan ik, uit eigen ervaring, toch mijn bedenkingen bij maken. Ik heb een Nikon Coolpix met 5.0 megapixels, die helaas maar al te vaak onduidelijke of bewogen foto's maakt, zeker bij opname van rijdende treinen. Bovendien lukt hij bij schemering zelfs vaak al niet meer om nog een scherpe foto te maken van een stilstaande trein, laat staan in het donker. Ik ben - voor alle duidelijkheid - een leek op vlak van fotografie, dus ik heb geen idee waar het probleem precies schuilt. Heeft het aantal megapixels eigenlijk een rechtstreekse invloed op het feit dat de beelden wazig zijn? Of zou het toch aan de fotograaf liggen?Tegenwoordig kan je met elk basistoestel al mooie foto's maken.
Vanaf dat ze 5 megapixels hebben is dit al ruim voldoende!
Ik gebruik nog een basistoestel, een HP photosmart 927 (nog aan het sparen voor reflexcameraMolenbruch Y. schreef:Daar kan ik, uit eigen ervaring, toch mijn bedenkingen bij maken. Ik heb een Nikon Coolpix met 5.0 megapixels, die helaas maar al te vaak onduidelijke of bewogen foto's maakt, zeker bij opname van rijdende treinen. Bovendien lukt hij bij schemering zelfs vaak al niet meer om nog een scherpe foto te maken van een stilstaande trein, laat staan in het donker. Ik ben - voor alle duidelijkheid - een leek op vlak van fotografie, dus ik heb geen idee waar het probleem precies schuilt. Heeft het aantal megapixels eigenlijk een rechtstreekse invloed op het feit dat de beelden wazig zijn? Of zou het toch aan de fotograaf liggen?Tegenwoordig kan je met elk basistoestel al mooie foto's maken.
Vanaf dat ze 5 megapixels hebben is dit al ruim voldoende!![]()
Groeten,
Ik had al een op het oog, Olympus Pen E-P1 in white + silver 17mm f/2.8 lens + VF1 viewfinderSteven schreef:je hebt deels het aantal pixels
je hebt de afmeting van de sensor (bepaald de prijs enorm)
je hebt de lenzen (kan je ook veel geld aan geven).
Pro. reflexcamera hebben een full frame sensor (even groot als een negatief van een klassiek fototoestel) die bijgevolg de beste instelmogelijkheden geeft bij foto's overdag en nacht. Daar deze sensor zo groot is, is de prijs dat ook. De compacte camera's hebben een hele kleine sensor die dus minder gevoelig is.
Hoe beter de kwaliteit van het glas van een lens is hoe duurder de lens zal worden.
Mij werd dit in de zaak aangeboden Olympus Pen E-P1 in white + silver 17mm f/2.8 lens + VF1 viewfinderMolenbruch Y. schreef:Men heeft mij een tijdje geleden onderstaand toestel aangeraden qua prijs-kwaliteitverhouding.
http://www.panasonic.be/html/nl_BE/Prod ... kInfo=true
Iemand ervaring mee?
Groeten,
zeker bedankt!trainfreak schreef:Het aantal pixels zorgt toch gewoon voor de kwaliteit en de grootte van de foto's?
Een toestel met 12 MP zal grotere foto's kunnen aanleveren (vb posters) dan een toestel van 5 MP.
Van de wazige foto's had ik vroeger ook last van.
Op de standaard automatische stand heb je dat bijna altijd. Vanaf dat het begint te schemeren heb je een hoge sluitersnelheid nodig, bij de goedkopere compacttoestellen gaat dit niet meer, hetzelfde bij hoge snelheden van de trein.
Ik heb jaren gewerkt met een toestel van 5 MP, maar dat had ook de mogelijkheid om manueel te fotograferen, dan moest je zelf alles instellen.
Daarna werd het eentje van 8 MP, en nu eentje van 12 MP.
Ik heb soms nog altijd wazige foto's, zeker bij slechter weer.
Het is altijd wel geven en nemen.
Wil je een relatief goedkoop toestel dan ga je relatief gezien vaak slechtere foto's hebben dan een relatief duurder toestel.
De (file)grootte wel, de kwaliteit niet echt. Het aantal pixels bepaalt de resolutie (het aantal puntjes) van de resulterende file op je computer, maar "de ene pixel is de andere niet".trainfreak schreef:Het aantal pixels zorgt toch gewoon voor de kwaliteit en de grootte van de foto's?
Dat klopt, maar je mag hieruit niet besluiten dat je per se een duur toestel moet hebben. Zelfs met een beperkt toestel kan je heel veel, als je jezelf de tijd geeft om er mee te leren omgaan.trainfreak schreef:Wil je een relatief goedkoop toestel dan ga je relatief gezien vaak slechtere foto's hebben dan een relatief duurder toestel.