Actie treinbestuurders verstoort treinverkeer

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
melle

Actie treinbestuurders verstoort treinverkeer

Bericht door melle »

do 06/01/2011 - 07:07 Update: do 06/01/2011 - 08:17

In Geraardsbergen hebben de treinbestuurders vanmorgen even het werk neergelegd. Daardoor was er enstige hinder voor heel wat treinen in Oost-Vlaanderen, vooral in de richting van Gent-Sint-Pieters, Denderleeuw, Brussel, Edingen-Aat en Doornik. Zo'n 25 treinen werden afgeschaft. Het treinverkeer verloopt stilaan weer normaal.
"Bij de nieuwe dienstregeling van 12 december hadden de treinbegeleiders veel opmerkingen, maar er wordt niet naar hen geluisterd," zegt woordvoerder Luc Pauwels van de onafhankelijke spoorvakbond OVS. De treinbegeleiders begrijpen ook niet waarom infrastructuurbeheerder Infrabel materiaal van Geraardsbergen naar Denderleeuw overbracht.

De erkende vakbonden ACV en ACOD beraden zich of ze de staking erkennen.
Het zijn deze acties die bij de meeste reizigers kwaad bloed zetten... Totaal ondoordacht en het haalt toch niets uit.
Jani

Re: Actie treinbestuurders verstoort treinverkeer

Bericht door Jani »

ja, het zijn weeral de treinbestuurders. Ik ben ook niet altijd akkoord met mijn diensttabel, ik begrijp ook niet waarom ik elke dag 4 ! uur onderweg ben van-en naar mijn werk, ik begrijp ook niet waarom ze mijn overplaatsing niet uitvoeren. Maar ik kom wel elke dag werken zonder te staken, om daar dan te horen dat er 20 bestuurders niet zijn komen opdagen omdat ze niet op hun werk geraakten door de sneeuw (ze durfden dan ook nog een taxi eisen die hun naar hun werk bracht).
Ik kan helaas niet zeggen dat ik over mijn uren ga en rustig naar huis gaan, als mijn collega niet komt opdagen zit de kans er dik in dat ik nog eens 8 uur langer mag blijven, dus een totaal van 16 uren dienst ! Ik denk niet dat er één bestuurder of treinbegeleider is die dat zou aanvaarden. Maar ja, ik ben maar een simpele onderstationschef die braaf is en nooit staakt.
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik zie niet zo goed het verband tussen : Infrabel, materiaal overbrengen en treinbestuurders
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:Ik zie niet zo goed het verband tussen : Infrabel, materiaal overbrengen en treinbestuurders
Theo in 1 artikel spreekt men over 2 beroepen! wat is het juist?
Treinbestuurders =>planning
Treinbegeleiders=>materiaal
dentheo

Bericht door dentheo »

Inderdaad, ik zie de link tussen treinbegeleiders en materiaal Infrabel niet zo goed.
Zelfs tussen treinbegeleiders en materieel Infrabel zie ik geen link...

Zou het moeten zijn
allemaal treinbestuurders 1) versus planning en 2)versus Infrabel dat zijn materieel heeft laten overbrengen door privé ?

Gazetten
Theo
Groeten vanop de Heide
celtjan

Bericht door celtjan »

Jani schreef:ja, het zijn weeral de treinbestuurders. Ik ben ook niet altijd akkoord met mijn diensttabel, ik begrijp ook niet waarom ik elke dag 4 ! uur onderweg ben van-en naar mijn werk, ik begrijp ook niet waarom ze mijn overplaatsing niet uitvoeren. Maar ik kom wel elke dag werken zonder te staken, om daar dan te horen dat er 20 bestuurders niet zijn komen opdagen omdat ze niet op hun werk geraakten door de sneeuw (ze durfden dan ook nog een taxi eisen die hun naar hun werk bracht).
Ik kan helaas niet zeggen dat ik over mijn uren ga en rustig naar huis gaan, als mijn collega niet komt opdagen zit de kans er dik in dat ik nog eens 8 uur langer mag blijven, dus een totaal van 16 uren dienst ! Ik denk niet dat er één bestuurder of treinbegeleider is die dat zou aanvaarden. Maar ja, ik ben maar een simpele onderstationschef die braaf is en nooit staakt.
1) Het citaat is niet echt duidelijk

2) Een bestuurder/begeleider zit niet in een 3x8 & kan dus niet altijd van zijn “Libre Parcours” gebruik maken om op een behoorlijk tijdstip zijn woon-werk verplaatsing met de trein te maken. Voor een deel van de bestuurders is dit meer dan de helft van de diensten. Er zitten een aantal Westfluten te G’bergen. Tijdens de winterprikken zijn niet alle regionale wegen even vlot verkeersvrij over het lange traject (eigenlijk ook nie voor een Taxi). En vergeet ook niet dat nen bestuurder in de 'kreukelzone' zit. Eventjes een verstrooiing, kan zware gevolgen hebben... . De kop moet dus fris zitten...

