NMBS en "spin" dokters

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo

NMBS en "spin" dokters

Bericht door dentheo »

1) Railtime:
Huidige vertraging te wijten aan : Druk treinverkeer
Dan vindt ik die kerel in Leuven met "defect RIP" veel eerlijker.

2) Infabel op het nieuws:
treinen rijden trager omdat het veiliger is ????
niet gestrooid op de rails ? jongens jongens
volgens mij remt een trein nu veel beter dan met bladeren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Jani

Re: NMBS en "spin" dokters

Bericht door Jani »

Zoals Marc Deschemaecker al zei, zijn er wel degelijk files op het spoor, zoals in de ochtendspits richting Brussel, in de avondspits richting Gent of Hasselt, Charleroi. Je gelooft het misschien niet, maar in de ochtend-of avondspits is een trein zo goed als niet op uur te houden, ze maken ongelooflijk snel vertraging door reizigersbeweging, gesleepte treinen met een dienstregeling voor motorstellen,...
Door het zeer grote treinaanbod op de grote assen van het spoorwegnet kan dit direct leiden tot opstoppingen (files).
Dus al bij al vind ik de uitdrukking "druk treinverkeer" nog niet zo gek, er is vaak gewoon niet één bepaalde ooraak.

Betreffende de remafstand denk ik dat bestuurders beter geplaatst zijn om hierop te antwoorden.
Steven

Bericht door Steven »

Een trein die al een hele tijd aan het rijden is en zeker stoptreinen zullen voldoende remvermogen hebben (omdat ze de remmen ook heel regelmatig gebruiken waardoor er minder kans is op ijsvorming). IC en IR treinen hebben meer last van de sneeuw. Er vormt zich op de remschijven een ijslaagje dat bij elke remming eerst moet smelten. Daarom dat er remvoorschriften zijn om bij sneeuw en ijs te rijden om deze remmen zo ijsvrij mogelijk te houden.
Jani

Bericht door Jani »

Als ik de treinen tegenwoordig zie rijden vind ik het een wonder dat ze nog rijden, al die pakken aangekoekte sneeuw op die bekabeling en op die koppelingen.
fitnessboy

Bericht door fitnessboy »

met sneeuw moet de treinbestuurder om de
1) 10 minuten bij hkv een remming geven
2) 20 minuten bij hkm een remming geven

om ijsvorming tussen de wielen en de remblokken te verwijderen
dentheo

Bericht door dentheo »

Hoelang ? 10 kmh verliezen genoeg ? Of gewoon bepaalde drukval ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Een trein die al een hele tijd aan het rijden is en zeker stoptreinen zullen voldoende remvermogen hebben (omdat ze de remmen ook heel regelmatig gebruiken waardoor er minder kans is op ijsvorming). IC en IR treinen hebben meer last van de sneeuw. Er vormt zich op de remschijven een ijslaagje dat bij elke remming eerst moet smelten. Daarom dat er remvoorschriften zijn om bij sneeuw en ijs te rijden om deze remmen zo ijsvrij mogelijk te houden.
Neem me niet kwalijk ,maar terug sta ik versteld van uw antwoord, U als treinbestuurder en pro.Vraag me af wie U de remopleiding heeft gegeven.
De procedure om regelmatig de remmen aan te sluiten, naargelang het type trein, heeft niks te maken met "een ijslaagje".
Deze procedures stammen van lang voor het bestaan van schijfremmen.
Bij lange ritten met sneeuwval enz krijgen we soms grote sneeuwvorming tussen de wielband en de remschoen.
Let erop dat de afstand tussen wielband en remschoen , vroeger redelijk groot konden zijn ,zeker bij goederenwagons en zekere locomotieven.
Dus moest er niet regelmatig geremd worden om die sneeuwophoping weg te werken , zou de SAB regelaar ontregeld worden.Want dan zou het SAB mechanisme verkeerdelijk denken dat die "nieuwe" aansluitingsafstand tussen wiel en remschoen de goede zou zijn. Dus bij een volgende remaansluiting zouden we helemaal geen effectieve remming hebben ondanks het verkeerdelijk bewegen(afstand) van de remschoen. Want de "slag" zou beperkt worden tot de afstand wielband + sneeuwlaag. Bij schijfremmen stelt die problemtiek zich niet gezien de plaatsing van de schijfremmen en de plaatsing van de remschoenen en de ventilatie van de schijven.De afstand tussen schoen en schijf = 2 à 3cm.
Waneer we gemengde remsystemen hebben , zullen de treinbestuurders dit moeten doen om het systeem die remt op de wielband goed geregeld te houden en niet de schijven. En zal de bestuurder de reostatische rem moeten uitschekeln op de loc want anders heeft het ook niet veel zin.
dentheo

