ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
Bij de aansluiting van de Betuweroute op de spoorlijn Arnhem-Emmerich ter hoogte van Zevenaar heeft dinsdagochtend een ICE de staart van een goederentrein met lege containerdraagwagens geschampt. Er is geen persoonlijk letsel.
http://www.nu.nl/binnenland/2420131/tre ... naar-.html#
http://www.nu.nl/binnenland/2420131/tre ... naar-.html#
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
net op een wissel precies.
eentje door het rood of goederentrein te lang?
eentje door het rood of goederentrein te lang?



-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
http://hgbtf.net/viewtopic.php?p=140266#p140266
De RTB trein was treinnummer 51470 met de V156, die dan weer op de BetuweRoute (die nieuwe goederenlijn Zevenaar-Kijfhoek... niet te verwarren met de BetuweLijn, die ligt er al vanaf 1870) voor een rood sein stond de wachten.
Om het duidelijk te maken, met een tekeningetje: http://sporenplan.nl/figuren/tekeninge ... /va-zp.gif
(beetje naar onderen scrollen, naar het station met zwarte lijnen, station Zv / Zevenaar
ICE kwam van spoor 810 en ging naar spoor 813, de gele structonloc kwam van spoor ZM->813 en de RTB-trein kwam van spoor 814 of 815 naar spoor KL en stond te wachten voor sein 4770. Botsing gebeurde dus op het wissel 5105.
De RTB trein was treinnummer 51470 met de V156, die dan weer op de BetuweRoute (die nieuwe goederenlijn Zevenaar-Kijfhoek... niet te verwarren met de BetuweLijn, die ligt er al vanaf 1870) voor een rood sein stond de wachten.
Om het duidelijk te maken, met een tekeningetje: http://sporenplan.nl/figuren/tekeninge ... /va-zp.gif
(beetje naar onderen scrollen, naar het station met zwarte lijnen, station Zv / Zevenaar
ICE kwam van spoor 810 en ging naar spoor 813, de gele structonloc kwam van spoor ZM->813 en de RTB-trein kwam van spoor 814 of 815 naar spoor KL en stond te wachten voor sein 4770. Botsing gebeurde dus op het wissel 5105.
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
Eigenaardig , op één van de foto's ligt het wissel precies goed voor de ICE.
Stond de staart van de goederentrein in "het vrij profiel" en toch kon de wissel verlegd worden ?
Is de detectie in het spoor dan niet afgesteld op het vrij profiel ?
Systeem detectie bekend ?
Stond de staart van de goederentrein in "het vrij profiel" en toch kon de wissel verlegd worden ?
Is de detectie in het spoor dan niet afgesteld op het vrij profiel ?
Systeem detectie bekend ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
Mooi gedocumenteerd, waarvoor dank.MaartendeJ schreef:http://hgbtf.net/viewtopic.php?p=140266#p140266
De RTB trein was treinnummer 51470 met de V156, die dan weer op de BetuweRoute (die nieuwe goederenlijn Zevenaar-Kijfhoek... niet te verwarren met de BetuweLijn, die ligt er al vanaf 1870) voor een rood sein stond de wachten.
Om het duidelijk te maken, met een tekeningetje: http://sporenplan.nl/figuren/tekeninge ... /va-zp.gif
(beetje naar onderen scrollen, naar het station met zwarte lijnen, station Zv / Zevenaar
ICE kwam van spoor 810 en ging naar spoor 813, de gele structonloc kwam van spoor ZM->813 en de RTB-trein kwam van spoor 814 of 815 naar spoor KL en stond te wachten voor sein 4770. Botsing gebeurde dus op het wissel 5105.
Laat jij ook de oorzaken weten als die bekend zijn?
Stond de trein op spoor KL misschien gewoon te ver van sein 4770 af en is dit niet correct gedetecteerd geweest?
Ik ben alvast benieuwd, en een geluk dat die trein geen meter verder richting spoor 813 stond, een echte ramp is heel kort bij geweest.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
Moah, echte ramp... Het zou een ramp zijn geweest als de ICE met 130 (=max baanvaksnelheid Arnhem Velperpoort-Emmerich) op een beladen olietrein/chemicalientrein was ingereden.
