Dagje Brussel

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
samwitse

Dagje Brussel

Bericht door samwitse »

Beste treinforumisten,

Ik ben van plan een dagje in Brussel te sporen.
Nu lees ik bij de tarieven op de site van de NMBS (http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php) dat een "Standaardbiljet Zone Brussel" enkel verkocht wordt in de trein.

1. Kan ik een dergelijk biljet niet in een station kopen? En als ik dan zonder biljet de trein opwip (omdat ik dit biljet nergens kàn kopen), ben ik dan geen zwartrijder?

De snelste weg van Brussel-Zuid naar Etterbeek loopt soms via Linkebeek. Zolang Millequet deze gemeente niet geannexeerd heeft bij Brussel, ligt Linkebeek nog steeds in Vlaanderen, en dus niet in de 'Zone Brussel'.
2. Mag ik met een dergelijk biljet via Linkebeek naar Etterbeek?

Dank op voorhand voor jullie verduidelijkingen.
Sam.
Steven

Re: Dagje Brussel

Bericht door Steven »

je kan binnen brussel best gebruik maken van Jump-tickets.
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php
hiermee kan je volgens u wensen dan vrij rondreizen.
Jump dagticket kost 4,5 euro is geldig op alle openbaar vervoer binnen de zone brussel.
Henk

Bericht door Henk »

1. In de 'bemande' stations worden de 'JUMP-tickets' verkocht, die je op diezelfde site ziet staan. Als je van plan bent meerdere ritten te makken, heb je in die reeks trouwens interessantere aanbiedingen vinden, bv. een dagkaartje. Jump-tickets zijn ook geldig op alle bussen en metro's in Brussel.
Je bent geen zwartrijder als je je bij het opstappen meldt bij de treinbegeleider. Als je opstapt in een onbemande halte, koop je dan bij hem of haar zo'n ''standaardbiljet zone Brussel'. Treinbegeleiders hebben namelijk geen Jump-tickets op zak. Maar als je opstapt in een station met geopende loketten, zal hij of zij je een toeslag aanrekenen.
2. Er zal wel ergens een regel over te vinden zijn, maar ga er maar vanuit dat het niet mag: anders kan iedereen die zich verplaatst van Brussel naar Linkebeek zo'n kaartje kopen en flink wat geld uitsparen. De verbinding van Brussel-Zuid naar Etterbeek via Linkebeek is eigenlijk ook niet echt voordelig: je kan 4 minuten vroeger aankomen, maar je moet er ongeveer een half uur vroeger voor vertrekken. Je kan dan beter een half uurtje later vertrekken in Brussel-Zuid en toch maar 4 minuten later ter plaatse zijn.
groentje

Bericht door groentje »

Station Linkebeek ligt buiten het Brussels Gewest, maar belangrijker, het maakt geen deel uit van de stadszone voor de NMBS. De Jumpkaart is dus in principe niet geldig via Linkebeek, ook al ligt het station letterlijk op de gewestgrens.
samwitse

Bericht door samwitse »

Jump-ticket: 4€50; standaard zone-biljet 2-de klasse: 1€60
Ik wil enkel met de trein reizen, dus ga ik toch niet 3x de prijs van een zo'n zone-biljet betalen?!

Maar heel raar dat je dat ticket enkel op de trein kunt kopen?! Klopt dit?!

Ok, langs Linkebeek zal ik maar niet gaan.
Henk

Bericht door Henk »

Je bent vermoedelijk op een hiaat in het gamma van de NMBS gevallen. Zo'n standaardbiljet zone Brussel is eigenlijk bedoeld voor een enkele verplaatsing (er staat ook 'enkel' op vermeld), maar de gebruiksvoorwaarden laten inderdaad toe het de hele dag te gebruiken, zolang je je enkel met de trein verplaatst en binnen de zone Brussel blijft.
Ik zou dan maar zo'n ticket vragen aan een treinbegeleider. In principe kan een toeslag gevraagd worden als je dat doet in een station met loketten, maar wellicht zal de treinbegeleider dat niet doen als je de situatie uitlegt. Je kan desnoods de trein nemen in Kapellekerk, dan heb je zeker geen probleem, maar eigenlijk is de NMBS verantwoordelijk voor het feit dat je geen ticket hebt, vermits ze jouw keuze enkel in de trein verkopen... Het lijkt me een beetje een grijze zone.
samwitse

Bericht door samwitse »

Ja, op de wesite staat toch:
Hiermee reis je de ganse dag (op de datum die vermeld staat op het biljet) met de trein binnen de zone Brussel
Nog iets crazy: als je de prijs van een enkele reis binnen Brussel opvraagt, geeft de website: Jumpticket 1€70.
Vraag je heen-en-terug, dan zegt hij Jumpkaart (voor 1 dag) aan 4€50.

Al goed dat ik uit mijn doppen kijk: Direct 2 jumpticketten kosten mij samen maar 3€40, en geen 4€50!

Maar nu nog zien hoe ik het Standaardbiljet Zone Brussel kan vastkrijgen in een station....
overweg13

Bericht door overweg13 »

Vervoersvoorwaarden Art. 2.2.3.2. JUMP-kaart

§2. Reizigers die instappen in een onbewaakte stopplaats van de zone Brussel en die niet in het bezit zijn van één van voormelde vervoerbewijzen [JUMP-kaarten voor 1, 5 of 10 ritten en dagkaarten geldig in de rijtuigen van de NMBS, MIVB, De Lijn of TEC], kunnen in de trein een Standaardbiljet zone Brussel kopen. Dit biljet is de ganse dag geldig in 1ste of 2de klas op de lijnen van de NMBS tot de nachtelijke onderbreking van de treindienst. De prijs van dit biljet is vastgelegd in "Deel 3 - Tarieven" van de Vervoersvoorwaarden.

