N-VA: 'NMBS moet treinen huren in het buitenland'
De malaise bij het spoor dringt door tot in het parlement. Voor Groen! en Ecolo moeten de drie NMBS-bonzen in de Kamer verantwoording komen afleggen voor hun barslechte resultaten.
'In Brussel-Centraal komt bijna 40 procent van de treinen met tien minuten vertraging aan', zegt Stefaan Van Hecke (Groen!). 'Dat ze een geloofwaardig actieplan voorstellen om de stiptheid snel merkbaar te verbeteren.'
Het idee krijgt steun van N-VA, maar de Vlaams-nationalistische partij werpt een opvallend alternatief op: de NMBS moet - tijdelijk - treinen huren in het buitenland. 'De spoormaatschappij kampt met een acuut tekort aan rollend materieel. In volle spits rijden twee rijtuigjes waar er zes of acht nodig zijn. Ongehoord', schampert Kamerlid Steven Vandeput (N-VA).
'Nieuwe treinen zijn besteld, infrastructuurwerken zijn bezig. Dat duurt te lang. Nu hebben reizigers daar niets aan. Daarom moet de NMBS snel in Nederland, Frankrijk of Duitsland extra rijtuigen leasen, zodat ze haar reizigers deftig kan vervoeren. We zijn toch geen derdewereldland? Dit moét beter, en snel.'
Vandeput erkent dat buitenlandse rijtuigen mogelijk technisch niet geschikt zijn voor het Belgische netwerk. 'In België denken we altijd dat we anders zijn. Tijdelijk treinen huren is perfect mogelijk als de NMBS het wil. En veel efficiënter dan compensatieregelingen en dergelijke. Pendelaars willen gewoon dat de trein op tijd rijdt.' http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GUL33S4UM
N-VA: 'NMBS moet treinen huren in het buitenland'
Re: N-VA: 'NMBS moet treinen huren in het buitenland'
De 16 Corail-rijtuigen van de Luxemburgse CFL staan nog steeds te koop... (Al denk ik niet dat het huren/aankopen van tweedehandsrijtuigen de oplossing is.)
Re: N-VA: 'NMBS moet treinen huren in het buitenland'
Vergeet het, dat moet gepland.. nu is er denk ik niets te huur. In alle omringende landen zijn de treinen al korter dan normaal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: N-VA: 'NMBS moet treinen huren in het buitenland'
Politiekers zonder verstand maar mét korte-termijn visie? Hoe wil je er voor zorgen dat er degelijk wintervast gehomologeerd materiaal binnen een week in België staat? En hoe zit het met de aanschaf van enkele treinföhnen zodat je niet uren moet wachten tot ze ontdooit zijn in de werkplaats?
In Duitsland is er ondertussen ook weer gemopper: DB: "Wij hebben die treinen niet zelf gebouwd, daarom gaat het zo slecht." Voor het gemak vergeten te vertellen dat ze wel hebben gedifinieerd waaraan die treinen moeten voldoen. Idem bij de NMBS trouwens. Goed aanbesteed is het halve werk. http://www.spiegel.de/reise/aktuell/0,1 ... -4,00.html
In Duitsland is er ondertussen ook weer gemopper: DB: "Wij hebben die treinen niet zelf gebouwd, daarom gaat het zo slecht." Voor het gemak vergeten te vertellen dat ze wel hebben gedifinieerd waaraan die treinen moeten voldoen. Idem bij de NMBS trouwens. Goed aanbesteed is het halve werk. http://www.spiegel.de/reise/aktuell/0,1 ... -4,00.html
Re: N-VA: 'NMBS moet treinen huren in het buitenland'
Met 16 zou je niet veel zijn denk ik (om het huidige materiaaltekort op te lossen), immers maar twee getrokken treinen van elk acht rijtuigen zou dat voorstellen.Terminus schreef:De 16 Corail-rijtuigen van de Luxemburgse CFL staan nog steeds te koop... (Al denk ik niet dat het huren/aankopen van tweedehandsrijtuigen de oplossing is.)