Hallo,
Af en toe heb ik eens het geluk om in een I10-rijtuig te belanden (m.i. comfortabeler dan de 4-zits in de Breaks, AM96 en M6 wegens meer beenruimte). Vandaag viel het mij echter op dat de wagon niet de traditionele ruiten had (met de schuifopening bovenaan zoals in de Break) maar ofwel over geen opening beschikte (volledige ruit dus), of vanboven over een soort van klapraam beschikte.
Is dit een bepaalde subreeks of zo binnen de I10 rijtuigen?
Los daarvan: ik herinner mij van een paar jaar geleden af en toe eens zo'n oranje I10 genomen te hebben (met donker lederen zetels). Ik heb die oranje wagons echter al lang niet meer te zien, en telkens als ik in de grijze I10 rijtuigen zit kan ik mij niet voorstellen dat het een wagon is die in de voorbije 2-3 jaar gerenoveerd is. Zijn die laatste oranje I10 rijtuigen buiten dienst genomen misschien?
Dank bij voorbaat!
Interieur I10 rijtuigen
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: Interieur I10 rijtuigen
Dag,
Er zijn inderdaad twee subreeksen:
* 12701-12745: niet-geklimatiseerd
* 12746-12774: geklimatiseerd
(nummers betreffen B-rijtuigen)
De grijze livrei en het gewijzigde interieur zijn inderdaad het resultaat van een renovatie.
Groeten,
Er zijn inderdaad twee subreeksen:
* 12701-12745: niet-geklimatiseerd
* 12746-12774: geklimatiseerd
(nummers betreffen B-rijtuigen)
De grijze livrei en het gewijzigde interieur zijn inderdaad het resultaat van een renovatie.
Groeten,
Re: Interieur I10 rijtuigen
Om het nog wat ingewikkelder te maken: er is zelfs nog een nieuwe subreeks, ondertussen, een deel van die geklimatiseerde rijtuigen is ondertussen aangepast om te rijden over de HSL2, aan 200 km/h.
En ik deel volkomen je enthousiasme over de I10-en, zalige rijtuigen (maar niet geschikt voor P-treinen, hoewel ze vooral daarvoor worden ingezet).
En ik deel volkomen je enthousiasme over de I10-en, zalige rijtuigen (maar niet geschikt voor P-treinen, hoewel ze vooral daarvoor worden ingezet).
Re: Interieur I10 rijtuigen
Jammer dat de NMBS niet meer van deze rijtuigen heeft. Ze zijn heel comfortabel en zeer geschikt voor lange IC-treinen.groentje schreef:Om het nog wat ingewikkelder te maken: er is zelfs nog een nieuwe subreeks, ondertussen, een deel van die geklimatiseerde rijtuigen is ondertussen aangepast om te rijden over de HSL2, aan 200 km/h.
En ik deel volkomen je enthousiasme over de I10-en, zalige rijtuigen (maar niet geschikt voor P-treinen, hoewel ze vooral daarvoor worden ingezet).

Of dat is toch althans wat ik ervan vind.

Re: Interieur I10 rijtuigen
Bedankt voor de info! Het is idd steeds een plezier om aan boord van een I10 te zijn, zeker als je in de eerste wagon zit met een 13-reeks loc ervoor!
Re: Interieur I10 rijtuigen
Er zijn P-treinen en P-treinen. Voor P verbindingen op langere afstand (van of naar bv. Oostende, Arlon, Gouvy) zijn deze wel optimaal!groentje schreef: En ik deel volkomen je enthousiasme over de I10-en, zalige rijtuigen (maar niet geschikt voor P-treinen, hoewel ze vooral daarvoor worden ingezet).
Re: Interieur I10 rijtuigen
Spijtig genoeg zijn de meeste P-treinen op zijn minst op een deel van hun traject boemels. De P-treinen naar Oostende stoppen bijvoorbeeld meestal in de (meeste) stations langs lijn 50A. Wereldplaatsen als Beernem, Oostkamp, Hansbeke... Niet dat ik deze plaatsen hun trein niet gun, maar voor zo'n stoptreindienst zet je beter aangepast materieel in.