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: Dus moest er niet regelmatig geremd worden om die sneeuwophoping weg te werken , zou de SAB regelaar ontregeld worden.Want dan zou het SAB mechanisme verkeerdelijk denken dat die "nieuwe" aansluitingsafstand tussen wiel en remschoen de goede zou zijn. Dus bij een volgende remaansluiting zouden we helemaal geen effectieve remming hebben ondanks het verkeerdelijk bewegen(afstand) van de remschoen. Want de "slag" zou beperkt worden tot de afstand wielband + sneeuwlaag.
Minstens een zwaar ongeval met 51 enkele tientallen jaren geleden ?
SAB is prachtig als hij niet door sneeuw voor de gek gehouden wordt.....
Laatst gewijzigd door dentheo op 21 dec 2010, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain

dentheo schreef:[quote="nighttrain"
Dus moest er niet regelmatig geremd worden om die sneeuwophoping weg te werken , zou de SAB regelaar ontregeld worden.Want dan zou het SAB mechanisme verkeerdelijk denken dat die "nieuwe" aansluitingsafstand tussen wiel en remschoen de goede zou zijn. Dus bij een volgende remaansluiting zouden we helemaal geen effectieve remming hebben ondanks het verkeerdelijk bewegen(afstand) van de remschoen. Want de "slag" zou beperkt worden tot de afstand wielband + sneeuwlaag.
Minstens een zwaar ongeval met 51 enkele tientallen jaren geleden ?
SAB is prachtig als hij niet door sneeuw voor de gek gehouden wordt.....[/quote]
Bij een T59 moest de bestuurder voor SAB spelen.
K V B

Bericht door K V B »

fitnessboy schreef:met sneeuw moet de treinbestuurder om de

Is er dan nog reizigersmateriaal dat niet met schijfremmen uitgerust is?
K V B

Bericht door K V B »

Jani schreef:Zoals Marc Deschemaecker al zei, zijn er wel degelijk files op het spoor, zoals in de ochtendspits richting Brussel, in de avondspits richting Gent of Hasselt, Charleroi. Je gelooft het misschien niet, maar in de ochtend-of avondspits is een trein zo goed als niet op uur te houden, ze maken ongelooflijk snel vertraging door reizigersbeweging, gesleepte treinen met een dienstregeling voor motorstellen,...
Tja. Ik zie hoe elke dag de SBB treinen wel op tijd laat rijden op lijnen die nog een stuk drukker zijn...
nighttrain

K V B schreef:
fitnessboy schreef:met sneeuw moet de treinbestuurder om de

zelfs als het gemengs is moet dit toegepast worden,
ook aan de loc denken,zlf als is de sleep met schijfremmen
K V B

Bericht door K V B »

nighttrain schreef:
K V B schreef:[
Ok. Welke locomtieven en treinstellen in de reizigersdienst hebben nog blokremmen.
Welke rijtuigen hebben nog blokremmen?

Ik dacht immers dat alles wat tegenwoordig op reizigerstreinen gebruikt wordt schijfremmen had...
nighttrain

K V B schreef:
nighttrain schreef:
K V B schreef:[
Ok. Welke locomtieven en treinstellen in de reizigersdienst hebben nog blokremmen.
Welke rijtuigen hebben nog blokremmen?

Ik dacht immers dat alles wat tegenwoordig op reizigerstreinen gebruikt wordt schijfremmen had...
Ik dacht de T 21/27.
Voor de rest is de reglementering gemaakt om zo veilg mogelijk te zijn zonder in detail te moeten gaan pr type soort enz...... Dus om zo weinig mogelijk verschillen te moeten hebben . In het frans zeggen ze "par defaut".En dus niet "par exception".Dus om het leven iets gemakkelijker te maken voor zij die het moeten toepassen.De kunst is om eenvoudig te blijven.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 21 dec 2010, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Jani

Bericht door Jani »

K V B schreef:
Jani schreef:Zoals Marc Deschemaecker al zei, zijn er wel degelijk files op het spoor, zoals in de ochtendspits richting Brussel, in de avondspits richting Gent of Hasselt, Charleroi. Je gelooft het misschien niet, maar in de ochtend-of avondspits is een trein zo goed als niet op uur te houden, ze maken ongelooflijk snel vertraging door reizigersbeweging, gesleepte treinen met een dienstregeling voor motorstellen,...
Tja. Ik zie hoe elke dag de SBB treinen wel op tijd laat rijden op lijnen die nog een stuk drukker zijn...

Ja, ik wil dit niet goedpraten, maar het is gewoon zo in België.
Je staat vrij om alternatieven te bedenken voor "druk treinverkeer" :)
Plaats reactie