Twee koperdiefstallen per dag bij het spoor
23 juni 2010
De NMBS was in de maand mei meer dan twee keer per dag het slachtoffer van koperdieven. Dat leidt tot extra vertragingen en veiligheidsproblemen. Toch schaft de regering net nu de verplichte identificatie van metaalverkopers af, een maatregel die erg succesvol bleek in de strijd tegen de koperdiefstallen.
Het aantal koperdiefstallen bij de Belgische spoorwegen is de afgelopen maanden opnieuw spectaculair gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de NMBS Holding. In vergelijking met de eerste vijf maanden van vorig jaar is er zelfs sprake van een verdubbeling. In de maand mei hadden koperdieven het maar liefst 72 keer op de NMBS gemunt, wat neerkomt op meer dan twee diefstallen per dag. "Het overgrote deel van die diefstallen gebeurt bovendien langs de spoorlijnen en heeft dus gevolgen voor het treinverkeer", zegt Leen Uytterhoeven, woordvoerster van NMBS Holding.
Koperdiefstal is een groot probleem voor de spoorwegen. In 2007 en 2008 werden om die reden 250 treinen afgeschaft. Het zorgt ook voor veiligheidsproblemen. Vorig jaar brandde het seinhuis van Herentals af na een koperdiefstal. Gevolg: 4.000 treinen geschrapt. Het fenomeen jaagt de spoorwegen ook op kosten: de NMBS is begonnen met het vervangen van het koper door - veel duurdere - glasvezel.
Nochtans leek het sinds vorig jaar de goede kant uit te gaan. Tekende de NMBS in 2008 nog 509 koperdiefstallen op, dan zakte dat aantal in 2009 tot 290. In heel het land daalde het aantal metaaldiefstallen van 3.500 in 2008 tot 1.500 in 2009. Nadat een felle stijging van de koperprijzen het goedje erg gegeerd had gemaakt bij professionele dievenbendes, hadden enkele prijsdalingen voor een afname van het misdaadfenomeen gezorgd. Maar ook een strenger optreden van politiediensten en parketten zorgde voor een ontradend effect.
Daarnaast bleek een maatregel die minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) en zijn partijgenoot en toenmalige collega van Binnenlandse Zaken Guido De Padt begin 2009 invoerden, erg succesvol. Schroothandelaars werden verplicht om elke aankoop van metaal voor meer dan 1.000 euro aan de verkoper te betalen met een overschrijving of cheque. Enkel kleinere aankopen mochten nog cash betaald worden én alleen als de verkoper zich kon identificeren. Die aanpak resulteerde in een forse daling van het aantal koperdiefstallen.
Toch zag de regering zich, na een klacht van een schroothandelaar bij de Raad van State, onlangs genoodzaakt om het ministerieel besluit wegens een gebrekkige juridische basis in te trekken. Wel werd afgesproken om de verplichting snel via een KB wettelijk te verankeren. De vroegtijdige val van de regering stak daar een stokje voor.
Daardoor dreigt er een vacuüm te ontstaan waarin koperdieven opnieuw ongecontroleerd hun gestolen waar bij de schroothandelaars kwijt kunnen. Zeker nu de prijs van koper opnieuw stijgt, vreest men bij de NMBS een verdere toename van het aantal diefstallen. "Wij bereiden een dossier voor om de herinvoering van het ministerieel besluit te vragen", zegt Leen Uytterhoeven.
Maar ook bij de Confederatie van de Belgische recuperatie (COBEREC), de belangenorganisatie van de schroothandelaars en destijds vragende partij voor de invoering ervan, is men ontevreden over de (tijdelijke) afschaffing van de maatregel. "Dit is zeer jammer. Naar verluidt ligt het wetsvoorstel voor de herinvoering klaar, maar daarvoor is het wachten op een nieuwe regering", aldus directeur Jan Vermoesen. (Thomas Mels en Lotte Beckers).
Bron: De Morgen
Twee koperdiefstallen per dag bij het spoo
Re: Twee koperdiefstallen per dag bij het spoo
Koperdiefstal bij NMBS stijgt met 129 procent in 2010
04/08/10 17u54
De diefstal van koper bij de infrastructuur van de NMBS is in 2010 met 129 procent gestegen in vergelijking met 2009. Dat blijkt uit een berekening die de spoorwegmaatschappij vandaag bekendmaakte.
