NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Freakytrain

NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Freakytrain »

Dag iedereen

even een klein vraagje

Hoe zit het nu met welk materieel van de NMBS mag eigenlijk nog op het CFL net rijen

de AM 96 serie (501 - 524 ?) en de HLE 13 + 20

maar zijn er nog andere die eventueel nog mogen om en weer rijden tussen Arlon en Luxemburg Stad?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Steven »

neen voor reizigerstreinen is dat alles. Opgelet wat de reeks 20 betreft zijn die enkel de locs met de aanduiding memor II+ en dat zijn de eerste 5 of 6 locomotieven van die reeks.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Shrek »

Is het niet de hele reeks AM96?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Steven »

Neen, de rest van deze motorstellen hebben geen memor II+ aan boord, te herkennen aan de schakelaar links op de stuurtafel, beetje op dezelfde plaatse waar bij de reeks 4XX van de MS96 de spanningskeuze schakelaar zit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Neen, de rest van deze motorstellen hebben geen memor II+ aan boord, te herkennen aan de schakelaar links op de stuurtafel, beetje op dezelfde plaatse waar bij de reeks 4XX van de MS96 de spanningskeuze schakelaar zit.
Oei dan moeten ze tegen dat de luxemburgers 25kV erop zetten nog gaan ombouwen in de MS96 :?
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Molenbruch Y. »

Opgelet wat de reeks 20 betreft zijn die enkel de locs met de aanduiding memor II+ en dat zijn de eerste 5 of 6 locomotieven van die reeks.
Het gaat om de exemplaren met nummers 2001 t.e.m. 2007. Er moeten drie van deze machines inzetbaar zijn om al hun reizigersdiensten op Luxemburgs grondgebied te kunnen verzekeren, de rest van de diensten naar Luxemburg is tegenwoordig overgenomen door de reeks 13, al zie je regelmatig toch nog een reeks 20 aan kop van een gesleepte IC J of aan kop van het P-treinpaar 7602/8600.
neen voor reizigerstreinen is dat alles.
Hoe zit het eigenlijk met de AR 41? Die komen toch ook in Rodange? Zijn ze verder niet toegelaten?
Oei dan moeten ze tegen dat de luxemburgers 25kV erop zetten nog gaan ombouwen in de MS96
Volgens de laatste plannen zullen bicourante Desiro's ingezet worden voor alle diensten naar Luxemburg, dus ook voor de IC J. Zie ook andere topics.

Groeten,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Steven »

wat de ICJ betreft doet vooral de ronde dat deze bijna volledig op gesleept materieel zullen terugvallen met de reeks 18. Langs de ene kant met M6 en langs de andere kant i11 rijtuigen. Dit laatste is de voornaamste reden om deze deels door i10 en i6 te vervangen in de IC A en O.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Molenbruch Y. »

Onderstaand bericht van FLV-FGSP, gekopieerd uit het Desiro-topic, is nochtans recent (24/12) en - zoals gewoonlijk - van goede bron:
Bij de bekendmaking van de Desirobestelling werd gezegd dat de stellen bedoeld waren voor het GEN en voor andere korteafstanddiensten. Nu bouwt B-Technix in Stockem een hal voor 50 stellen. Betekent dat ze ervan uitgaan dat ook de IC Brussel-Luxemburg met die stellen gereden zal worden - terwijl die stellen daar helemaal niet geschikt voor zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Steven »

Die Desiro's in stockem gaan daar alle 41-ers vervangen om die dan op zich te kunnen laten doorschuiven naar Vlaanderen. Die tweespanningsdesiro's kunnen daar aardig hun ding bewijzen op lijnen die zowel met 3kV (L162) als 25kV (L165 EN L166) zijn uitgevoerd. Dat besluit dat ze voor de IC J gaan dienen is daar wat overhaast getrokken.


zodoende kan het tekort aan 41-ers in Gent en Hasselt aangepakt worden.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Molenbruch Y. »

In Stockem worden, naast de AM 96-stellen, volgens mijn recentste overzicht momenteel 23 tweeledige stellen en 13 dieselmotorwagens onderhouden. Louter om dit materieel te vervangen bouw je toch geen hal voor 50 (drieledige) Desiro's? Dat kan dan toch alleen betekenen dat de Desiro's ook voor de IC J bedoeld zijn?

Groeten,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Steven »

er is geen enkele werkplaats geschikt voor de desiro's. Ook in Charleroi bouwen ze om die reden een nieuwe werkplaats.

Je moet onderhoudssporen hebben die op paaltjes staan (voorbeeld hiervan is reeds Antwerpen Noord), daarbijkomend moeten er speciale loopbruggen komen om aan het dak te kunnen werken (omdat daar de meeste elektronica te vinden is).
Siemens heeft dus ook haar eisen gesteld aan de werkplaatsen om het onderhoud te mogen doen.
Ook in Ottignies komt er om dezelfde reden een nieuwe werkplaats. De kans bestaat dus dat in Stockem nog meer verval zal ontstaan aan de huidige werkplaats of afbraak.

Er nog even aan toevoegen dat ook bepaalde diensten (stoptreinen Arlon Libramont en zo) zullen gereden worden met deze tweespanningsmotorstellen ipv de klassiekjes.
pietje

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door pietje »

Je kan wel verwachten dat men op de rustige momenten ook op de IC-J gewoon met een Desiro (of meerdere) gaat rijden ipv. een gesleepte trein.
Maar de meerderheid van de diensten zal wel met de locs 18 met M6 en I11 rijtuigen gereden worden.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Bibke »

Ik heb ergens geleze dat een deel van de Desiro's in Stokkem gaan onderhouden worden, vandaar de nieuwe loods.
Trouwens die loodsen daar zijn m.i. toch serieus outdated.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Steven »

Op een paar treintjes na is de IC J toch meestal uit minimum 2MS96 samengesteld als men daar zes gesleepte rijtuigen van maakt zie ik geen probleem.
We zullen wel zien, wie weet welke verrassingen ons nog te wachten staan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS Materieel togelaten op CFL NET

Bericht door Shrek »

Ik zou, moest ik van de NMBS zijn, die memor2+ rap uit die 500en halen en in de 400en steken :)
Plaats reactie