Natuurlijk heb je ook nog de schoonmaaktrein die de rails komt reinigen onder hoge druk, maar dit doen ze enkel in het najaar. Dit om de restanten van de bladeren van de rails te krijgen aangezien dit de adhesie naar beneden haalt.
Inderdaad. En de mensen in de seinhuizen zorgen er voor dat elke wissel een keer in elke stand bereden word.
Ik mocht onlangs eens mee in de stuurpost van een trein van Bern naar Zürich. We kwamen daar een paar minuten te vroeg aan (een ICN trekt goed op...) en dus kregen we een hele ongebruikelijke slalom door de bundel voorgeschoteld, precies omdat de seingevers graag gebruik maken van treinen die te vroeg zijn om op weinig bereden hoekjes wat roest af te rijden...
Dan moeten de sporen als beroest worden beschouwd, wat betekent dat er niet meer mag worden voortgegaan op de SK om een spoorbezetting te detecteren. Reiswegen worden ingeklonken en moeten handmatig worden afgebroken na doorrit van een trein, na bevestiging de visu, een populaire NMBS-uitdrukking die wil zeggen door te gaan kijken, dat de trein de reisweg heeft vrijgemaakt. Voor de mensen die er al iets vanaf weten, reiswegen worden vastgelegd met CIR, Commando Inklinking Reisweg.
Door de technische diensten kan de reisweg weer berijdbaar worden verklaard (nadat ze bijvoorbeeld hier en daar wat roest hebben weggeschuurd), ofwel na doorrit van een bepaald aantal assen binnen een bepaalde tijd. Van buiten ken ik die cijfers niet, maar ik stel me voor dat het 700 assen is in een tijdsspanne van 24u. Ik zoek het nog op, of iemand anders moet maar bevestigen of verbeteren.
Overigens is een beweging die binnen de 72 uur de wissels berijdt, niet gebonden aan een bepaald aantal assen. Een losse loc is al voldoende om weer voor 72 uur 'safe' te zitten, reglementair, tenminste.
Ik dacht gehoord te hebben dat 300 assen in 72 uur voldoende waren.
Als het 700 assen zijn in 72 uur ga je op sommige lijnen wel een probleem hebben denk ik.
Op Aalst-Burst bijvoorbeeld..
Beroeste rails zijn alleen een gevaar bij spoorstroomkringen, hé. Wanneer de lijn is uitgerust met assentellers of een lijn is in vereenvoudigde exploitatie, maakt een beetje roest meer of minder echt niet uit.