Mijn interpretatie: als je in een bemand station instapt, moet je een Jump-ticket of -kaart kopen. Dan gebeurt de ontwaarding telkens voor 60 minuten, trouwens af te lezen op de kaarten. Als je probeert om een zonebiljet Brussel online te kopen, word je ook verwezen naar de stations waar ze de Jumptoestanden verkopen.
Sinds februari kun je ook een zonebiljet Brussel kopen in de trein, op voorwaarde dat je instapt in een onbemande halte.
De bedoeling is duidelijk: zorgen dat instappers in een onbemande halte zonder Jump-ticket zich ook in regel kunnen stellen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Henk

Bericht door Henk »

Dat was inderdaad ongetwijfeld de bedoeling, maar in het geval van samwitse, die een dag binnen Brussel wil reizen maar alleen met treinen, krijg je op deze manier een absurde situatie dat hij 4,50 euro zou betalen aan het loket, en slechts 1,60 als hij de trein neemt in een onbemande halte. Eigenlijk had bij dat biljet van 1,60 een tijdslimiet moeten staan van één uur, dan was de prijs wel logisch geweest. Ze zijn er bij de NMBS mogelijks van uitgegaan dat hun inkomensverlies toch niet zo groot is als iemand zo'n standaardbiljet zone Brussel meerdere keren gebruikt. Ik vermoed niet dat ze er veel van verkopen trouwens.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik heb door het opzoekingswerk ondertussen ook door dat het Zonebiljet (voor een reis binnen een bepaalde zone) blijkbaar ook een stille dood is gestorven. Dat liet toe om 2 uur te reizen, en voor snelle mensen kon je dus soms een HT afleggen voor de prijs van een enkeltje.
Met vriendelijke groet

overweg13
samwitse

Bericht door samwitse »

Wat als ik in een station een "Standaardbiljet Zone Brussel" vraag?
Horen ze het dan in Keulen donderen?

1€60 op de trein en 4€50 in een station voor eenzelfde soort ticket is toch wel kirrewiet!
overweg13

Bericht door overweg13 »

samwitse schreef:Wat als ik in een station een "Standaardbiljet Zone Brussel" vraag?
Horen ze het dan in Keulen donderen?

1€60 op de trein en 4€50 in een station voor eenzelfde soort ticket is toch wel kirrewiet!
Ze zullen het niet in Keulen horen donderen, maar het systeem zal het gewoon weigeren. Ik heb zonet geprobeerd om een biljet Brussel-Noord - Brussel-Zuid te "kopen" online, en ook daar verscheen de mededeling dat ik dergelijk biljet niet online kon kopen. Ik werd doorverwezen naar het Jumpbiljet.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steve

Bericht door Steve »

Dat "Standaardbiljet Zone Brussel" bestaat pas sinds 1 juli en is eigenlijk een noodoplossing. Vroeger werd er aan boord van de treinen ook een Jump-biljet verkocht, maar in papieren vorm. Dit was echter niet langer haalbaar, precies doordat het een eenvoudig stuk papier is zonder enige technologie. Instappen op de voertuigen van de MIVB / De Lijn / TEC was nog doenbaar door het eenvoudigweg te tonen (in plaats van ontwaarden in de Prodata-ontwaarder, zoals een normaal Jump-ticket), maar door de activering van de toegangspoortjes in de metrostations zou het totaal onbruikbaar worden in de metro.

Er is dan ook beslist om geen Jump-tickets meer te verkopen op een eenvoudig stukje papier. In de plaats is er dit biljet gekomen, met een vergelijkbare prijs (1,60 in plaats van 1,70 euro) maar wel een hele dag geldig ter compensatie.
Henk

Bericht door Henk »

Dat verklaart heel wat, dank je voor de toelichting. Nooit gedacht dat ook dit te maken had met de metrotoegangspoortjes!
K V B

Bericht door K V B »

MIVB-reiziger schreef:Dat "Standaardbiljet Zone Brussel" bestaat pas sinds 1 juli en is eigenlijk een noodoplossing. Vroeger werd er aan boord van de treinen ook een Jump-biljet verkocht, maar in papieren vorm. Dit was echter niet langer haalbaar, precies doordat het een eenvoudig stuk papier is zonder enige technologie. Instappen op de voertuigen van de MIVB / De Lijn / TEC was nog doenbaar door het eenvoudigweg te tonen (in plaats van ontwaarden in de Prodata-ontwaarder, zoals een normaal Jump-ticket), maar door de activering van de toegangspoortjes in de metrostations zou het totaal onbruikbaar worden in de metro.

Er is dan ook beslist om geen Jump-tickets meer te verkopen op een eenvoudig stukje papier. In de plaats is er dit biljet gekomen, met een vergelijkbare prijs (1,60 in plaats van 1,70 euro) maar wel een hele dag geldig ter compensatie.
Is het de bedoeling dat men het "GEN" in het MIVB/De Lijn/TEC tarief integreerd. Wat hiervoor nodig zou zijn: Prodata ontwaarders op de stations, en automaten die de juiste kaartjes verkopen.
Plaats reactie