Lijn 50a viersporig...
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Lijn 50a viersporig...
Het bericht over het verdubbeling van het aantal sporen op de lijn 50a tot Denderleeuw is nog maar in de media, of de politiek probeert er al zijn voordeel uit te halen.
Vandaag hebben we een foldertje van de VLD in de bus gekregen, waar ze zich duidelijk afzetten tegen het verdubbelen van het aantal sporen op de nieuwe lijn, en de inplanting van een station ter hoogte van de Ninoofse steenweg.
Het het feit dat dat het autoverkeer op de Ninoofsesteenweg en het aantal auto's in Brussel zou kunnen verminderen, lijkt hun niet te interesseren.
Eens te meer, wegen uitbreiden, geen probleem voor onze politiekers.
Maar het spoorwegverkeer verbeteren, ho maar!!
Vandaag hebben we een foldertje van de VLD in de bus gekregen, waar ze zich duidelijk afzetten tegen het verdubbelen van het aantal sporen op de nieuwe lijn, en de inplanting van een station ter hoogte van de Ninoofse steenweg.
Het het feit dat dat het autoverkeer op de Ninoofsesteenweg en het aantal auto's in Brussel zou kunnen verminderen, lijkt hun niet te interesseren.
Eens te meer, wegen uitbreiden, geen probleem voor onze politiekers.
Maar het spoorwegverkeer verbeteren, ho maar!!
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Over het verdubbelen van die lijn is al tientallen jaren sprake!Trainspotterke schreef:Euhm, nog maar net in de media?
Er is zeker al vijf jaar sprake om daar vier sporen te leggen!
Door de problemen die der vorige week waren is het weer een heet hangijzer geworden en zijn de plannen concreter geworden voor de mensen, daarvoor was er ook nauwelijks mediabelangstelling voor.
Ik klaag gewoon aan dat de politiek (in de aanloop van de verkiezingen) de uitbreiding van het gemeenschappelijk vervoer aanvalt en het probleem van het individuele verkeer (auto) negeert.
We hebben het gelijkaardig scenario gezien bij de aanleg van de TGVlijn.
Toen heeft ook elke gemeente waar de lijn passeert exuberante eisen gesteld, zodanig dat de geraamde kosten verveelvoudigden.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
daar wacht ik ook nog op, zeker is, ze zijn er tegen.Goya schreef:En welke argumenten brengen ze dan wel aan?
Ze mikken waarschijnlijk op de kiezers die hun tuintje ofzo moeten afstaan voor de uitbreiding, inderdaad, ik zou er ook niet graag bij zijn.
Maar ja, zet of koop dan geen huis op een risicoplaats.
Er is vooral protest tegen het werfverkeer en de lawaaioverlast. Ze beseffen daar ook wel dat ze het ook niet zullen kunnen tegenhouden dat L50a op 4 sporen wordt gebracht, maar hopen dat de overlast voor de mensen in de buurt van de lijn beperkt kan blijven, wat me niet meer dan logisch lijkt. Zeker bij woonkernen hoort er een geluidsafsluiting.
Ook hopen ze dat Schepdaal een station krijgt, om de verkeersdrukte op de Ninoofsesteenweg te verminderen. Er is dus wel degelijk aandacht voor de lokale verkeersproblematiek (weliswaar onder druk van de oppositiepartij Groen!
).
Ook hopen ze dat Schepdaal een station krijgt, om de verkeersdrukte op de Ninoofsesteenweg te verminderen. Er is dus wel degelijk aandacht voor de lokale verkeersproblematiek (weliswaar onder druk van de oppositiepartij Groen!