De oorzaken liggen volgens de NMBS in de prijsstijging van het koper in combinatie met de afschaffing van de regelgeving die het verkopen van koper moeilijker maakte. De spoormaatschappij kondigt verschillende maatregelen aan om het aantal diefstallen naar beneden te halen.
De diefstallen hebben geen invloed op de veiligheid van de reizigers, verzekert de NMBS. De spoorwegarbeiders lopen daarentegen wel meer risico omdat het koper gebruikt wordt voor de aarding.
Vertragingen
De reizigers ondervinden wel hinder op het vlak van vertragingen. Zo is het aantal minuten vertraging veroorzaakt door de diefstallen gestegen van 10.000 in 2009 tot 15.000 in 2010.
De NMBS vraagt dat de zogenaamde regelgeving Van Quickenborne, die de verkoop van koper bemoeilijkt, weer van kracht wordt en ook wordt uitgebreid. Door deze maatregel, die in juni werd afgeschaft, konden de verkopers worden geïdentificeerd en was er een verplichting om een certificaat van oorsprong te tonen.
De NMBS rekent ook op een versterking van de controle bij schroothandelaars. De maatschappij wil ook contact opnemen met de parketten en procureurs om de wetgeving strenger te maken. Voorts zal het aantal camera's en patrouilles van Securail verhoogd worden. Volgens de maatschappij zal ze gebruik kunnen maken van de helikopters van de federale politie om het netwerk te bewaken.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 2010.dhtml
04/08/10 17u54
De diefstal van koper bij de infrastructuur van de NMBS is in 2010 met 129 procent gestegen in vergelijking met 2009. Dat blijkt uit een berekening die de spoorwegmaatschappij vandaag bekendmaakte.
De oorzaken liggen volgens de NMBS in de prijsstijging van het koper in combinatie met de afschaffing van de regelgeving die het verkopen van koper moeilijker maakte. De spoormaatschappij kondigt verschillende maatregelen aan om het aantal diefstallen naar beneden te halen.
De diefstallen hebben geen invloed op de veiligheid van de reizigers, verzekert de NMBS. De spoorwegarbeiders lopen daarentegen wel meer risico omdat het koper gebruikt wordt voor de aarding.
Vertragingen
De reizigers ondervinden wel hinder op het vlak van vertragingen. Zo is het aantal minuten vertraging veroorzaakt door de diefstallen gestegen van 10.000 in 2009 tot 15.000 in 2010.
De NMBS vraagt dat de zogenaamde regelgeving Van Quickenborne, die de verkoop van koper bemoeilijkt, weer van kracht wordt en ook wordt uitgebreid. Door deze maatregel, die in juni werd afgeschaft, konden de verkopers worden geïdentificeerd en was er een verplichting om een certificaat van oorsprong te tonen.
De NMBS rekent ook op een versterking van de controle bij schroothandelaars. De maatschappij wil ook contact opnemen met de parketten en procureurs om de wetgeving strenger te maken. Voorts zal het aantal camera's en patrouilles van Securail verhoogd worden. Volgens de maatschappij zal ze gebruik kunnen maken van de helikopters van de federale politie om het netwerk te bewaken.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 2010.dhtml
Re: Twee koperdiefstallen per dag bij het spoo
166 procent meer koperdiefstallen bij NMBS
Dit jaar zijn bij de NMBS opmerkelijk veel koperdiefstallen gepleegd. Tussen januari en november 2010 werden er meer dan zevenhonderd geregistreerd. Dat zijn er drie keer zoveel als vorig jaar. Dat schrijft La Dernière Heure.
In 2009 telde de NMBS-Holding slechts 264 koperdiefstallen. Dat betekent dat er dit jaar sprake is van een stijging met 166 procent vergeleken met vorig jaar.
De NMBS wijt de toename aan de stijgende koperprijs, maar ook aan het feit dat metaalverkopers zich niet meer moeten identificeren.
Eerder was er een maatregel die schroothandelaars verplichtte om de namen van kopers en verkopers door te geven, maar die is kort voor de verkiezingen ingetrokken. 'Sinds de zomer zien we dat de stijging nog is toegenomen', zegt Leen Uytterhoeven van de NMBS aan de VRT.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 101230_032
Dit jaar zijn bij de NMBS opmerkelijk veel koperdiefstallen gepleegd. Tussen januari en november 2010 werden er meer dan zevenhonderd geregistreerd. Dat zijn er drie keer zoveel als vorig jaar. Dat schrijft La Dernière Heure.