Speculaas van mij: ALS de ICE door rood zou zijn gegaan (let op: ik denk het, anders zou de CARGO door rood zijn gegaan, maar daar staat die wel heel erg ver van het sein vandaan) dan kan dat met maximaal 40km/h. Rijdt hij harder, dan grijpt de ATB-EG in. Alhoewel ik verwacht(!) dat er ATB-VV aldaar ligt... En dan kun je niet door het sein heen, zonder snelremming.
Geldt overigens ook voor de CARGO, met maximaal 40km/h door het sein, mits ATB-VV er ligt en de loc daarmee is uitgerust.
Maar de uitslag zal over een halfjaartje, als de IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) het onderzocht heeft en de conclusies naar buiten heeft gebracht. En dan gooi ik wel een linkje hierheen
(ik haal het overigens van diverse sites vandaan...)
Speculaas van mij: ALS de ICE door rood zou zijn gegaan (let op: ik denk het, anders zou de CARGO door rood zijn gegaan, maar daar staat die wel heel erg ver van het sein vandaan) dan kan dat met maximaal 40km/h. Rijdt hij harder, dan grijpt de ATB-EG in. Alhoewel ik verwacht(!) dat er ATB-VV aldaar ligt... En dan kun je niet door het sein heen, zonder snelremming.
Geldt overigens ook voor de CARGO, met maximaal 40km/h door het sein, mits ATB-VV er ligt en de loc daarmee is uitgerust.
Maar de uitslag zal over een halfjaartje, als de IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) het onderzocht heeft en de conclusies naar buiten heeft gebracht. En dan gooi ik wel een linkje hierheen

(ik haal het overigens van diverse sites vandaan...)
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
Interessant filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=M1UkJGic8sI
Te zien is, dat de trein vertrekt uit Arnhem (laatste station in NL voor de ICE) en door station Duiven rijdt. en wat er gebeurt NA het ongeluk. Let daarbij ook op het gele sein aan het uiteinde van het perron (van Duiven) in de verte. Dat wil dus zeggen dat het volgende sein (inrijder van station Zv) op rood staat.
Ook opvallend, rond de 11 minuten zie je dat wissel 5105 en 5107 in de stand "rechdoor" staan, dus er is een rijweg ingesteld van 810 naar 813. Wissel 5105 kan door de ICE zijn omgezet, wissel 5107 niet. Dus of de CARGO reed linkerspoor Emmerich->BetuweRoute (spoor 813->KL) (lijkt omgeloofwaardig, in D en NL rijdt men rechts), of er was iets met de CARGO...
Te zien is, dat de trein vertrekt uit Arnhem (laatste station in NL voor de ICE) en door station Duiven rijdt. en wat er gebeurt NA het ongeluk. Let daarbij ook op het gele sein aan het uiteinde van het perron (van Duiven) in de verte. Dat wil dus zeggen dat het volgende sein (inrijder van station Zv) op rood staat.
Ook opvallend, rond de 11 minuten zie je dat wissel 5105 en 5107 in de stand "rechdoor" staan, dus er is een rijweg ingesteld van 810 naar 813. Wissel 5105 kan door de ICE zijn omgezet, wissel 5107 niet. Dus of de CARGO reed linkerspoor Emmerich->BetuweRoute (spoor 813->KL) (lijkt omgeloofwaardig, in D en NL rijdt men rechts), of er was iets met de CARGO...
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
Puntstuk 5105 is door de ICE niet bereikt... toen reed hij al naast het spoor, dus ook niet omgezet.MaartendeJ schreef: Wissel 5105 kan door de ICE zijn omgezet, wissel 5107 niet.
Dat de goederentrein is "uitgeveerd" of "achteruit gebold" na het inleggen vd. wisselstraat lijkt mogelijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
Overigens: De CARGO-trein zou wissel 5105 in de afbuigende stand hebben bereden.
Het is dus raar dat het wissel is omgezet...
