N-VA: 'NMBS moet treinen huren in het buitenland'
Geplaatst: 18 dec 2010, 10:55
N-VA: 'NMBS moet treinen huren in het buitenland'
De malaise bij het spoor dringt door tot in het parlement. Voor Groen! en Ecolo moeten de drie NMBS-bonzen in de Kamer verantwoording komen afleggen voor hun barslechte resultaten.
'In Brussel-Centraal komt bijna 40 procent van de treinen met tien minuten vertraging aan', zegt Stefaan Van Hecke (Groen!). 'Dat ze een geloofwaardig actieplan voorstellen om de stiptheid snel merkbaar te verbeteren.'
Het idee krijgt steun van N-VA, maar de Vlaams-nationalistische partij werpt een opvallend alternatief op: de NMBS moet - tijdelijk - treinen huren in het buitenland. 'De spoormaatschappij kampt met een acuut tekort aan rollend materieel. In volle spits rijden twee rijtuigjes waar er zes of acht nodig zijn. Ongehoord', schampert Kamerlid Steven Vandeput (N-VA).
'Nieuwe treinen zijn besteld, infrastructuurwerken zijn bezig. Dat duurt te lang. Nu hebben reizigers daar niets aan. Daarom moet de NMBS snel in Nederland, Frankrijk of Duitsland extra rijtuigen leasen, zodat ze haar reizigers deftig kan vervoeren. We zijn toch geen derdewereldland? Dit moét beter, en snel.'
Vandeput erkent dat buitenlandse rijtuigen mogelijk technisch niet geschikt zijn voor het Belgische netwerk. 'In België denken we altijd dat we anders zijn. Tijdelijk treinen huren is perfect mogelijk als de NMBS het wil. En veel efficiënter dan compensatieregelingen en dergelijke. Pendelaars willen gewoon dat de trein op tijd rijdt.' http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GUL33S4UM
De malaise bij het spoor dringt door tot in het parlement. Voor Groen! en Ecolo moeten de drie NMBS-bonzen in de Kamer verantwoording komen afleggen voor hun barslechte resultaten.
'In Brussel-Centraal komt bijna 40 procent van de treinen met tien minuten vertraging aan', zegt Stefaan Van Hecke (Groen!). 'Dat ze een geloofwaardig actieplan voorstellen om de stiptheid snel merkbaar te verbeteren.'
Het idee krijgt steun van N-VA, maar de Vlaams-nationalistische partij werpt een opvallend alternatief op: de NMBS moet - tijdelijk - treinen huren in het buitenland. 'De spoormaatschappij kampt met een acuut tekort aan rollend materieel. In volle spits rijden twee rijtuigjes waar er zes of acht nodig zijn. Ongehoord', schampert Kamerlid Steven Vandeput (N-VA).
'Nieuwe treinen zijn besteld, infrastructuurwerken zijn bezig. Dat duurt te lang. Nu hebben reizigers daar niets aan. Daarom moet de NMBS snel in Nederland, Frankrijk of Duitsland extra rijtuigen leasen, zodat ze haar reizigers deftig kan vervoeren. We zijn toch geen derdewereldland? Dit moét beter, en snel.'
Vandeput erkent dat buitenlandse rijtuigen mogelijk technisch niet geschikt zijn voor het Belgische netwerk. 'In België denken we altijd dat we anders zijn. Tijdelijk treinen huren is perfect mogelijk als de NMBS het wil. En veel efficiënter dan compensatieregelingen en dergelijke. Pendelaars willen gewoon dat de trein op tijd rijdt.' http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GUL33S4UM