3) De problemen van vandaag hebben hun oorsprong tijdens de jaren ’80, wanneer er geen investeringen meer gebeurden bij de spoorwegen. Tijdens de jaren ’90 gingen de budgetten vooral naar de ‘Heilige Koe’ de HST. Met de eeuwwissel werd er opnieuw geïnvesteerd, maar men kon niet volgen met de toename van reizigers. Techniek/Infra verslijt & België = nu één aaneenschakeling van bouwwerven, met alle problemen van dien…

4) Doordat er langdurig, periodiek een teveel uitval van het materiaal is, en met de toename van reizigers. Zijn de buffers van keertijden & de buffers voor het herbenuttigen van het materiaal minimaal geworden. Vooral met de nieuwe dienstregeling. De minste vertraging kan een lawine effect teweegbrengen. Vooral in ’t centrum van ’t land zijn er op een kleine oppervlakte, dankzij vakkundige ruimtelijke ordening, een behoorlijk aantal knooppuntstations. Wanneer 1 trein met een relatief kleine vertraging aankomt, geeft die al vertragingen aan andere wachtende treinen, die op hun beurt vertragingen geven aan andere treinen op hun volgende knooppuntstations, en ga zo maar door…meegemaakt met de nieuwe beurtregeling: Een trein kwam met vertraging binnen & moest in 3 gesplitst worden. Een van die delen moest op zijn beurt uitwijken & in de uitwijkbundel nog eens splitsen. Binnen het uur worden 3 v/d 4 treinstellen herbenut bij elk een andere trein. Mijn treingedeelte zou, door de vertraging maar ontkoppelen wanneer het gedeelte van een trein waarmee ik moest mee koppelen al vertrokken was. En zo gebeurde… Mijn stel werd uiteindelijk herbenut ipv een ander stel in de samenstelling, die 5 min later moest vertrekken dan de oorspronkelijke bestemming van m’n stel. Dankzij de splitsing van de m’ij was er snelle, goede & duidelijke communicatie (zucht). De aankondigings borden waren niet juist ingesteld, de treinreizigers kwamen op de verkeerde treingedeelten terecht, de treinwachters van de verschillende treinen & uw collega’s toezicht perron wisten ook niet waar ze aan toe waren. De treinbestuurder op z’n ongemakken omdat die zonder koffie/plas pause terug er voor 3 uur tegenaan moest…
Dergelijke voorvallen = bijna dagelijks in het betrokken station. > Toezichtbedienden weten niet meer waar hun hoofd staat, treinwachters vallen uit de lucht bij de veranderde procedures met materiaal wissel – (ont)koppelings bewerkingen, en reizigers die meermaals van stel/perron dienen ter veranderen op enkele minuten tijd eer ze met de voorziene trein mee kunnen. Iedereen kan er wel mee leven dat dit uitzonderlijk eens gebeurt. Maar als dit véél voorkomt…?

5)Het siert je dat je niet wenst te staken. Ikzelf ben geen voorstander van het stakingswapen. De beste staking is deze die niet doorgaat. Hélaas schort er iets in de communicatie & veelal is het pas bij stakingsdreiging of uiteindelijke uitvoering dat men eventuel gevolgen geeft aan de gerieven? En hélaas zijn eventuele oplossingen op de ene plaats, de aanzet tot het vullen van een kruitvat op een andere plaats.
melle

Bericht door melle »

Jani schreef:ja, het zijn weeral de treinbestuurders. Ik ben ook niet altijd akkoord met mijn diensttabel, ik begrijp ook niet waarom ik elke dag 4 ! uur onderweg ben van-en naar mijn werk, ik begrijp ook niet waarom ze mijn overplaatsing niet uitvoeren. Maar ik kom wel elke dag werken zonder te staken, om daar dan te horen dat er 20 bestuurders niet zijn komen opdagen omdat ze niet op hun werk geraakten door de sneeuw (ze durfden dan ook nog een taxi eisen die hun naar hun werk bracht).
Ik wil hier niemand mee beledigen, of op stang jagen, neen. Ik wil enkel maar zeggen dat ik zulke acties afkeur. Iedereen hefet het recht om te staken, en ze hebben dit de voorbije maanden al genoeg gedaan. Oftewel doet iedereen mee, maar niet gewoon met een paar man. Ik begrijp best de redenen waarom die mensen staken, maar ik begrijp ook de pendelaar en de reizigers die dit niet begrijpen. :wink:
Shrek

Bericht door Shrek »

Zucht weeral.
Er was vorig jaar een akkoord tussen de minister en de vakbonden dat er geen onaangekondigde acties meer zouden komen, maar dat stelt blijkbaar toch niets voor :roll:
celtjan

Bericht door celtjan »

Er zijn idd dergelijke afspraken gemaakt met de erkende vakbonden.
Niet iedereen is er echter aangesloten.
En om problemen aan te kaarten zijn er voorziene procedures.
Maar als 't systeem lokaal niet of te traag werkt... .

En het probleem van het NMBS netwerk is, dat bij een werkonderbreking (of technische storing of aanrijding) ergens in West-Vlaanderen of Antwerpen, er gevolgen zijn voor Limburg en/of Wallonië

Verder kan ik over deze actie niet oordelen, daar ik geen betrokken partij ben.
Het laat zich wel voelen op andere Depots, daar het werk gestoord wordt...
Plaats reactie