Aannemelijk: CARGO was te lang (voor het stukje sein 4770-Wissel 5105) of stond te ver van sein 4770 op de BetuweRoute. Dan staan de laatste wagens nog in het aanrijdstukje van (tussen de witte vrijbalk en het puntstuk) het wissel. Het wissel kan omgezet worden en een rijweg ingesteld worden van spoor 810->813. In de Trouw van vandaag stond dat de ICE 50km/h reed.
Het is dus raar dat het wissel is omgezet...
Aannemelijk: CARGO was te lang (voor het stukje sein 4770-Wissel 5105) of stond te ver van sein 4770 op de BetuweRoute. Dan staan de laatste wagens nog in het aanrijdstukje van (tussen de witte vrijbalk en het puntstuk) het wissel. Het wissel kan omgezet worden en een rijweg ingesteld worden van spoor 810->813. In de Trouw van vandaag stond dat de ICE 50km/h reed.
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
Lijkt mij op het eerste zicht ook mogelijk.MaartendeJ schreef:Overigens: De CARGO-trein zou wissel 5105 in de afbuigende stand hebben bereden.
Het is dus raar dat het wissel is omgezet...
Aannemelijk: CARGO was te lang (voor het stukje sein 4770-Wissel 5105) of stond te ver van sein 4770 op de BetuweRoute. Dan staan de laatste wagens nog in het aanrijdstukje van (tussen de witte vrijbalk en het puntstuk) het wissel. Het wissel kan omgezet worden en een rijweg ingesteld worden van spoor 810->813. In de Trouw van vandaag stond dat de ICE 50km/h reed.
Blijkbaar is dan de treindetectie niet helemaal waterdicht als het sein voor de ICE openstond en de goederentrein nog in het vrije ruimteprofiel van spoor 810->813
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
Klopt, puur praktisch is er een "gaatje".
Computer staat te wachten tot wissel + stukje spoor "vrij gereden " is door goederentrein. eens dit gebeurd is worden direct de wissels omgelegd en sein "groen".
Terwijl dit proces afloopt veren de buffers van de trein "uit" en wordt de goederentrein iets langer. Wanneer hij detectiegrens overschrijdt slaan seinen op rood, maar dit gebeurt voor de neus of juist niet van de ICE.....
Indien de spoorkring en de vrije ruimte te "eng" uitgemeten zijn...schampschot.
Ik heb geen idee hoe ver een trein "uitveert" na een stop....

Computer staat te wachten tot wissel + stukje spoor "vrij gereden " is door goederentrein. eens dit gebeurd is worden direct de wissels omgelegd en sein "groen".
Terwijl dit proces afloopt veren de buffers van de trein "uit" en wordt de goederentrein iets langer. Wanneer hij detectiegrens overschrijdt slaan seinen op rood, maar dit gebeurt voor de neus of juist niet van de ICE.....
Indien de spoorkring en de vrije ruimte te "eng" uitgemeten zijn...schampschot.
Ik heb geen idee hoe ver een trein "uitveert" na een stop....


Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
grof beschouwd :aantal wagons X 5cmdentheo schreef:Klopt, puur praktisch is er een "gaatje".
Computer staat te wachten tot wissel + stukje spoor "vrij gereden " is door goederentrein. eens dit gebeurd is worden direct de wissels omgelegd en sein "groen".
Terwijl dit proces afloopt veren de buffers van de trein "uit" en wordt de goederentrein iets langer. Wanneer hij detectiegrens overschrijdt slaan seinen op rood, maar dit gebeurt voor de neus of juist niet van de ICE.....
Indien de spoorkring en de vrije ruimte te "eng" uitgemeten zijn...schampschot.
Ik heb geen idee hoe ver een trein "uitveert" na een stop....![]()
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
Dat is minder dan ik dacht. Het betrof hier 20 tal (?) dubbele containerwagens, dan zou het maar één meter zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ICE schampt goederentrein in Zevenaar (NL)
Waar er hier geen aandacht wordt aan besteed is het feit dat er wéér een ICE-3M minder is, die al storingsgevoelig en overbevraagd zijn. Gaat de DB Ersatzzüge inzetten (Köln - Emmerich, Emmerich - A'dam Centraal met Koplopers/IRM ?) of kunnen de ritten met het beschikbare materieel verzekerd worden ?