Ticket tot Nederlandse grens

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Terminus

Ticket tot Nederlandse grens

Bericht door Terminus »

Hallo,

Ik heb twee dagkaartjes voor het Nederlandse net op de kop kunnen tikken. Ideaal, maar dan moeten we wel zo goedkoop mogelijk aan de grens geraken. Aangezien we in het weekend willen reizen, moet dat wel lukken.. Ik ben dit dan ook gaan vragen in een middelgroot Vlaams station en kreeg daar helaas een antwoord naast de kwestie. Weekendticketje kopen tot Roosendaal.

Ik weet niet wat de experts op het forum denken, maar:
- Weekendticketje tot Essen, en dan een ticketje tot Roosendaal grens h/t lijkt me goedkoper?
- Of ben ik toch verplicht om een ticket te kopen tot Roosendaal. Maar dan is het volgens mij nog steeds goedkoper om te splitsen: Mechelen ;-) - Essen en Essen - Roosendaal.

Iemand die duidelijkheid kan scheppen?
acba

Re: Ticket tot Nederlandse grens

Bericht door acba »

Volgens de NS website (http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... e/dagkaart) is een dagkaart gewoon gelijk aan een netkaart dus geldt die tot Roosendaal-Grens.
Je kan het dus aanvullen met een ticket Mechelen - Roosendaal Grens (verkopen ze aan het locket zonder toeslag). Ik weet niet of je een Weekendbiljet Mechelen-Essen officieel mag combineren met een grensbiljet Essen - Roosendaal-Grens...
Misschien moet je eens kijken of een benelux weekendretour Mechelen-Roosendaal niet goedkoper is? (= 14.8 euro)

Staat de dagkaart trouwens op datum? Zoniet moet je dat wel eerst melden bij de conducteur lijkt me.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

acba schreef:Volgens de NS website (http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... e/dagkaart) is een dagkaart gewoon gelijk aan een netkaart dus geldt die tot Roosendaal-Grens.
Je kan het dus aanvullen met een ticket Mechelen - Roosendaal Grens (verkopen ze aan het locket zonder toeslag). Ik weet niet of je een Weekendbiljet Mechelen-Essen officieel mag combineren met een grensbiljet Essen - Roosendaal-Grens...
Dat mag, want het is niet verboden. En ook al zou de NMBS dat verbieden (zoals met enkele andere aanbiedingen), dan is dat volgens mij juridisch niet houdbaar.
acba schreef:Misschien moet je eens kijken of een benelux weekendretour Mechelen-Roosendaal niet goedkoper is? (= 14.8 euro)
Splitsen is bijna altijd goedkoper: Weekend Mechelen - Essen kost 7,70; retour vol tarief Essen - Roosendaal(fr) 4 euro.
acba schreef:Staat de dagkaart trouwens op datum? Zoniet moet je dat wel eerst melden bij de conducteur lijkt me.
Als de conducteur langskomt, dan om een stempel vragen. Of anders bij het overstappen in Nederland stempelen.

Groetjes,
Rian
Terminus

Bericht door Terminus »

Bedankt voor de antwoorden!
rvdborgt schreef: Splitsen is bijna altijd goedkoper: Weekend Mechelen - Essen kost 7,70; retour vol tarief Essen - Roosendaal(fr) 4 euro
Hebben we hiermee dan ook meteen de goedkoopste formule gevonden?
MrBoembas

Bericht door MrBoembas »

