Aan de concessieverlening is een aanbestedingsprocedure en een reeks scherpe onderhandelingen voorafgegaan. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in de eerste ronde van de aanbesteding alle aanbiedingen afgewezen omdat zij te weinig geld opbrachten. Het ministerie verwachtte uit de concessie geld terug te kunnen verdienen op de dure aanleg van de HSL-Zuid. HSA is het ministerie tegemoet gekomen met een nieuwe aanbieding. Om de hogere concessiebijdrage te kunnen betalen werd het aanbod versoberd, (...) en werden de reizigerstarieven verhoogd. De hogere reizigerstarieven zijn controversieel. Het ministerie redeneert dat het aanbod van de HSL-Zuid extra is bovenop de bestaande diensten op het hoofdrailnet, zodat geen bestaande reizigers gedupeerd worden met onredelijke tariefsverhogingen. Het is echter nog maar de vraag in hoeverre redelijkerwijs van NS verwacht mag worden dat zij als exploitant van het hoofdrailnet en als belangrijkste aandeelhouder van HSA met zichzelf gaat concurreren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/High_Speed_Alliance
In deze quote uit wikipedia is al mooi en kernachtig beschreven wat het probleem is. Nu wat 'gedachten' over de beslissing van het Nederlandse Ministerie van Verkeer & Waterstaat op zich:
gedachte 1) eigenlijk raar dat de overheid geld wil verdienen aan de besteding van collectieve middelen, ik bedoel: je betaalt belastinggeld als burger waarmee de overheid voorzieningen aanlegt maar in plaats van dat je je belastinggeld als het ware 'terugkrijgt', moet je gaan betalen om gebruik te kunnen maken van de voorzieningen
gedachte 2) bovenstaande gedachte is eigenlijk helemaal niet zo raar (jawel ik spreek mezelf graag tegen...): bij tolwegen of toltunnels of tolbruggen vraagt de overheid ook een -extra- bijdrage van de burger.
gedachte 3) is het ethisch van de overheid om de bestaande alternatieven, waarvan de burger naar tevredenheid gebruik maakt, af te schaffen om burgers te dwingen (monopoliesituatie!) gebruik te maken van dure verbindingen zoals Fyra en Thalys?!?! (zie vooral de laatste zin uit mijn bovenstaande wikipediaquote)
Ik hoor graag hoe er over mijn 'gedachte's' wordt gedacht

Vriendelijke groet,
Railhobbyist