In 2009 telde de NMBS-Holding slechts 264 koperdiefstallen. Dat betekent dat er dit jaar sprake is van een stijging met 166 procent vergeleken met vorig jaar.
De NMBS wijt de toename aan de stijgende koperprijs, maar ook aan het feit dat metaalverkopers zich niet meer moeten identificeren.
Eerder was er een maatregel die schroothandelaars verplichtte om de namen van kopers en verkopers door te geven, maar die is kort voor de verkiezingen ingetrokken. 'Sinds de zomer zien we dat de stijging nog is toegenomen', zegt Leen Uytterhoeven van de NMBS aan de VRT.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 101230_032
Re: Twee koperdiefstallen per dag bij het spoo
Koperdiefstallen kosten spoorwegen dit jaar 7 à 8 miljoen euro
De diefstal van koperdraad op het spoorwegnet kost de Belgische spoorwegen dit jaar tussen 7 en 8 miljoen euro, meldt Frédéric Sacré, woordvoerder van spoorwegnetbeheerder Infrabel. Op de lijn 132 tussen Charleroi en Couvin is voor de vierde keer op een week tijd een diefstal van koperdraad gepleegd.
In het bedrag van 7 à 8 miljoen euro zit niet alleen de waarde van de koperdraad zelf, maar ook de schade die door de diefstallen wordt aangericht aan de spoorinfrastructuur en de werkuren van de spoorarbeiders die de infrastructuur na de diefstal moeten herstellen.
"In Wallonië en in Brussel hebben we zeventig werknemers die voltijds niets anders doen dan de gevolgen van koperdiefstallen verhelpen", zegt Sacré. "In Vlaanderen komen dergelijke diefstallen minder voor."
Infrabel is blij dat het gerecht de laatste tijd strenger optreedt tegen koperdieven. "Wie op heterdaad wordt betrapt, riskeert 5 tot 10 jaar cel voor het saboteren van het spoorverkeer",aldus de woordvoerder van Infrabel. Hij hoopt dat er op Europees niveau maatregelen komen om dit soort misdrijven aan te pakken.
Vanmorgen werden nog drie koperdiefstallen gepleegd op de lijn 132 tussen Charleroi en Couvin, waardoor het spoorverkeer stillag tot 's middags. Twee koperdieven uit Oost-Europa werden om 2 uur 's nachts in het station van Charleroi-Zuid op heterdaad gesnapt, een derde slaagde erin om te vluchten. De verdachten ontkennen de feiten. Het parket van Charleroi vervolgt hen voor spoorwegsabotage, diefstal en bendevorming.
De diefstal van koperdraad op het spoorwegnet kost de Belgische spoorwegen dit jaar tussen 7 en 8 miljoen euro, meldt Frédéric Sacré, woordvoerder van spoorwegnetbeheerder Infrabel. Op de lijn 132 tussen Charleroi en Couvin is voor de vierde keer op een week tijd een diefstal van koperdraad gepleegd.
In het bedrag van 7 à 8 miljoen euro zit niet alleen de waarde van de koperdraad zelf, maar ook de schade die door de diefstallen wordt aangericht aan de spoorinfrastructuur en de werkuren van de spoorarbeiders die de infrastructuur na de diefstal moeten herstellen.
"In Wallonië en in Brussel hebben we zeventig werknemers die voltijds niets anders doen dan de gevolgen van koperdiefstallen verhelpen", zegt Sacré. "In Vlaanderen komen dergelijke diefstallen minder voor."
Infrabel is blij dat het gerecht de laatste tijd strenger optreedt tegen koperdieven. "Wie op heterdaad wordt betrapt, riskeert 5 tot 10 jaar cel voor het saboteren van het spoorverkeer",aldus de woordvoerder van Infrabel. Hij hoopt dat er op Europees niveau maatregelen komen om dit soort misdrijven aan te pakken.
Vanmorgen werden nog drie koperdiefstallen gepleegd op de lijn 132 tussen Charleroi en Couvin, waardoor het spoorverkeer stillag tot 's middags. Twee koperdieven uit Oost-Europa werden om 2 uur 's nachts in het station van Charleroi-Zuid op heterdaad gesnapt, een derde slaagde erin om te vluchten. De verdachten ontkennen de feiten. Het parket van Charleroi vervolgt hen voor spoorwegsabotage, diefstal en bendevorming.