Vroeger toen ik nog me OV studentenkaart had was het zo : Vrij reizen overal waar het NTG geldig is (Nederlands Tarief Systeem) dat hield op bij de grens dus : Roosendaal-Grens, dus vanaf Roosendaal Grens - naar een Belgisch station moest je een kaartje kopen, soms op de L trein naar Antwerpen kon je nog naar Essen rijden bij een vriendelijke trein conducteur :p, (Dit geldt ook contra vanaf Mechelen t/m Roosendaal grens en niet tot in Roosendaal) Het goedkoopste wat ik altijd deed is ik ging met de bus verder SN19 Breda-Antwerpen-Hulst en daarin zit het NTG dus kon ik altijd gratis reizen van Amsterdam-Antwerpen en terug :p heb ik ook een aantal jaren gedaan ;-). Maar om terug te komen de Nederlandse tickets gelden vanaf de grens, gewoon altijd een ticket kopen t/m Roosendaal grens, Wat je ook kan doen is in Nederland een Voordeelurenkaart kopen voor € 80,- en na 9uur sMorgens reizen dan krijg je op alle reizen 40 % korting en dat geldt ook in Belgie ;)

Grtz,

Daniel.
kars

Bericht door kars »

MrBoembas schreef:Wat je ook kan doen is in Nederland een Voordeelurenkaart kopen voor € 80,- en na 9uur sMorgens reizen dan krijg je op alle reizen 40 % korting en dat geldt ook in Belgie ;)
Voordeelurenkaart kost 55 euro, je krijgt dan in Nederland in de daluren (werkdagen na 9 uur, weekend, feestdagen, etc.) 40% korting. Die korting krijg je echter niet in België. Wel op een internationaal kaartje (bijv. Amsterdam-Antwerpen), maar dan wel alleen op het deel Amsterdam-Roosendaal Grens.

Je kunt bij de voordeelurenkaart wel Railplus (15 euro) aanschaffen voor korting op een deel van de treinreizen in o.a. België.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef:
rvdborgt schreef:Splitsen is bijna altijd goedkoper: Weekend Mechelen - Essen kost 7,70; retour vol tarief Essen - Roosendaal(fr) 4 euro
Hebben we hiermee dan ook meteen de goedkoopste formule gevonden?
Nog niet. In tegenstelling tot wat ik dacht blijkt een Benelux-weekend ook naar de grens afgegeven te kunnen worden (alleen aan het loket, maar wel zonder toeslag). Dat betekent (tarieven vanaf 12-12-2010):
- Weekendretour Mechelen - Roosendaal(fr) kost 12,40
- Weekend Mechelen - Essen + Weekend Essen - Roosendaal(fr) kost 7,70 + 2,60 = 10,30.

Groetjes,
Rian
MrBoembas

Bericht door MrBoembas »

Ja sorry, ik dacht nog even aan guldens :p hahaha in die tijd was het nog allemaal guldens ;-) dus 90 gulden ofzo 44 Euro klopt ;-), maar een Railplus ? gek is dat tegen mij zeiden ze altijd met korting ook als ik een kaartje in Belgie kocht :) maar dan haalde ze er wel degelijk ook korting in Belgie vanaf dus eigenlijk heb ik in die tijd Grijs gereden hahaha :P dat ze dat niet door hadden pure mazzel ;) , maar goed, toen was eigenlijk het goedkoopste Gratis rijden door een OV Studentenkaart (Die kaart was geweldig zonde als ze die zouden afschaffen gratis rijden door heel Nederland en waar het NTG geldig is :D) Gratis rijden dus met de Trein van Amsterdam- Breda en dan met de Bus Breda-Antwerpen-Hulst en in Antwerpen uitstappen kosten mij noppes niets,

Maar nu even over de berekening die Rian maakt die klopt wel, want meestal als je via via reist is het vaak goedkoper dan een rechtstreeks kaartje wel gek is dat :S. Je zou toch zeggen dat een WeekendBiljet of Superdagretour goedkoper moet zijn dan via via Grenskaartjes enz...

Maar is het ook niet zo dat de tarieven in Belgie duurder zijn dan de tarieven hier per km ? (Of met de OVchipkaart?) Hoe berekenen ze in Belgie de tarieven ?

Grtz,

Daniel.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Overigens werkt de studentenkaart truc op lijn 19 nog steeds, je kan gewoon uitchecken met je studentenkaart zonder dat er iets afgeschreven wordt. :twisted:
Plaats reactie