Een interessant documentje over de geplande uitbreiding van lijn 50A tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid gevonden op internet :
http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/rui ... o_3tnt.pdf
Met de verkiezingen in het vooruitzicht zien de lokale politici dat er maneuvers zullen gebeuren aan hun achterdeur en komen nu uiteraard op voor de 'gewone man' (onteigeningen, werfhinder, vrachtververvoer, ...). Nochtans wordt er in het document reeds ruim ingegaan op mogelijke inplanting van werfdepots en het vermijden van hinder voor omwonenden. Maar ze hebben hiermee natuurlijk een prachtige kapstok om zich efkes te profileren.
Maar als de lijn binnen een jaar of 6 wordt geopend, zul je hen zien dringen om op de eerste rij te staan en een pootje te geven aan hun nog belangrijkere politieke grote broers
http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/rui ... o_3tnt.pdf
Met de verkiezingen in het vooruitzicht zien de lokale politici dat er maneuvers zullen gebeuren aan hun achterdeur en komen nu uiteraard op voor de 'gewone man' (onteigeningen, werfhinder, vrachtververvoer, ...). Nochtans wordt er in het document reeds ruim ingegaan op mogelijke inplanting van werfdepots en het vermijden van hinder voor omwonenden. Maar ze hebben hiermee natuurlijk een prachtige kapstok om zich efkes te profileren.
Maar als de lijn binnen een jaar of 6 wordt geopend, zul je hen zien dringen om op de eerste rij te staan en een pootje te geven aan hun nog belangrijkere politieke grote broers

- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Voor een groot stuk akkoord, maar een 'zekere' activiteit zal er toch nodig zijn, dat begrijpt toch iedereen (?) Je kan geen omelet maken zonder eieren te breken.groentje schreef:Er is vooral protest tegen het werfverkeer en de lawaaioverlast. Ze beseffen daar ook wel dat ze het ook niet zullen kunnen tegenhouden dat L50a op 4 sporen wordt gebracht, maar hopen dat de overlast voor de mensen in de buurt van de lijn beperkt kan blijven, wat me niet meer dan logisch lijkt. Zeker bij woonkernen hoort er een geluidsafsluiting.
Ook hopen ze dat Schepdaal een station krijgt, om de verkeersdrukte op de Ninoofsesteenweg te verminderen. Er is dus wel degelijk aandacht voor de lokale verkeersproblematiek (weliswaar onder druk van de oppositiepartij Groen!).
Zeker. Zo dom zijn ze niet, hoor, dat ze dat zelf niet weten. Ze spelen gewoon hun rol als lokaal politicus, die erover moet waken dat hun inwoners niet teveel het slachtoffer worden van de werkzaamheden. En dat ze er zich rond kunnen profileren, is natuurlijk leuk meegenomen.e49memling schreef:Voor een groot stuk akkoord, maar een 'zekere' activiteit zal er toch nodig zijn, dat begrijpt toch iedereen (?) Je kan geen omelet maken zonder eieren te breken.groentje schreef:Er is vooral protest tegen het werfverkeer en de lawaaioverlast. Ze beseffen daar ook wel dat ze het ook niet zullen kunnen tegenhouden dat L50a op 4 sporen wordt gebracht, maar hopen dat de overlast voor de mensen in de buurt van de lijn beperkt kan blijven, wat me niet meer dan logisch lijkt. Zeker bij woonkernen hoort er een geluidsafsluiting.
Ook hopen ze dat Schepdaal een station krijgt, om de verkeersdrukte op de Ninoofsesteenweg te verminderen. Er is dus wel degelijk aandacht voor de lokale verkeersproblematiek (weliswaar onder druk van de oppositiepartij Groen!).

het komt er zeker, ze hebben geen keuze, de vraag is eerder hoe het er in realiteit zal uitzien, wat de verschillen gaan zijn tussen theorie en praktijk. je moet gewoon is het verkeer rond brussel in de gaten houden, de ring ter hoogte van zaventem diegem staat op een vrijdagnamiddag meestal vast (of sterk vertraagd) van rond 15.30 tot soms wel 20-21uDuikbril AM86 schreef:Het wordt dringend tijd dat de spoorwegen lijn 50a vierspoorig maken.
Ben toch eens benieuwd of het legendarische GEN der ooit komt?